[Onderdelen] Advies gevraagd voor complete set i.v.m. zelfbouw experiment

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Patrick_Boat, 17 mrt 2022.

  1. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo!

    Ik ben Patrick, bijna 40 uit Rotterdam en hoop hier wat hulp te krijgen voor een project wat ik (samen met mijn dochter van 7) wil uitvoeren. Ik heb zelf geen enkele ervaring met modelbouw of RC, buiten een RC racewagen die ik had toen ik klein was en die het wonderbaarlijk genoeg nu nog steeds doet.

    Ik ben me al een tijd aan het inlezen en video's aan het bekijken om mezelf iets te leren over deze wereld, want in alle eerlijkheid ben ik (zeker op elektronica gebied) een absolute beginneling. Desalniettemin zou ik graag willen kijken hoe ver ik kom, hopelijk met jullie hulp.

    Geïnspireerd door mijn dochter zijn we op het idee gekomen om een RC boot te bouwen die afval (plastic) uit de wateren / sloten bij ons uit de buurt moet gaan halen. Het zou dus (zeker in de eerste fase) om een simpele boot moeten gaan met aan de voorkant een soort van collector waar we het afval in verzamelen en aan de kant brengen. In een later stadium (zie mijn schets, sorry voor de tekenkwaliteit) zou ik graag een soort van vanger bouwen waarmee je makkelijker het afval eruit verzamelt / schept.

    upload_2022-3-17_11-36-19.png

    Zoals gezegd wil ik echt in zijn meest simpele versie beginnen en toen kwam ik dit filmpje tegen op YouTube waar ik van dacht, dat is zo simpel qua constructie dat moet mij zelfs lukken (met een schepnet ervoor gemonteerd bijvoorbeeld). Uiteindelijk is het een varende Tupperware doos. :).

    upload_2022-3-17_11-37-26.png

    Maar nu komt het, gezien het feit dat ik geen enkele ervaring heb met de benodigde elektronica en dus ook niet weet welke ook onderling daadwerkelijk samenwerken ligt hier mijn hulpvraag. Volgens mij (maar verbeter me als ik het mis heb) heb ik de volgende onderdelen nodig:

    02 x motor (brushless?) liefst geïntegreerd met propellor / shaft / bekabeling. (ik kwam b.v. deze tegen)
    02 x regelaar (ESC ?)
    01 x zender/ontvanger combinatie die met de verbonden hardware werkt.
    01 x batterij/accu (of twee afhankelijk van de benodigde capaciteit)

    Wat ik zoek is iemand die meehelpt vanuit zijn/haar ervaring om een lijstje op te stellen van electronica die goed samenwerkt (liefst met zo min mogelijk soldeerwerk, daar heb ik ook geen ervaring mee namelijk) die ik dan vervolgens kan bestellen. Amazon, Banggood, Toemen of andere modelbouwshops maakt verder niet uit, ook hier zijn tips welkom (of wellicht heeft iemand van het forum iets liggen wat ik over kan nemen).

    Ik denk dat ik zo alles wel vermeld heb, alvast hartstikke bedankt voor de moeite als je tot hier bent gekomen met lezen. Hopelijk kan iemand ons helpen!

    Met vriendelijke groet,

    Patrick & Elle

    ps. Indien dit topic eigenlijk in het Model & Electronica subforum had moeten staan, mijn excuses! Wellicht kan hij dan verplaatst worden, maar dat laat ik aan een moderator over :)
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2022
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Mag ik je eerst succes wensen met je project en vader dochter samenwerking.
    -je schets is in ieder geval beter dan de tupperware bak van de volgende foto. :)
    - 2 drijvers met daartussen een net om het vuil te vangen moet wel lukken, gaten zo groot mogelijk houden voor minder weerstand tijdens het varen.
    - de trusters die je gevonden hebt is een goed idee maar je moet wel zeker zijn van diameter en geïnstalleerde motor, ik bedoel echt getallen en niet alleen " geschikt voor alle boten " want dan ga je bedrogen uitkomen.
    - dus mijn eerste echte vraag aan jullie voor iemand antwoord kan geven op je vragen, Hoe groot zou je jullie schip willen bouwen want de aandrijving en grootte van je boot gaan hand in hand.
    vgr Marc
     
    Patrick_Boat vindt dit leuk.
  3. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Marc,

    Allereerst bedankt voor je leuke reactie!

    Die tupperwarebox ziet er inderdaad niet uit, maar het zou voor mij al een overwinning zijn om dat aangesloten en werkend te krijgen.

