Onderdeel draaien, hulp nodig

Beste duikboters,

:help:

Ik ben met een projectje bezig waar ik even vastloop. Nee, heeft niets met subs te maken, maar is een RC motorfiets waar ik het gyro-stabiliseringssysteem van wil aanpassen van mechanisch in het achterwiel naar electrisch in het frame. Daarnaast wordt het adaptief, dat wil zeggen hoge toeren (=veel stabilisering) bij lage snelheid, en lage toeren tot uit bij hoge snelheid.

Tot dusver is dit gebouwd als vliegwiel, de eerste tests wijzen echter uit dat het een te klein gewicht is dat tevens met een te laag toerental draait.

IMG_8074%20(Small).JPG

IMG_8073%20(Small).JPG

Ik heb al een motortje gevonden met een hoger KV, alleen een iets groter en zwaarder vliegwiel geeft het probleem. Mijn draaibankje kan dat formaat niet aan. Wat ik nodig zou hebben is onderstaande in messing of staal:

Vliegwiel.png

Zou iemand van jullie mij kunnen helpen en dit voor me kunnen fabriceren? Kosten zijn uiteraard voor mijn rekening, daarnaast valt de maker dan de eeuwige roem en mijn bodemloze dank ten deel ... :worship:

Hoi Lex

Ik maak wel een voor je.Wat heeft de voorkeur,staal of messing of moet het zwaarder zijn door bv gaten in boren en op vullen met lood,en de binnenpassing moet nul zijn?een krimppassing dus?

Gr.Joop

Dat is nu het modelbouwforum, de mensen helpen elkaar onderling.
Laat de vorderingen verder horen Lex

Hein

Hoi Joop,

Dank je wel dat je dit wilt doen, fantastisch! :worship:

Het ding moet inderdaad zo zwaar mogelijk morden, dus dat lood is een goed idee van je! Met het gewicht in gedachten is Messing ook beter denk ik, en makkelijker te bewerken. (Ook met het gewicht in het achterhoofd heb ik aan goud or iridium zitten denken, maar die materialen hebben weer hun eigen specifieke problemen ... :-P :D :D )

Ik dacht aan een krimp / klempassing. In de 23mm kern moet de bel van een buitenloper BL motor ingeperst / gelijmd / geklemd worden. Een andere motor met een hoger toerental is nu onderweg uit HongKong, opgegeven buitenmaat is 23mm. Maar het zijn Chinezen, dat zou zo maar 22,8 of 23,3 kunnen zijn. Misschien is het handiger om even te wachten tot ik de motor binnen heb, dan kan ik je de exacte maat doorgeven.

Hoi Lex

Ik wacht je berichtje even af.
Ook zal ik er een beetje LOCTITE 641 bij doen,dit gebruik Ik bij lagerspeling om op te vullen,werkt snel en wordt kiehard,is dus niet zo maar los te krijgen met het risico dat hij er af loopt.

Gr Joop

...Ook met het gewicht in het achterhoofd heb ik aan goud or iridium zitten denken, maar die materialen hebben weer hun eigen specifieke problemen ... :-P :D :D )

Depleted Uranium (DU zie: Depleted uranium - Wikipedia, the free encyclopedia )is ook een optie; Ik weet wel een paar gebiedjes in Irak en Bosnië waar nog wel wat ligt. Het is alleen wat moeilijk draaien én je moet even zorgen dat tijdens het draaien geheel Hengelo en een gebied benedenwinds wordt geëvacueerd...

Kleinigheidje natuurlijk.

Zou ook een optie zijn Roel 8-O... maar dan valt daarna de motorfiets onder de wapenwet en mag ik alleen bij een schietvereniging er rondjes mee rijden! :p

Hoi Joop,

Het motortje is binnen:

full

De diameter blijkt 22,9 mm te zijn, valt dus nog mee. Maar ... die dunne spijltjes tussen de gaten op de bel zijn 0,8mm x 0,8mm aluminium. Die krijgen de gyroscopische krachten te verwerken, ik weet niet of dat gaat houden. Daarom heb ik de tekening aangepast zodat het vliegwiel ook op de 3mm as afsteunt. Daar heb ik dan meer vertrouwen in.

full

Daarmee wordt het alleen wel wat gecompliceerder. Denk je dat dat gaat lukken, ik sta anders open voor suggesties.

De verjonging van het gat van 22,9 naar 8 mm kan bijvoorbeeld eventueel vervallen, dan zou het eerste gat 13,8mm diep worden. Die verjonging heb ik bedacht om de bel goed gecentreerd en vlak in het gat te kunnen lijmen / persen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Lex

Het meken van het vliegwiel is geen probleem,zelfs de gaten boren om er lood in te gieten is geen probleem want hiervoor heb een verdeeltafel op mijn freesbank zodat de gaten goed verdeeld zijn ivm het balans houden van het vliegwiel.
Hij wordt van messing gedraaid.

Geef je mij je adres fia je PB even door zodat ik het op kan sturen als het klaar is.

Gr.Joop

Hoi Lex

Het vliegwiel is klaar,en moet nu nog de gaten boren om het lood er in te gieten.Maar ik zit met een dilemma.moet Ik er even of oneven aantal gaten in boren om dat het vliegwiel nog al hoog toeren maakt?Mijn gevoel zegt dat een oneven aantal gaten beter is,meer het zelfde idee van een radiaalzuigermotor

Hat heeft niets met duikboten te maken maar toch een leuke discusie

Gr.Joop.

Hoi Joop,

Dat heb je snel voor elkaar! Over dat aantal, ik heb geen idee ... Mij lijkt het straks gewoon een schijf met een bepaalde massa te worden. Eventueel balanceren om mogelijke onbalans er uit te halen, dan moet het goed zijn. Met bewegende delen zal het anders zijn met trillingen misschien. Maar ik ga graag met jou gevoel mee, daar heb ik sowieso alle vertrouwen in.

Hoi Lex

Ik heb je vliegwiel klaar en doe hem morgen op de post.
Wel heb ik de binnenmaten een paar honderdste mm groter gemaakt en de buitenste een paar honderdste mm kleiner gemaakt zodat je wat ruimte hebt voor de loctite die ik er ook bij doe.Ik heb het oneven aantal gaten aan gehouden,9 stuks,om de veertig graden afstand.

Gr.Joop

Joop,

Ik heb 'm binnen. Mooi stukje werk man!

IMG_8411%20(Small).JPG

IMG_8412%20(Small).JPG

Ik moest even een schuurpapiertje langs de bel van de outrunner halen, toen paste die zuigend in het gat. Lag niet aan het draaiwerk, maar aan oneffenheden op de bel... Chinees fabrikaat .. :rolleyes:

IMG_8419%20(Small).JPG

IMG_8413%20(Small).JPG

En met de stator op z'n plek

IMG_8414%20(Small).JPG

Vergelijk met de oude

IMG_8415%20(Small).JPG

De oude weegt inclusief motor 120 gram, deze met motor 264 gram. Dat is nogal een verschil, dat zal ik straks zeker gaan merken. Ben heel benieuwd hoe dit zich zal gaan gedragen. Joop, nogmaals dank, ik had dit zelf nooit zo voor elkaar kunnen krijgen! :worship: :worship: :worship:

O ja, hier gaat het dus om ... :

IMG_8106%20(Small).JPG

Nu de bel er in lijmen, balancering controleren en inbouwen die hap!

Laatst bewerkt:
Back