Onderdelen Graupner 47G en E-Sky Lama V3

Deze 47G en Lama V3 lijken wel heel veel op elkaar. En er wordt zelfs hier en daar (op Engels fora) gesuggereerd dat ze in dezelfde fabriek worden gemaakt. Weet iemand of de onderdelen onderling uitwisselbaar zijn? Of bepaalde onderdelen? Alvast bedankt. VG, Remco

Voor zover ik weet, zijn er wel bepaalde onderdelen uitwisselbaar. De 4-in-1 bijvoorbeeld, al heeft die van Graupner wel andere zenderinstellingen dan die van E-Sky. Verder moet ik even goed nadenken... ja, de servo's ook, maar dat lijkt me logisch. Ik dacht dat de tandwielen ook hetzelfde zijn, en de innershaft ook. Echter, als ik het goed heb, is de outershaft van de Lama langer dan die van de Graupner. De stabilisatorstang heeft een andere link naar de bovenste rotorbladen, maar die zou je kunnen verwisselen met de oude link (van de evt. kapotte stabilisatorstang). Sorry voor dit beetje warrige verhaal, want ik kan het nu niet direct nakijken, aangezien ik mijn onderdelen niet bij de hand heb (heb een Graupner en een Lama). Zal ik later nog doen, dan krijg je een uitgebreider antwoord.

EDIT: Oké, ik heb het nu nagekeken.
Nou zijn er meerdere versies van de 47G in omloop; als je de oude versie hebt (dat is die met een ronde plastic opbouw), dan zijn alleen de 4-in-1, de servo's en de motoren uitwisselbaar met de Lama V3; heb je de nieuwe versie, eentje met een wat rechthoekigere plastic opbouw, dan kun je heel wat meer uitwisselen, echter zijn er bij sommigen wel een paar 'maar's.
1) De 4-in-1 control unit (zoals ik al zei, de instellingen moeten dan wel worden veranderd).
2) Heb je 35Mhz? De kristallen van Graupner/E-Sky zijn ook uitwisselbaar. Dit is niet altijd zo; bijv. Robbe heeft een andere Rx kristal dan Graupner/E-Sky.
3) De motoren.
4) De servo's.
5) Innershaft; echter, er is hierbij een heel klein verschil, waardoor je er dan ook een E-Sky stabilisatorstang op moet zetten, maar dat maakt niets uit.
6) De stabilisatorstang van de Lama V4 (ook E-Sky) zou op de 47G moeten passen. Echter let erop dat wanneer je een andere stabilisatorstang erop wilt zetten, dan moet je de link naar de bladen van de oude stabilisatorstang op de nieuwe zetten. Die is namelijk anders.
7) De tandwielen.

Wat dus niet uitwisselbaar is, is de: outershaft, tuimelschijf, servo-armpjes (? Dit weet ik niet zeker, maar is hoogstwaarschijnlijk), en wat ander klein grut.

Laatst bewerkt:
Back