    De afmetingen hiervan zijn:
    Lengte = 40 cm
    Breedte = 30 cm
    Hoogte = 20 cm

    Inderdaad bevat die onderwater thruster link geen enkele specificatie. Dat helpt niet mee, zo zie je maar weer hoe snel je erin kan trappen.

    Om op je vraag antwoord te geven, ik heb geen exacte afmetingen bepaalt. Nu ik er zo over nadenk en inbeeld denk ik dat zo'n drijver zo'n 40 cm lang, 15 cm breed en 25 cm hoog moet worden? Wellicht zo'n 30 cm tussen de drijvers?

    Mocht je zelf een suggestie hebben die logischer is in verband met de aandrijving dan is die meer dan welkom!
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Patrick, er volgen ongetwijfeld nog reacties, voor mij is het bepalen van de romp doel 1 waarna we de rest daar op kunnen afstemmen.
    De elektrische aansluiting heeft eigenlijk niets om handen, maak je daarover geen zorgen. 3 draden afkomstig uit de motoren aan 3 draden aansluiten van de regelaar is niet zo moeilijk.
    Verder heb je 2 draden van de regelaar naar de batterij en nog een draadje met een stekker dat je in de ontvanger plugt en klaar ben je voor 1 motor. motor 2 is idem alleen gaat het draadje van de regelaar naar een andere poort op je regelaar. Dat valt dus allemaal wel mee en hier kan iedereen op dit forum je mee helpen.

    Het moeilijkste blijft dus de romp. 40 cm lang en30 breed lijkt me haalbaar. waar je zelf achter aan moet is de diepte die je moet hebben, maar drijfvuil is volgens mij aan het oppervlakte te vinden. Kijk eens naar wat foto's en tekeningen van een catamaran zeilboot zonder mast natuurlijk :) . de breedte van de drijvers zou ik beperken tot de ruimte die je nodig hebt om de batterijen onder te brengen. Voor elke motor 1 batterij zodat het gewicht meteen goed verdeeld is.

    Afhankelijk van de aandrijving die je vind gaat dit waarschijnlijk 6 of 12 Volt worden.
    ik denk dat " deze " dezelfde zijn als je zelf voorstelde.
    daar 2x een 12V batterij bij " met 2 van deze kan je dochter een ganse dag vuil verzamelen" maar ze wegen al wat om je boot naar de waterkant te dragen.
    2 van deze zijn een stuk kleiner maar beperken je vaartijd naar minder dan een uur.

    Er zijn natuurlijk nog andere mogelijkheden, maar ik vermoed dat je momenteel genoeg hebt om even verder over na te denken en te beslissen.
    succes en waarschijnlijk tot later
     
    Herby63 en Patrick_Boat vinden dit leuk.
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ach ja, je zender zou ik nog vergeten , L stik voor Gas L motor R stick voor R motor, draaien doe ja door aan 1 kant minder gas te geven.
    dit is maar een vb , keuze genoeg en je kan het zo duur maken als je wil, maar goedkoop kan ook als het simpel mag.
     
    Herby63 en Patrick_Boat vinden dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Patrick en Elle,

    Als ik aan het bootjevaren ben, probeer ik altijd drijvende zooi in het water te ontwijken, of ik nu met een zeilboot onderweg ben, of met een schroefaangedreven model, want als je over een half onder water liggende plastic zak heen vaart, lig je stil.
    In het ergste geval grijpt de schroef de plastic zak en kun je in de weer met een bal aan een touwtje om de boot naar de kant te halen.

    Voor een boot die je bewust over zooi in het water stuurt, zou ik voor een luchtschroef, of twee gaan:

    Ik laat even buiten beschouwing dat de bouwer op het filmpje het concept airboat letterlijk heeft genomen en een romp gesneden heeft die geschikter is voor een onderwaterprop....
    Het gaat om het idee dat de boot zelf niet wordt gehinderd door het afval dat je wilt opscheppen.

    Twee rompen, met het opschepmechaniek er tussen is een stabiele oplossing.
    Als je luchtschroeven overweegt, dan kun je kiezen voor één grote, midden op de boot, of twee kleinere, elk op een drijver.

    Als aansturing zou ik persoonlijk niet voor een tankbesturing met per knuppel één motor, want op het water stuurt dat ontzettend lastig, de kans dat je naast het afval terecht komt, is vele malen groter dan dat je er in een rechte lijn op af stuurt.
    De meeste zenders hebben de mogelijkheid om twee motoren te mixen, zodat de linker knuppel voor- en achteruit doet en de rechter knuppel de stuurfunctie, door één motor langzamer en de andere sneller te laten draaien. Differentiële aansturing, dus.

