Onbekende Zwever,ASW 15?

Robbe heeft er wel een gehad, maar die was wat kleiner! Zijn alle ribben genummerd? Wie weet heeft de bouwer de spanwijdte vergroot?

Edit: Flymax was me voor :) En indd! Is de span wel 2,8m?

Zo staat ze er nu bij
huzunuhe.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo hij staat klaar om te folien,het is wachten en hopen dat de folie snel afgeleverd wordt.
Daarna alleen de stuurkabels nog aansluiten (zoek nog stuurkabels langer dan 1 mtr,wie heeft tips?)en hij is klaar voor zijn maiden flight

Laatst bewerkt:
Hoi Martijn,

mooie kist en een echt oudje.
Je zou in plaats van kabels ook gewoon de ouderwetse balsa stuurstangen kunnen maken, werkt ook goed.

Fijne kerst en succes met de bouw !

Groeten,

Paul.

Helaas Paul zit de romp dicht en heb geen zin om hem los te halen,zitten Schotten in de romp waar nu een buitenkabel doorheen loopt.

@ Jaap,
hij heeft de buitenkabels er al in en gefixeerd, jou oplossing gaat dan niet werken vrees ik..

@ Martijn,
welke lengte heb je nodig en met welke diameter?
Je zou een stuk lasdraad kunnen nemen uit een CO2 lasapparaat, dat zit op rol en is er in verschillende diameters.

Ik kan daar wel aankomen..

Groeten,

Paul.

@paul, ik bedoelde ook de binnenkabels koppelen inderdaad!

edit:
Even verduidelijken:

De buitenkabels zitten er al in, van die rode Sullivan dingen. De Sullivan binnenkant is zo'n geribbelde gele geleiderkabel. In die gele kabel kun je een stukje m2 draadeind draaien waarop je normaliter een quicklink kan schroeven. Je kun ipv een quicklink ook een volgende gele binnenkabel pakken, en die op het draadeind schroeven. Als je er voor zorgt dat de 'las' schuift/terecht komt in een recht stuk van de romp (waar je dus de flexibiliteit van de de gele geleiderkabel niet nodig hebt) is dat een aardige oplossing. Hoewel ik überhaupt geen fan ben van die sullivan bowdenkabels.. maar goed, het zit er nu eenmaal in. Een mogelijkheid.

Echter is misschien de lasdraad optie van Paul beter. Afhankelijk van hoeveel 'bocht' er in de bestaande buitenkabels zit.

Nog een edit:
Martijn, ik weet niet welke folie je wil gaan gebruiken, maar ik heb hier nog een hele rol HK wit. Mocht je aankomende dagen alvast wat willen doen... Je weet waar mijn huis woont ;)

Laatst bewerkt:
Die sulivanbuitenkabel zit er inderdaad in,al breekt het snel af. Had een bouwdenkabel op de gok meegenomen van Hangar. Is helaas iets te kort.
Ga geen wit gebruiken

Sowieso geen kunststof binnenkabel gebruiken. Niet van Sullivan of welke andere dan ook. Kunststof heeft een hele hoge uitzettingscoëfficiënt (wordt veel langer/korter door temperatuurverandering). Ligt je kist in de zomer op de grond in de zon, dan wordt hij warm (zet uit). Ga je starten dan moet je trimmen. Eenmaal aan het vliegen koelt hij af (weer trimmen). Je blijft aan het trimmen en je krijgt nooit een perfect getrimde kist.

Stalen binnenkabel dus.
En als 1 meter te kort is: twee van die draden tegen elkaar, eindjes gelijk, samen afschuinen met de slijpsteen (gelijke schuinheid).
Daarna twee balkjes van gelijke hoogte (oid.) op de werkbank (10-20cm uit elkaar), die draden erop met de schuine kantjes tegen elkaar. Uitlijnen en fixeren met tape. En dan hard solderen. Heeeeel weinig zilversoldeer gebruiken, want een druppel moet je er weer afslijpen. Werkt perfect.

Dirk

Dat is precies de reden dat ik niet zo'n fan ben van die sullivan kabels. Maar ach..
Vroeger in al mijn modellen met die kabels gevlogen, en tja je kistje even uittrimmen af en toe is geen ramp hoor. Helemaal dit soort oude kistjes. Waar hebben we het over. Die kunststof kabels lopen namelijk vaak wel een stuk soepeler dan staalkabels. Afhankelijk van de 'bocht' die in de bestaande buitenkabels zit. Das ook wat waard!

Dus Dirk, bij nieuwbouw ben ik het volledig met je eens, maar bij een dergelijk kistje... Wat maakt t uit.

Dan nog een optie (misschien bedoelt dirk dit ook?) is om de te korte binnenkabel (kunststof sullivan?) gewoon te gebruiken, maar daar doorheen een staalkabel voor de directe aansturing doen. De kunststof Sullivan zorgt dan voor een glad glij oppervlak en de staalkabel zorgt dan voor een trim vrije, temperatuursonafhankelijke aansturing. Zo doet Multiplex t ook bij bijna al haar modellen, en dat werkt heerlijk!

DDan nog een optie (misschien bedoelt dirk dit ook?) is om de te korte binnenkabel (kunststof sullivan?) gewoon te gebruiken, maar daar doorheen een staalkabel voor de directe aansturing doen. De kunststof Sullivan zorgt dan voor een glad glij oppervlak en de staalkabel zorgt dan voor een trim vrije, temperatuursonafhankelijke aansturing. Zo doet Multiplex t ook bij bijna al haar modellen, en dat werkt heerlijk!
Zo bedoelde ik het niet persé, maar je moet wel want anders zwabbert er zo'n dun staalkabeltje door die dikke rode pijp.

Maar een stalen kabel door een gefixeerde binnenkabel loopt volgens mij nog soepeler dan de gele in die rode. Mits de boel (behoorlijk) recht loopt.

Laatst bewerkt:
Hou van de Manderin een stuurkabel over.
Jaap houd er ook een over.
Mijn probleem met de langere stuurkabels is dus opgelost.

Nu wachten op de folie.

Voorzichtig begonnen met de folie aanbrengen. Hopen dat de hoofdfolie ook snel binnenkomt,wordt wel kort dag
mu6y7aga.jpg

Back