Yep, eerder 20 dan 15 jaar oud overigens: het ding stamt van vóór de skyfox, en die is ondertussen goed 20 jaar op de markt.
Overigens: dat met die slijtage gevoeligheid van die kleine tandwieltjes valt reuze mee, want die zelfde gearbox en hekrotor unit zitten nu nog steeds op de SkyFox. Als je geen harde objecten raakt (zoals de wereld....) gaan die tandwieltjes minimaal 60 uur mee, ofwel twee seizoenen flink doorvliegen. in de praktijk meestal nog véél langer....(ik heb zelf 120 uur gehaald met zo'n setje)
Mogelijk is de huidige hekrotorunit intussen licht gemodificeerd t.o.v deze heli, maar dan is met vrijwel 100% zekerheid de huidige hekrotor unit op deze heli bruikbaar.
De heli is met het huidige onderdelenassortiment goed vliegend te houden, maar ik raad het toch af: de ervaring leert, dat zodra je het ene slijtagepuntje verholpen hebt, het volgende zich aandient. Je blijft dus meestal continue bezig kleine storingen te verhelpen (en ieder storinkje, hoe klein ook, levert potentieel crash-risico op), en dat werkt nogal frustrerend. Tevens loop je dan vaak tegen het punt aan, dat je een versleten onderdeeltje wilt vervangen, en vanwege de doorontwikkeling, moet je de naastgelegen onderdelen ook vervangen.
Voorbeeld: de ingaande as van de hekrotorunit is in de loop der tijd iets dikker geworden. Is nu dat tandwieltje versleten, dan heb je niet alleen dit tandwieltje, maar ook een nieuw asje, een nieuw setje lagers, shims etc etc nodig. Niet een groot probleem, wel vervelend als je het tandwieltje los besteld hebt en niet kunt vliegen omdat je er dan pas achter komt dat je al die andere dingen ook moet vervangen....
Heb je dat er allemaal voor over, dan is het gewoon een heel goed vliegende, zij het wat verouderde, heli. En het is een feit, uiteindelijk heb je alle pijnpuntjes te pakken, en dan is ie weer gewoon goed voor een fix aantal jaartjes vliegplezier. Moet je nog beginnen met helivliegen, dan is je lol er meestal allang af vóórdat je zo ver bent.....
Echter, mocht je besluiten die heli te kopen, die 15 cc zou ik er dan rap uithalen, dat is voor dat mechaniek gewoon teveel van het goede. Zelfs Vario is zélf van die 15 cc mogelijheid in SkyFox mechanieken afgestapt omdat ze dat bij Vario ook vonden.....
Groet, Bert