    Dat is even studeren en proberen hoe dat werkt, maar het stuurt veel eenvoudiger en prettiger.

    Groeten, Jan.
     
    Gerrit-Jan en Patrick_Boat vinden dit leuk.
  7. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan zou dit het lijstje worden:
    upload_2022-3-18_14-42-32.png
    2 x motors + 2 x ESC (ik mis hier overigens ook de specificaties of kijk ik er gigantisch overheen?)
    Ik zie ben zelf geen alieexpress fan (even los van drie maanden levertijd, ik kan deze set niet vinden bij NL shops, zou er misschien een alternatief ergens lokaal te krijgen zijn?

    Qua accu's zag ik je lood gel batterij, je eerste link is 2.5 kilo en je 2e link 706 gram met een kortere vaartijd. Zou zoals iets dit ook een optie zijn of ben ik op het verkeerde spoor. Ligt een beetje tussen de twee opties in denk ik?
    upload_2022-3-18_14-50-21.png

    Zender ziet er (in mijn lekenogen) prima uit:

    upload_2022-3-18_14-51-58.png

    Er vanuit gaande dat de motoren een lokaal (vermoedelijk duurder, suggesties?) ook ergens te krijgen zijn kom ik op een totaal van ongeveer €275,- zoiets?
     
  8. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Jan, wat leuk dat je ook reageert! Dit is inderdaad wel even een hele andere insteek, zo had ik het nog niet bekeken. Zijn er nog andere voor of nadelen van aandrijving boven of onderwater qua benodigde "kracht" om door het water te gaan of te manoeuvreren? Ik kan me zo voorstellen dat een prop onder water meer power geeft om dingen op te scheppen dan eentje die er bovenop staat? Zou de zender die @Marc w aanraad ook zo'n differentiële aansturing kunnen doen of ligt dit aan een ander onderdeel? Heb jij suggesties voor hardware/elektronica voor een setup met luchtschroeven?

    Sorry voor alle wedervragen, maar het duizelt me af en toe even. Ik ben heel blij met je reactie! :)
     
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2022
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Bij ali moet je helemaal naar beneden scrollen voor de tech specificaties.

    Maar Jan zijn insteek is inderdaad wel de moeite om in overweging te nemen
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Patrick,

    Als je rekening houdt met het feit, dat de rotzooi die je opvist, al gauw meer weegt dan een bootje van 40 cm, dan kun je wel bedenken dat je er nooit voldoende aandrijving aan/op kunt bouwen om nog naar de wal te kunnen komen om het afval te lossen.
    Tenzij je met elk blaadje gelijk naar de wal vaart om het net leeg te maken.

    Ik zou minstens rompen van een meter lang maken, met een ruimte van 40-50 cm er tussen voor de stabiliteit.
    Met luchtschroeven is dat wel nodig, anders blaast je eigen aandrijving je omver, zeker als je met roeren achter de luchtschroeven werkt.

    Dit voorbeeld is een beetje overkill: hier dient een groot model airboot als aandrijving van een gewone klein roeibootje, maar je snapt welke richting ik qua formaat zit te denken:


    Nog iets om in gedachten te houden; de meeste boten zijn niet bedacht om met veel weerstand te varen, dus een net tussen de drijvers om zooi op te pikken en naar de wal te slepen, gaat héél langzaam, als je al tegen de stroming in komt.

    Een net, dat je laat zakken als je bij de zooi aankomt, de rommel opvist en vervolgens het net weer boven het water hijst, werkt vele malen sneller en heeft geen gigantisch motorvermogen nodig om te kunnen varen.

    Je drijvers moeten alleen hoog genoeg zijn om je net inclusief lading vrij van het water te houden.

    Om een idee te krijgen van het vermogen dat eventueel nodig is, twee filmpjes van mijn 110 cm lange M.A.S., de eerste zoals de romp normaal vaart:

    En een testje om te zien hoeveel lading ik er in kon stouwen en nog steeds redelijk op snelheid te kunnen komen:


    In het laatste filmpje was de romp geladen met zand tot een gewicht van 6,8Kg (baitboat simulatie) en kreeg de 1000W aandrijving de boot na een fikse aanloop ook nog in plané.

    Zou je een model als dit in de lengte doorzagen, van nieuwe zijwanden voorzien en er een katamaran van maken, dan kun je iets van 5Kg afval vervoeren voor de boot er moeite mee krijgt, mits je de lading niet door het water gaat slepen.

