Onbekende vario heli

Hallo,

Ik heb een heli op het oog, maar weet niet precies welk type het is.
Het gaat om een Vario heli, uitgerust met een 15cc motor:

Vario%20Heli.jpg


Wie kan mij wat meer specificaties geven ?

Alvast bedankt!
 
Dit betreft een Vario Starlight
Is een toestel van tussen de 15 en misschien 20 jaar oud.

Oorspronkelijk bedoeld voor 10cc

Nadeel veel kleine tandwieltjes in de heckrotor en vertragingsbak die slijtagegevoelig zijn.

onderdelen zijn nog goed te krijgen, daar alles verwisselbaar is bij Vario.

Zie: VARIO Helicopter

Mooi object voor verzamelaars.
 
Yep, eerder 20 dan 15 jaar oud overigens: het ding stamt van vóór de skyfox, en die is ondertussen goed 20 jaar op de markt.

Overigens: dat met die slijtage gevoeligheid van die kleine tandwieltjes valt reuze mee, want die zelfde gearbox en hekrotor unit zitten nu nog steeds op de SkyFox. Als je geen harde objecten raakt (zoals de wereld....) gaan die tandwieltjes minimaal 60 uur mee, ofwel twee seizoenen flink doorvliegen. in de praktijk meestal nog véél langer....(ik heb zelf 120 uur gehaald met zo'n setje)
Mogelijk is de huidige hekrotorunit intussen licht gemodificeerd t.o.v deze heli, maar dan is met vrijwel 100% zekerheid de huidige hekrotor unit op deze heli bruikbaar.

De heli is met het huidige onderdelenassortiment goed vliegend te houden, maar ik raad het toch af: de ervaring leert, dat zodra je het ene slijtagepuntje verholpen hebt, het volgende zich aandient. Je blijft dus meestal continue bezig kleine storingen te verhelpen (en ieder storinkje, hoe klein ook, levert potentieel crash-risico op), en dat werkt nogal frustrerend. Tevens loop je dan vaak tegen het punt aan, dat je een versleten onderdeeltje wilt vervangen, en vanwege de doorontwikkeling, moet je de naastgelegen onderdelen ook vervangen.

Voorbeeld: de ingaande as van de hekrotorunit is in de loop der tijd iets dikker geworden. Is nu dat tandwieltje versleten, dan heb je niet alleen dit tandwieltje, maar ook een nieuw asje, een nieuw setje lagers, shims etc etc nodig. Niet een groot probleem, wel vervelend als je het tandwieltje los besteld hebt en niet kunt vliegen omdat je er dan pas achter komt dat je al die andere dingen ook moet vervangen....

Heb je dat er allemaal voor over, dan is het gewoon een heel goed vliegende, zij het wat verouderde, heli. En het is een feit, uiteindelijk heb je alle pijnpuntjes te pakken, en dan is ie weer gewoon goed voor een fix aantal jaartjes vliegplezier. Moet je nog beginnen met helivliegen, dan is je lol er meestal allang af vóórdat je zo ver bent.....

Echter, mocht je besluiten die heli te kopen, die 15 cc zou ik er dan rap uithalen, dat is voor dat mechaniek gewoon teveel van het goede. Zelfs Vario is zélf van die 15 cc mogelijheid in SkyFox mechanieken afgestapt omdat ze dat bij Vario ook vonden.....

Groet, Bert
 
Yep, eerder 20 dan 15 jaar oud overigens: het ding stamt van vóór de skyfox, en die is ondertussen goed 20 jaar op de markt.

Overigens: dat met die slijtage gevoeligheid van die kleine tandwieltjes valt reuze mee, want die zelfde gearbox en hekrotor unit zitten nu nog steeds op de SkyFox. Als je geen harde objecten raakt (zoals de wereld....) gaan die tandwieltjes minimaal 60 uur mee, ofwel twee seizoenen flink doorvliegen. in de praktijk meestal nog véél langer....(ik heb zelf 120 uur gehaald met zo'n setje)
Mogelijk is de huidige hekrotorunit intussen licht gemodificeerd t.o.v deze heli, maar dan is met vrijwel 100% zekerheid de huidige hekrotor unit op deze heli bruikbaar.

De heli is met het huidige onderdelenassortiment goed vliegend te houden, maar ik raad het toch af: de ervaring leert, dat zodra je het ene slijtagepuntje verholpen hebt, het volgende zich aandient. Je blijft dus meestal continue bezig kleine storingen te verhelpen (en ieder storinkje, hoe klein ook, levert potentieel crash-risico op), en dat werkt nogal frustrerend. Tevens loop je dan vaak tegen het punt aan, dat je een versleten onderdeeltje wilt vervangen, en vanwege de doorontwikkeling, moet je de naastgelegen onderdelen ook vervangen.

Voorbeeld: de ingaande as van de hekrotorunit is in de loop der tijd iets dikker geworden. Is nu dat tandwieltje versleten, dan heb je niet alleen dit tandwieltje, maar ook een nieuw asje, een nieuw setje lagers, shims etc etc nodig. Niet een groot probleem, wel vervelend als je het tandwieltje los besteld hebt en niet kunt vliegen omdat je er dan pas achter komt dat je al die andere dingen ook moet vervangen....

Heb je dat er allemaal voor over, dan is het gewoon een heel goed vliegende, zij het wat verouderde, heli. En het is een feit, uiteindelijk heb je alle pijnpuntjes te pakken, en dan is ie weer gewoon goed voor een fix aantal jaartjes vliegplezier. Moet je nog beginnen met helivliegen, dan is je lol er meestal allang af vóórdat je zo ver bent.....

Echter, mocht je besluiten die heli te kopen, die 15 cc zou ik er dan rap uithalen, dat is voor dat mechaniek gewoon teveel van het goede. Zelfs Vario is zélf van die 15 cc mogelijheid in SkyFox mechanieken afgestapt omdat ze dat bij Vario ook vonden.....

Groet, Bert

Kan me er wel in vinden hoor,
Beter is helemaal uit elkaar halen, dit omdat je de staat van het toestel niet kent, al het nodige vervangen, modificeren... dan kan zo een toestel weer jaren mee.
Maar dit wordt dan wel weer een dure aangelegenheid.
Bij Vario betaal je dik voor de verpakking...

Heb zelf ook een skyfox-cub in mijn bezit.

De leeftijd was idd maar een ruime schatting.

Mijn cub heb ik gekocht in 1994, en nogsteeds in mijn bezit.

Groet, Wim Parmentier
 
Heren,

Dank jullie wel voor alle info. Ik ga er dan toch niet voor. Dan lijkt het mij slimmer om een kant en klare Raptor 50 te kopen, dan ben ik in 1 klap klaar.

Dankjulliewel!
 
Back
Top