Onbestuurbaar worden?

Bij onze ofa hebben we een raar iets waar genomen.
Bij een snelle lancering lijkt het of dat de besturing anderom gaat werken.
En wanneer de snelhied eruit is gaat alles weer normaal.
Ik weet dat dit ook waargenomen is bij echte zweefvliegtuigen.
Maar daar is dit moment dat de besturing andersom werkt van zeer korte duur.
En geeft daar geen problemen.
Mijn vraag is hoe kan ik dit voorkomen bij onze ofa.
Het geeft namelijk op sommige momenten best gevaarlijke situaties.
Mijn persoonlijke idee is dat de snelheid van de lucht langs het stabilo ( tijdens de lancering )op een bepaald moment te groot is en om het uiteinde van het stabilo vlak gaat wervelen waardoor deze los laat en de efficientie van het hoogteroer sterk beinvloed.
Indien we het hoogteroervlak vergroten, zou dit probleem dan opgelost zijn?
 
Als je bedoelt dat het model duikneigingen heeft dan komt dat door het feit dat het zwaartepunt waarscheinlijk te achterlijk ligt. Samen met speling op de besturing of doorbuigen van de pook kan dat bij hoge snelheden duiken veroorzaken. Oplossing: zwaartepunt wat naar voren.
 
Hoi Alex,

Nee geen duik neigingen dat is bekend bij mij als pomp gedrag.
Dit is inderdaad op te lossen om het zwaartepunt wat meer naar voren te verplaatsen.

Indien ik hem dlg lanceer werkt voor een hele korte periode de besturing van het hoogteroer "reverse"???
Neer wordt Op en andersom.
Als de snelheid er een beetje uitgaat na de lancering is alles weer normaal.
M'n zoon krijgt er de kriebels van.
Hij kent dit ook van de normale vliegerij.
Maar had dit niet verwacht bij een model zwevertje.
Ik heb hem al gezegd om maar niet met de hoogte te spelen tijdens de lancering en te wachten tot de snelheid terug loopt.
Dan is er niets aan de hand.
Maar hij wil wel eens een beetje ongeduldig zijn met de pookjes.
Omdat hij dan volgens hem teveel duikt na het hoogste punt.

Ik heb het stabilo en het roer niet procentueel mee vergroot ten opzichte van de vleugelspan.
Deze is ietsjes groter dan de normale ofa2.
Zou het hieraan kunnen liggen?
 
Dit zou wel eens veroorzaakt kunnen worden door een te slappe staartboom.
Stel: bij hele hoge snelheid (lees: begin van de stijgvlucht) geef je wat up. Dit duwt het horizontale staartvlak wat naar beneden, normaal geeft dit de gewenste nose-up beweging. De (te slappe) pook buigt hierbij ook naar beneden. Hierdoor krijgt het stabilo meer invalshoek en gaat meer lift leveren. Het effect van de grotere invalshoek van het stabilo door de buigende staart is groter dan het effect van de camber verandering door de hoogteroeruitslag. Resultaat: de neus gaat omlaag ipv omhoog. Bij normale vliegsnelheden zijn de krachten allemaal veel kleiner en zal de pook niet doorbuigen waardoor er geen invalshoekverandering van het stabilo is.

Is dit een aannemelijke theorie?
 
Zou goed mogelijk wezen.

Maar aangezien de staartboom een skyshark is weet ik niet hoe ik dit verder zou kunnen oplossen.
Alluminium lijkt me wat te zwaar voor een dlg :)
Skyshark stokken staan bekend om hun stijfheid!!
Of zijn er die nog stijver zijn.
Als ik dikkere stokken zou gaan gebruiken komt hij op den duur niet meer de lucht in ben ik bang.
Het blijft tenslotte een mini.
 
Is je stabilo zelf stijf genoeg?

Wat er bij een te slap stabilo kan gebeuren, is dat bij hogere snelheden je hoogteroer als 'trim-tab' gaat werken. Als je dan 'up' geeft, wordt de achterlijst van stabilo naar beneden gedrukt, je stabilo tordeert en het hele stabilo neemt een 'down' houding aan. Dit kan ook plaatselijk gebeuren, dus bijvoorbeeld alleen aan de uiteinden van je stabilo.