    De motor in de M.A.S. is een Aeolian 4250-800Kv buitenloper, zoiets als deze:
    https://nl.aliexpress.com/item/1005003287394676.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.76f3653eOybQ10&algo_pvid=30a9c419-4a70-47bb-97b4-bfb506f65fa6&algo_exp_id=30a9c419-4a70-47bb-97b4-bfb506f65fa6-9&pdp_ext_f={"sku_id":"12000025029491766"}&pdp_pi=-1;18.85;-1;10.69@salePrice;EUR;search-mainSearch
    Qua luchtschroef kan die een 13 x 10 propeller in de rondte draaien:
    https://www.apcprop.com/product/13x10/
    Maten in inches, dus een Ø33 cm prop!

    Groeten, Jan.
     
    Patrick_Boat vindt dit leuk.
  11. Gerrit-Jan

    Gerrit-Jan

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Ik ben zelf (nog) geen modelbouwer, ik zal dus een volslagen onzinnige opmerking gaan maken.
    Maar als ik een dergelijke boot zou maken met een 7-jarige dochter, dan zou ik met bijzondere belangstelling kijken naar de bescherming om de propellor, zoals die te zien is op het filmpje van Pompebled.
    Kleine (en grote) vingers wil je beschermen tegen ongelukjes.
    Succes met dit lollige project!
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2022
    Roel van Essen vindt dit leuk.
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    1:1 luchtschroefaandrijvingen hebben een kooiconstructie rond de prop zodat het geen varende gehaktmolen kan worden.
    Modellen hebben meestal ook een kooiconstructie rond de prop.
    Modellen die dat niet hebben, worden nooit door kinderen bestuurd, veel te gevaarlijk.
    Google heeft voorbeelden mét en zonder kooiconstructie (op de boot):
    https://www.google.com/search?q=RC+...8P1LGn-As&bih=635&biw=1280&client=firefox-b-d

    Dus een kooiconstructie, rond de prop, of de 7-jarige, wat maar het gemakkelijkst is.

    Groeten, Jan,
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2022
    Gerrit-Jan en Patrick_Boat vinden dit leuk.
  13. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik denk dat ik dan voor de optie kies voor de 7-jarige, dat scheelt me hopelijk een hoop andere ongelukken :)
     
  14. Patrick_Boat

    Patrick_Boat

    Lid geworden:
    17 mrt 2022
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik probeer ondertussen iets meer naar de concreetheid te gaan, voorkeur gaat op dit moment uit naar twee motoren onder water (met een guard erom heen zodat de props vrij blijven van troep).

    Zender en ontvanger: https://www.conrad.nl/nl/p/reely-ht...-aantal-kanalen-4-incl-ontvanger-1310036.html
    Motoren (2 stuks): https://www.conrad.nl/nl/p/vaartuig-brushed-elektromotoren-reely-mt550-396208.html
    Regelaar (2 stuks): https://www.conrad.nl/nl/p/reely-br...r-rc-boot-belastbaarheid-max-20-a-396209.html
    Accu (2 stuks): https://www.rc-point.nl/accus-batte...-7ah-yu7-12-cellpower-pakket/a-69054-10000035 (of de duurdere LiPo variant ivm gewicht)
    Schroef as: ? (Geen idee hoe ik dit erbij zoek)
    Schroef: (Geen idee hoe ik dit erbij zoek)
    Koppeling tussen schroef en as: ? (Geen idee hoe ik dit erbij zoek)
    Connectors: Geen idee of ik nog additionele kabeltjes of connectors nodig heb om deze onderdelen op elkaar en op de accu aan te sluiten?

    Klopt dit dan een beetje? Mis ik nog iets anders (buiten mijn andere vraagtekens).

    En nogmaals bedankt voor de hulp en ideeën zo ver!
     
  15. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Ik wil je verhaal niet moeilijker maken door meer keuzes, tevens ben ik geen "boten man" maar vind dit wel een leuk project, dus toch een beetje input.

    Ik zie een paar beren op de weg.
    Je wilt met 2 motoren gaan werken, wil je dan sturen met 2 roeren, of met de 2 props (de motoren ongelijk toerental geven) ookwel "tank besturing" genoemd?
    Voor tank besturing moet je wel de juiste zender hebben en/of een zender kunnen programeren (mixen) als je net begint en je hieraan niet veel lol hebt zou ik niet voor tank besturing gaan maar voor roeren.
    Tevens zoals bovenstaand al genoemd, tank besturing is niet het makkelijkste, ik zou hier niet voor kiezen.

