Onderdeel mast Marblehead

Hallo;

Bij de swingrig mast(house martin) van de monarch zitten er stukken ,waar ik eindelijk aarzel of ze wel nodig zijn?
Op de masten van onze andere boot zitten die stukken niet.
Daar lopen de draden gewoon rechtstreeks naar de mast en boom.
Ik wil graag nog 2 masten(van house martin) bijbouwen,maar vraag mij af of het zo moet,en wat de voordelen van dit systeem is?
Er zit totaal geen zijverstaging op die masten

GD4bis011.jpg

ss.jpg

Grtz...

Marc

@Marc,
Ik heb dat vierkantje ook op mijn tweede marlbrehead:), ik weet ook niet precies voor wat het dient, maar Ronald heeft daarover laatst iets gezegd.
Ik dacht dat het iets te maken had met onder spanning houden van de tuigage, maar weet het niet zeker:confused:

Morgen is het vergadering van MYCNZO om 10.00uur en Ronald zal daar ook zijn. Hij zal er dan wel iets meer over kunnen vertellen.

Ik zal je morgen mischien wel zien.

@ speedy;;)

Morgen ben ik er.
Het is inderdaad zoiets,zou het precies liever niet gebruiken.

Grtz...

marc

hoi mark en speedy bob

als ik het zo zie zit het andere einde vast aan de fokkeboom, en dan is het de dirk, deze gebruik je om de achterlijk-spanning van je fok te regelen.
dit gebeurt door de dirk strakkerof losser te zetten, bij het grootzeil regelt de giekneerhouder dit.
maar de fokkeboom heeft geen vast scharnierpunt, dus trek je met dit lijntje wat meer of minder bolling in je achterlijk.
het vierkantje zorgt dat bij het overstag gaan de dirk vrij kan bewegen ten opzichte van de fokkeval uithouder.

lijntje niet weghalen, regelt de power van je fok

groeten johan

@ johan.

Inderdaad dat doet het,maar van mijn andere boot zit dat dwarse stuk en dat vierkant er niet,de lijnen lopen gewoon van boven naar beneden.
En je kan ook de zeilen regelen.
Wel raar dat er daar ook niets van zijverstaging aanzit?

grtz...;)

Marc

bij mijn boot met conventioneel rig zit die uithouder ook niet, en lopen de lijnen ook gewoon van boven naar de fokkeboom.
bij een swinrig heeft de fok maar en beperkte uitslag van stuurboord naar bakboord, omdat de hele mast draait, en dan kun je de tophoek van je fok dus fixeren met dat stangetje, het vierkantje zorgt dan dat de dirk toch vrij kan bewegen

groeten johan

Laatst bewerkt:
Heren het vierkantje is voor het pookje van de voorstag niet te laten doorbuigen
Bij een swing rig wordt de mast behoorlijk achter over getrokken
Dit om de mast meer stijfheid te geven
Als je het pookje weghaald komt de voorstag te veel naar de mast en je heb ook kans dat de voorstag aan de wind te veel gaat door zakken en dan gaat de fok klappen.
Bij een standaard rig heb je dat niet nodig

Hallo,

Het verschil zit hem in Swingrig of Conventioneel.
De meest swingrigs zijn hoog, max 2160 boven dek, dit betekend dat je een stijve mast nodig hebt. Die stijfheid wordt bewerkstelligd door veel spanning op de voorstag te zetten +/- 4 kg. Hierdoor buigt de mast naar voren, dit voorkom je door dat stokje. Deze houd ook de voorstag op zijn plaats waardoor deze niet teveel naar lij kan gaan als de wind in de fok valt. Het vierkant gebogen draad zorgt ervoor dat de dirk goed functioneerd.
De dirk zorgt voor de twist in het zeil bovenin. Met twist kan je oa. voorkomen dat je teveel loeft, zeker bij het grootzeil.
Op en conventioneel tuig kan je zo'n vierkantje niet toepassen omdat de fok gaat bak staan als je voor de wind gaat, bovendien worden de conventionele tuigen meestal vanaf B tuig toegepast, dus vanaf +/- 1800mm vanaf dek.
Verstaging van de masten is in veel gevallen waar 'high stifness' materiaal gebruikt wordt niet nodig. Tegenwoordig worden op de nieuwste M klassers deze wel gebruikt om vormvastheid van de trim te waarborgen waar een A tuig conventioneel gebruikt wordt. Hoogte vanaf dek 2150 bij bv een Prime Number.

Doe er je voordeel mee.

groet

Chris
NED 21

Laatst bewerkt:
Back