Onbekende Marblehead romp

Jaren geleden heb ik een Marblehead romp met kiel, dekluiken en roerblad overgenomen van iemand. De beste man had de romp gebruikt als middelste drijver van een triamaran. Dit was een samenstelling van een Robbe Topcat inclusief het tuigage hiervan.

full

Mijn bedoeling was om van de romp weer een M-klasse te maken om vrij mee te varen.

Helaas heb ik geen origineel tuigage meegekregen, dus ik heb geen idee hoe ik de mast e.d. moet monteren, of hoe die er überhaupt uitziet. Uiteraard kan ik zelf wel wat verzinnen met de informatie beschikbaar op internet, maar bouw liever het origineel.

Het model is gemaakt van glasmat met een matrix van Polyester. Verder zit er een zwaardkast in waardoor de kiel afneembaar is.

Een apart detail is wanneer de kiel in de zwaardkast wordt gemonteerd ontstaat er een bepaalde ruimte. Waarvoor zou deze zijn (mastvoet)?

full

Voor meer detailfoto's zie mijn foto album

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
De ruimte in je kiel/zwaard is niet voor de mastvoet. De mast moet een een stuk verder naar voren.
Sinds begin dit jaar ben ik ook in bezit van een Marblehead, maar veel van de historie ken ik niet. Mogelijk zou dit een model kunnen zijn uit de periode dat het toegestaan was om de kiel in meerdere posities te kunnen monteren (verschuiven zwaartepunt over de lengte van de boot).

Kijk even hoe zwaar je romp (zonder kiel) is. De modernere M-klasse rompen zijn heel licht (zie Google). Dit voor het geval je er misschien wedstrijden mee zou willen varen.
Maar je hebt er ook een mooie boot aan.

Persoonlijk zou ik 'm opknappen en lekker mee varen.

Komende twee woensdagavonden wordt er nog gezeild met M-klasse op de Braassem.
Zoek maar op "warob" met Google, krijg je ook de routebeschrijving te pakken. Als je de romp meeneemt heb je kans dat er iemand is die je er nog wat meer van kan vertellen.

Bij de club die op Madesteijn vaart, zijn ook een paar M-klasse schepen, misschien iets dichterbij.

Veel succes met je Marblehead.

Bedankt voor je antwoord, Hans!

Ik heb deze boot al jaren in mijn bezit. Hij is destijds nog in guldens gekocht ;)
Ik ben ook een tijdje lid geweest van de HMBC (Haagse Modelboot Club), helaas wisten ze het daar ook niet.

De romp is niet zwaar, maar zeker niet licht. Ook is hij relatief breed waar de M-rompen vanaf de jaren 90 steeds slanker zijn geworden. Ook polyester is natuurlijk een oud en relatief zwaar materiaal. Racen wil ik er zeker niet mee, gewoon recreatief varen hier voor de deur (woon aan een grote plas)

Je idee over het verstelbare zwaard is denk ik niet juist. Het zwaard kan er maar op 1 manier in, en zit dan muurvast.

Op onderstaande foto zie je bovenin een slotvormig gat (Radius van 8mm, totale lengte 32mm) met daaronder een klein gat. Dit laatste gat is om het zwaard te borgen met een bout. Vervolgens ontstaat er dankzij de uitsparing in het zwaard een rechthoekige ruimte eindigend in een negatieve wigvorm/punt. Het slotvormige gat zit er precies boven.

Toen het model als nog een triamaran was, zat de mast hier ook precies boven. Heb toen gevaren met het model wat goed ging. Overigens was de kiel toen vervangen door een vin, welke exact zo was gemaakt als het zwaard.

full

Verder zit er precies op die hoogte in de romp een aluminium beugel waaraan de mast zijstagen vastgemaakt zouden kunnen worden. Dit is ook op de foto te zien.
Vandaar mijn idee dat de mast in de zwaardkast werd gezet. Een swing-rig sluit ik bij deze uit vanwege de verstaging beugel. Deze is op zo'n manier in gelamineerd dat dit nooit achteraf is gedaan naar mijn idee.
Daar mij destijds een 12mm carbon mast (reeds in bezit, ronde vliegerstok) werd aangeraden wellicht dat het hier in moest.

Ik ben dus erg nieuwsgierig of iemand wijs kan worden uit deze constructie!?

Laatst bewerkt door een moderator:
mastvoet /romp/kiel , als de mast op de plaats sleufslot word gezet heb je voor demast verstelling een mast controler(drukker) nodig ,hier mee kun je druk onderin de mast (bolling)veranderen plus de mast kan niet naar voor en achter ,en wat betreft de hoek a/d kiel is om deze perfect te plaatsen en heeft door dit geen achteruit speling (grondloop e/d) als je alleen de konische kant hebt kun je door a/d grondlopen de kiel kwijtraken (boutje breekt af) dit moet je zien als een sckokopvanger ,swingrigg nooit op deze (klassevoorschrift toen der tijd)), anders was er een rond mastvoet met lagerbus ,
tja voor de rest kun je gewoon bepaalde beslag v/d huidige boten gebruiken , leuk en sucses.

Back