Onbekende zwever

Hallo allemaal,

Laatst heb ik van de familie van een overleden iemand deze zwever gekregen:

img1475f.jpg

img1476o.jpg

img1477jz.jpg

img1478th.jpg

img1479.jpg

Ik heb alleen geen idee wat voor een het is, hoe oud deze is en hoe de bouwtekeningen er uit zien (zwaartepunt etc.) Of de vleugels erbij horen is mij zelfs nog niet zeker.

Ook heb ik zo mijn bedenkingen over hoe de vleugels op de romp zitten. Met elastieken ja, maar het stuk op de romp waar de vleugels in moeten is kleiner dan het de vleugel zelf, oftewel de vleugel past niet goed in de romp (4e foto). Ik heb nog meer vleugels meegekregen, maar dit zijn toch de enige die bij deze zwever lijken te horen en de andere vleugels passen er ook niet op. Met dit setje is de spanwijdte 260 cm.
Ik had al bedacht om een stukje uit de vleugels te zagen zodat ze wel passend zijn, maar voordat ik dat doe vraag ik toch eerst jullie raad!

Alvast bedankt!
Coen

Laatst bewerkt:
Da's een multiplex Filius romp als ik me niet vergis.
De originele vleugels was een jedelsky bouwwijze, dus ik denk dat dit niet de originele vleugels zijn. Spanwijdte van de filius is 1800 mm.
Gr.

Andries

Ik weet niet welke zwever het is ...maaar ik zou de romp aanpassen en niet de vleugels.
Hij lijkt mij oud genoeg om volgende week in Hoeven aan het Vintage Glider treffen deel te nemen. Dus nog even snel aanmelden en een hele dag plezier en gezelligheid.

Ik had al bedacht om een stukje uit de vleugels te zagen zodat ze wel passend zijn, maar voordat ik dat doe vraag ik toch eerst jullie raad!

Zou bij mij niet echt bovenaan staan in het lijstje van mogelijke oplossingen ;)
Eerder zoals mijn voorganger schreef de romp aanpassen.

Maar volgens mij is het ook geen Filius (hoewel die er aardig op lijkt).
De Filius had volgens mij een voorloop op het kielvlak.
Het heeft meer Simprop trekjes of het is allemaal al meerdere malen gecrashed zodat het nu een allergaartje genoemd kan worden?

Laatst bewerkt:
De romp is nog he le maal gaaf, en ook de staart is van prima kwaliteit. Voor 90% ben ik er zeker van dat er nog niks met de romp is gebeurd.
Nu ik plaatjes op internet vind van de Filius zie ik dat hij er erg op lijkt, maar inderdaad een voorloopje voor het richtingsroer heeft... Andere ideeën?

Of de vorige eigenaar heeft dat verloop er andersom opgelijmt....
Hoe lang is de romp?
Als die 1 meter is en je doet daar vleugels op van 2600 mm ....tja, zal wel flink gaan haken in de vlucht.

groetjes,

Andries

Laatst bewerkt:
volgens mijn bescheiden mening is het inderdaad een filius. Ik heb daar in een grijs verleden nog mee gevlogen, met de jedelsky vleugels

De romp is 105 cm, precies gemeten eigenlijk 1046 mm.

img1480d.jpg

Het is niet goed te zien, maar er zit wel een klein naadje voorop de staart...

Laatst bewerkt:
Misschien heeft iemand nog een tekening liggen van Filius vleugels?
Beetje balsa kopen en je hebt een vintage glider....:D

Gr.

Andries

Hij zal dus niet vliegen met deze vleugels? Wel toevallig dat de vleugels en de romp qua kleur en materiaal zo veel op elkaar lijken...

Je bent vrij om te experimenteren natuurlijk.

Zoals de vleugels er volgens foto opzitten zal de instelhoek van de vleugels niet goed zijn dus wel aanpassen en dan zou ik de romp aanpassen (is het makkelijkst).

Ik ken iemand die eens op een Carrera ASW 17 3.20 mter een 4,5 meter vleugel gebouwd heeft, dus het zal wel gaan met deze vleugels denk ik, maar ziet er in mij optiek een beetje raar uit...

Om die zwever in originele staat te krijgen probeer dan toch een tekeningetje ergens te scoren. Je kunt ook googlen hoe je een jedelsky vleugel kunt maken. De originele vleugel is recht toe recht aan dus dat is niet zo moeilijk om die na te maken.

Succes er mee.

Andries

Eeejj, nu zie ik het pas :oops:
Maar zou dit vlak dan verkeerd om zitten?
Bij de Filius zit er zeg maar meer in de lengte dan in de hoogte.
Gr.

filius_01_208.jpg

De romp is 105 cm, precies gemeten eigenlijk 1046 mm.

img1480d.jpg

Het is niet goed te zien, maar er zit wel een klein naadje voorop de staart...

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het kielvlak is niet verkeerd om op de romp gezet. Aan de bovenkant vlakt hij af met een ronde vorm en het 'voorloopje' vooraan het vlak is recht....
Toch denk ik inderdaad ook dat dit een Filius is, zijn we het daar dan over eens?

Coen

zou wel eens goed kunnen dat het stukje er verkeerd (of naar inziens van de bouwer beter was) is opgelijmd.

no filius

volgens mij is dit is geen filius want die heeft een jedelsky vleugel. dat is een volledig houten vleugel met een open onderzijde.
Max

Is de vleugel niet gewoon dicht geplakt? Ik bedoel dat het jedelsky profiel aan de onderkant is dicht geplankt?

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar het kielvlak is niet verkeerd om op de romp gezet. Aan de bovenkant vlakt hij af met een ronde vorm en het 'voorloopje' vooraan het vlak is recht....
Toch denk ik inderdaad ook dat dit een Filius is, zijn we het daar dan over eens?

Coen

Al zou je zeggen dat het een voorbindp.... is met kerstverlichting zou ik er nog niet slechter van gaan slapen :mrgreen:

Maar ik ben meer voor:
"De romp van een Filius waar de voorloop van het kielvlak verkeerd om is gemonteerd en een vleugel die er echt niet bij hoort te zijn."

Maar zullen we de quiz eens uitbreiden en bedenken waar die vleugel van zou kunnen zijn? :thumbsup:

Is de vleugel niet gewoon dicht geplakt? Ik bedoel dat het jedelsky profiel aan de onderkant is dicht geplankt?
Dat was DE fout die er toen werd gemaakt met de filius idd, kreeg ik als tip mee toen ik hem kocht. Ik ben met de Filius begonnen. in een weekje gebouwd en in frankrijk van een berg gesmeten. vloog erg leuk!
Ik had hem helemaal geel gemaakt.

Dat schuine stukje bij de staart lijkt idd net verkeerd om geplakt. maarja, wat is verkeerd... ziet er prima uit :).

Bij hoge snelheden wilde de Filius nogal wat gaan torderen bij de vleugeltippen. Als je dat dichtplankt is dat over, maar het vliegt minder mooi.

Back