Onboard filmpje: remklepservo geeft de geest

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Afgelopen zondag weer eens de FCO2 op mijn ASW geplakt. Bij de eerste snelle low pass floepte er ineens een remklep omhoog. Oh oh.....
Daarna begonnen beide kleppen een eigen leven te leiden en heb ik een paar minuten peentjes gezweet. Uiteindelijk probleemloos geland maar de onboard beelden vind ik fascinerend....Ik gebruik een centrale servo in de romp die middels stalen stangen de kleppen aanstuurt. Toch gingen zowel de linker als de rechter gedurende de vlucht af en toe los van elkaar een stukje open staan. Hoe dat kan snap ik echt niet.
Enjoy :o

Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan,
Dit wil gewoon zeggen dat je remkleppen niet gelocked zijn.
Door zijn vorm wordt aan de bovenzijde van de vleugel een onderdruk gecreëerd wanneer je vliegt. Hoe sneller je vliegt, hoe groter die onderdruk (= meer lift). Met andere woorden: je remklep wordt uit de vleugel gezogen.

Ik test de remkleppen steeds met een stofzuiger: hou de slang boven de remklep, als die eruit komt, zal die er in een snelle vlucht ook uitkomen.

Hoi,
Ja, dat snap ik wel (is ook precies wat er gebeurd is). Ze waren niet gelocked, één is omhoog gezogen (zie je op de film gebeuren), daarop is de servo gesneuveld.

Maar wat héél raar is om te zien (kijk zometeen maar) is dat ze los van elkaar gingen bewegen. Terwijl ze allebei op dezelfde servo-arm zitten. Natuurlijk wordt dat veroorzaakt door onderdruk op de respectievelijke vleugels maar het blijft een raar gezicht. Het duurde een poosje voor ik snapte wat er aan de hand was. De ene keer stond de ene wat omhoog, dan weer de ander, een keer geen van beide en een keer allebei.

Wat ik niet helemaal volg, je hebt het over een gesneuvelde servo, maar je test in het filmpje de functie meermaals en dan werkt het gewoon? Ook nadat de kleppen er al eens 'uitgezogen' zijn.

Kan mij voorstellen dat je dan wel even staat te knijpen met de billetjes :P

Arjan,
het kan ook dat beide remkleppen gelocked zijn in neutrale toestand, maar niet als je de vleugel even doorbuigt.

@Hezik, er misten een paar tandjes aan de kant van het motortje. Het potmetertje zit aan de andere kant van de tandwieltrein. Dus soms slaat hij dan even over maar als hij weer pakt krijg je weer de gewone servouitslagen. Snap je wat ik bedoen? Alleen als het aandrijftandwieltje precies op zijn kapotte positie blijft staan kun je dan met een beetje kracht het servoarmpje bewegen zonder dat het motortje draait. Geeft wel een ratelend geluid :-)

Evert, ja dat ook. Zoals je kunt zien was het bijzonder turbulent en bogen de vleuegels behoorlijk beide kanten op (wat je met zo'n onboard cam al niet te zien krijgt, vanaf de grond valt het véél minder op....)
Maar ik had ze gewoon niet goed afgesteld hoor. Volgens Graupner moet de servo nog 2 mm doorlopen als de kleppen in zijn; dat is te weinig. Je kunt ze nog bijna 6mm doordrukken voordat je op de aanslag zit. 2mm was duidelijk net niet genoeg....

Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik het gebeuren met de remkleppen niet zo heel schokkend. Ik heb wel eens tijdens het hellingvliegen gehad dat één van de remklepaansluitingen niet lekker meer was. Zodra ik remkleppen trok kwam de ene kant vol naar buiten, de andere bleef binnen. Dat vliegt niet lekker kan ik je vertellen. Zolang je remkleppen nog enigszins symmetrisch naar buiten komen blijft je kist echt wel vliegen, hooguit niet met de door jou gewenste glijkhoek. Ik geloof niet dat de controleerbaarheid van je kist op enig moment in gevaar is geweest.

Waar ik wel van schrok in jouw filmpje is de enorme zwaai van de vleugels naar voren in de landing. Kijk eens naar die vleugeltippen!

Da's dan weer veel minder dramatisch dan het lijkt. :D Ze schieten bij een lompe landing los in plaats van af te breken. Aangezien de vleugelbevestiging met plat verenstaal is buigen ze dan naar voren. Bij een buis gebeurt dat niet. Normaal gesproken blijven ze trouwens gewoon zitten.
Tijdens de bewuste landing kreeg ik tijdens de flare een fikse windvlaag (je ziet hem omhoog schieten) en met dat ik de kleppen weer introk viel de wind weer weg en viel hij naar beneden.

Zelfs met echte zwevers komt het soms wel eens voor. Als de kleppen niet gelocked zijn kan je met gewone vliegsnelheid rondvliegen. Maar zodra je gaat racen kunnen ze spontaan uit de vleugel schieten. Net als in het filmpie. Dus gewoon een overcenterlock erop en dan blijven ze netjes in de vleugel.

Hoi,
Ja echt spectaculair was het natuurlijk niet maar het is wel grappig zo iets een keer toevallig op film vast te kunnen leggen.
Wat me trouwens wel verbaast is de kracht waarmee het gebeurt, zelfs op een model als dit met relatief lage vliegsnelheden en oppervlaktes. Genoeg om een servo te slopen. En dan moet je echt wel trekken hoor.

Back