Eigenlijk hetzelfde als wat 'fotor' schreef op basis van de staartboom.

Dit fenomeen waarbij een roer als 'trimtab' gaat werken schijnt in de echte luchtvaart bij bijvoorbeeld de GeeBee voor een hoop problemen te hebben gezorgd. Tot een bepaalde snelheid gaat alles goed, maar als de GeeBee echt snel gevlogen werd gingen de ailerons plotseling omgekeerd werken. De vleugels waren in die tijd niet stijf genoeg om de krachten goed te kunnen verwerken.

Succes
 
Skyshark kun je nog stijver/sterker maken door er druppelgewijs CA van een kant in te laten lopen terwijl je de tailboom ronddraait.

Succes!
 
Tot nu toe heb ik ook skyshark buisjes gebruikt voor mijn mini's zonder enig probleem.
Waar het voor de rest aan zou kunnen liggen zou ik niet durven zeggen.

Vandaag een pookje van emc-vega binnen gehad en die is een stuk stijver dan de skyshark buisjes, eens kijken hoe dit gaat op mijn volgende mini.

succes
 
De vraag van Arno is de juiste.
Hoe zit je stabilo en aansturing in elkaar.
Als ik mijn mini te vlak en hard gooi steekt het model halvewege de
'klim" zijn neus in een korte beweging omhoog om steiler weg te klimmen.
Ik vermoed dat in het eerste deel van de worp het hoogte roer een iets naar beneden wordt gedrukt. Op mijn mini moet de servo trekken on down te geven, dus het hoogte roer kan naar beneden worden gedrukt door langs stromende lucht.

Frans

PS kom eens een keertje naar Vlaardingen om te vliegen.
Is niet ver en weet zeker dat Bart en Hans ook van de party zullen zijn.
 
Een hoop oplossingen worden aangedragen.

Waarvan een slap stabilo de meeste kans zou maken wat het probleem veroorzaakt.
Dit is gemaakt van 2 mm balsa met een dun laagje epoxy.

De aansturing is single pull.
En precies zo gemonteerd als op de bouw tekening van de ofa2.
 
Laatst bewerkt:
Een slap stabilo hoeft geen probleem te zijn.
Het stabilo van mijn mini is van 2 mm balsa met alleen een beetje poriënvuller tegen vocht inwerking.
Zet eens een paar foto's op het forum een plaatje zegt meer dan 1000 woorden.

Frans
 
Was nog aan het tikken of Frans had al weer een aanvulling gegeven.
Het gebeurd inderdaad alleen wanneer we vrij vlak en snel gooien.
Volgens mijn zoon ( Ik ben alleen de Bouwer hihihi) gebeurd dan het volgende.
De dlg vliegt te vlak weg waarna hij hem door trekken omhoog wil krijgen echter gebeurd er dan het tegenovergestelde ( hij duikt en dit gaat snell!!! erg eng volgens hem.)

Frans ik zal zeker een keer langs komen.
Werk echter continu dienst dus moet net binnen het rooster passen.
Maar ik hou het forum goed in de gaten.
Of hebben julie vaste vliegdagen?

Harry

normal_ofa8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Harry,

We vliegen in Vlaardingen bij een club, de RMVV.
Radio Modelvlieg Vereniging Vlaardingen
Tja vaste dagen ja en nee,
Eerst moet het weer een beetje redelijk zijn, logisch.
Meestal wordt er door het overgrote deel van de leden op zondag gevlogen.
De DLG-ers binnen de vereniging willen ook geregeld een zaterdag middagje pakken.
Zodra je gelegenheid heb, stuur me dan een PB-tje.

Frans
 
Is goed Frans.
Zal wel ergens in maart worden.
Zoonlief is nu met enige regelmaat op haamstede voor theorie lessen voor zijn zvb.
Maar heeft het in maart wat rustiger hij wil namelijk mee.
Geef je een pbtje als het zover is.

Groeten Harry.
 
Onnozel is als je een vraag hebt en je stelt hem niet:D

Simpel gezegd is Poriënvuller een soort blanke vernis met hierin een vulmiddel.
Het wordt gebruikt om bijvoorbeeld balsa mooi glad te krijgen.

Frans
 
Back
Top