Onderbreking motor tijdens vliegen met T-Rex 450 XL CCPM

• Topicstarter Topicstarter cruizer001
  • Startdatum Startdatum
C

cruizer001

Guest
Ik ben beginnend vlieger en beperkt mij nog tot hoveren.
Tijdens dit hoveren stel ik heel regelmatig vast dat de motor opeens en voor korte tijd stopt met draaien. Het gevolg is natuurlijk dat de heli naar beneden ploft. Gezien de geringe hoogte gelukkig met beperkte schade.
De tijd is te kort om na te gaan als de andere bestuuringselementen op dat moment werken. Iemand gaf mij het advies de throttle curve aan te passen om de maximale belasting van de regelaar (25 A) te verminderen. Dat had geen resultaat.
Heeft iemand enig idee wat dit probleem kan zijn?

hallo,

ik heb eigenlijk hetzelfde probleem met een minititan.
al een paar keer - plots stopt motor voor 1/2 sec gevolg één of 2 m lager en herpakt zich.
Graupner MX12 zender en graupner ontv.

bij het hooveren heb ik het nog niet gehad , wel bij rondvliegen....
zelf nog geen oplossing
- mijn vermoedens.....
geen ontvangstsignaal meer - servo"s blijven staan en ESC gaat dicht.
en aan de positie van de heli en zendantenne - beide haaks op mekaar = minste ontvangst
of beter gezegd de punt van de antenne wijst naar heli.

geeft wel geen safe gevoel - als je weet dat het kan gebeuren ......

rgds
tiger_bel

Tja, de algemene tips om instraling en verstoring te voorkomen;
- draden met hoge stromen zo ver mogelijk bij de lage stromen & ontvanger vandaan houden.
- als ze moeten kruizen, bij voorkeur haaks (!), nooit paralel leggen.
- een ferriet ring opnemen in de kabeltjes naar de ESC en/of BEC.
- ook de ontvanger zo ver mogelijk bij de motor vandaan plaatsen/houden, antenne idem.
- Je kunt overstappen op PCM ipv PPM. Dat is echter geen goede oplossing (je maskeert alleen de fouten), maar het kan wel een oplossing zijn.

Je regelaar is overigens heel blij als je gewoon 100% uitstuurt. Dan heb in verhouding je het minste kans op schakelverliezen & storingen.

Ik heb er zelf ook last van gehad bij m'n 450 en ik kon het simpelweg verhelpen door mijn ontvanger een centimeter verder naar achter te schuiven, toen was het probleem over. Later heb ik de motor draden nog wat verlegd en kon m'n ontvanger weer terug zonder problemen.

Wel een oud onderwerp maar er schoot me wat tebinnen.
Wat voor accu gebruik je? Mijn eerste accu voor mijn 450 kon de stromen niet goed aan.
Hierdoor zakt de celspanning erg in waardoor de regelaar denkt dat je accu leeg is. Mijn rode 25amp Align regelaar liet de motor dan altijd haperen. Beetje rare manier van cut-off maargoed. Dit gebeurde dus ook alleen als ik wat meer van de accu ging vragen. Met andere accu's die hogere stromen konden leveren was het probleem over.

Laat het maar horen, ik ben benieuwd.

Back