onder belasting meten spanning

Na wat geexpirimenteer de volgende vraag.

Ik ontlaad een 7.2V NiMH accupack met een autolamp (2 Ohm) de klem spanning daalt dan als een gek.

Maar als ik dan onder de 5.4 kom stop ik met ontladen ivm te veel leegtrekken van de accu.

Tot zover snap ik het nog.

Wanneer ik hierna met een belasting van 68 Ohm ga ontladen dan staat er plotseling nog 6.4V op de klemmen.

Mijn vraag is de volgende:
Moet ik nu stoppen met ontladen wanneer ik ontlaad met de autolamp bij 5.4 V of kan ik hierna de accu verder leegtrekken met de 68 Ohm weerstand tot die 5.4 V, of ben ik nu de weg kwijt en mijn accu's aan het slopen?

hoi

ik hou aan voor NiMH en nicd 0,8 volt per cell ontladen.( officieel nimh 0,9 en nicd 0,8)

verder ontladen is slecht en kans op ompolen groot.

als je je accu's lief hebt koop dan een goede lader met ontlaadfunctie.

mvg Hans

je moet stoppen met de stroom die je op dat moment trekt als dit langer dan 10s onder die spanning ligt.

Waarom wil je uberhaupt je NiMH accu ontladen? Alle accus kunnen maar een beperkt aantal cycli + beperkte lading leveren, daarna zijn ze op, voor LiPo en NiMH is dit een paar honderd keer. Als jij dus elke keer je accus ontlaad, gaan je accus minder lang mee.
Als je dit doet vanwege het befaamde memory effect: dat geld niet voor NiMH, en het gaf alleen problemen bij heel specifieke toepassingen waarbij de belasting steeds bij dezelfde eindspanning werd afgezet. Op de een of andere manier is dat verhaal zijn eigen leven gaan leiden en vindt iedereen dat hij altijd zijn batterijen moet ontladen, ook al is het voor hen niet van toepassing en is de chemie er achter ook veranderd.

Waarom wil je uberhaupt je NiMH accu ontladen? Alle accus kunnen maar een beperkt aantal cycli + beperkte lading leveren, daarna zijn ze op, voor LiPo en NiMH is dit een paar honderd keer. Als jij dus elke keer je accus ontlaad, gaan je accus minder lang mee.
Als je dit doet vanwege het befaamde memory effect: dat geld niet voor NiMH, en het gaf alleen problemen bij heel specifieke toepassingen waarbij de belasting steeds bij dezelfde eindspanning werd afgezet. Op de een of andere manier is dat verhaal zijn eigen leven gaan leiden en vindt iedereen dat hij altijd zijn batterijen moet ontladen, ook al is het voor hen niet van toepassing en is de chemie er achter ook veranderd.

hoi

Dat is niet de vraag van topic starter, maar je hebt wel gelijk.

mvg Hans

De spanning daalt bij een hogere stroom sneller dan bij een lagere stroom.
Dit komt door de inwendige weerstand van de batterij zelf.

De stroom die je verbruikt x de inwendige weerstand is het spanningsverschil dat je hebt tegenover een onbelaste batterij.

Ik weet echter niet zeker wanneer het slecht is voor uw batterij.

Ik vermoed (maar ik ben zeker en vast niet 100% zeker) dat als de spanning beneden een bepaald punt daalt (bij eender welke belasting) dat het vanaf dan uw batterij beschadigd.

De inwendige weerstand is afhangkelijk van de samenstelling en de grootte van de elektroden in de batterij. (en natuurlijk ook de chemische samenstelling)

Veel meer ken ik er niet van.
Ik weet wel dat er heel veel verschil is in inwendige weerstand tussen batterijen van verschillende fabrikanten.
Je kan dit zeker ondervinden als je een toestel hebt dat tegen het maximum aangegeven verbruik (de C waarde) van de batterij werkt.
Sommige batterijen zijn dan veel warmer, en hebben minder "fut" dan andere.

geef eens een voorbeeld?
ik snap niet wat je bedoelt.

6x cell * 0,8 = 4,8 volt

eigenlijk staat het antwoord hierboven al.

Hoe zwaarder de belasting hoe lager de spanning.

In feite moet je de accu ontladen zoals je hem gebruikt. zeg bij een auto die 20A trekt dan moet je ook ontladen met 20A.

Is er bij de stroom van 20A een spanning die onder de 5,4V ligt. En ligt die spanning langer dan 5s onder die 5,4V dan is de accu leeg.

Echter ga je dan weer met een lagere stroom ontladen zal je merken dat de spanning weer hoger ligt.

Vandaar dat je niet naar pieken moet kijken maar naar een bepaald tijdsframe. Ik gaf als voorbeeld 10s. maar 5s zou al voldoende moeten zijn.

maar elke lader heeft tegenwoordig een ontlaad functie ook al is dat voor het memory effect onzin. Je gebruikt hem alleen nog om de capaciteit van je accu te controleren.

Back