    Een airboot is genoemd, deze heeft idd geen last van vuil in de prop, maar heeft ook zo zijn uitdagingen.
    Om vuil te scheppen heb je kracht nodig, dat gaat met een airboot niet meevallen (grote dia prop met kleine pitch).
    En een flinke prop is echt gevaarlijkt (7 jaar..), ik ben zelf ook met een airboot aan het stoeien, voor jou doel zou ik die niet kiezen.

    Mbt de zender, wat jij laat zien is een "stick zender", voor simpele boten (en vooral autos) word vaak een pistool zender gebruikt, ik ben er van overtuigt dat dit makkelijker sturen is (wederom 7 jaar..), google maar eens op pistool zender.
    Maar ook dan weer, pistool zender met tank besturing word een uitdaging, zou ik niet doen.

    Wat zou ik wel doen:
    Je heb een beetje kracht nodig om het vuil te duwen, dus.... een duuwboot.
    Die worden ook gebruikt om in een zwembad een voetbal voort te duwen (geen idee hoe dit genoemd word, duuwboot water voetbal of zo...).
    Kijk eens op onderstaand linkje, iemand is net zo'n bootje aan het bouwen (worden wel springer tugs genoemd, is weer handig voor google).
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/een-springertje-voor-tussendoor.281231/

    Mocht je wel iets lol hebben in bouwen kun je gewoon deze man na doen.
    Dan zou ik geen tijd besteden aan de opbouw maar die tijd besteden aan een vang-arm of net voor de boot.
    PS speedboot vaarders (bestaat dat woord wel??) gebruiken zoiets nog wel eens om een omgeslagen speedboot uit het water terug te duwen, dat komt redelijk over-een met jou doel.

    Dus ik zou voor een duuwboot gaan, je kunt "mee bouwen" met de link, de electronica kan simpel en goedkoop zijn (1 motor & 1 regelaar), door de romp vorm is de prop redelijk beschermt, je kunt met een pistool zender toe en je hebt binnen-in veel ruimte voor inbouw. Tevenz is de bouw van zo'n tug niet al te moeilijk.

    Net een filpje gevonden.

    Kun je zien dat de bootjes lekker sterk zijn, en eigenlijk presies doen wat je voor ogen hebt, iets duwen :)

    Succes met je keuze.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2022
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor een boot met twee motoren heb je aan een pistoolzender niets. Wil je enkel met de motoren sturen dan zou je, als hij niet in je zender zit, een losse V-mixer kunnen kopen.
    Schroefassen te kust en te keur bij Rc-point, evenals schroeven en koppelingen. Neem de schroef in diameter niet groter dan de motor en twee die tegen elkaar in draaien. Een links en een rechts. Gr. Klaas.
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-schepen/assen/romarin-by-krick/g-20000346
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-schepen/assen/romarin-by-krick/g-20000346
    https://www.rc-point.nl/rc-boten-sc...rdan-44-3-2-4-en-4mm-envelop/a-71370-10000257
     
  17. Gerrit-Jan

    Gerrit-Jan

    Lid geworden:
    14 mei 2013
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Den Haag
    Patrick & kenners, rare vraag weer, maar levert de maximale voedingsspanning van de gekozen regelaar van 8,4Volt geen probleem op bij de gekozen 12Volt accu?

    Vr.grt, Gerrit-Jan
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Even los van de typen boten en aandrijvingen:
    Blijf ver uit de buurt van de firma T**men. Google maar eens op hun naam en zorg dat je goed zit.
    RC_Point in Beugen is een betrouwbare webwinkel.
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Deze passen alvast bij elkaar , doe er Klaas zijn post nog bij voor de assen en kardan koppeling.

    zender heeft die speciale mix funktie om de tankbesturing uit te voeren. ( bekijk de te DL handleiding maar even na op pagina 18 " delta mixer" je hebt dus geen roer nodig maar kan met behulp van de motoren sturen.
    Lstik van de zender is vooruit en achteruit , R stik is Len R heb je nog over om eventuel wat anders aan te sturen L stik zij waarts en R stick boven / onder, je kan hiermee 2 servo's sturen en deze Len R laten draaien voor eventuele latere nog bij te bouwen extra uitrusting :)

    Succes, Marc
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ontvanger krijgt spanning via de motor regelaar en die zet de 12V spannning om naar 5V om de regelaar en servo's aan te sturen die op de ontvanger zijn aangesloten via de BEC.
    enkel als je de ontvanger zou aansturen met een rechtstreekse voeding is de 4 tot 8.5V belangrijk.
     
    Gerrit-Jan vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina