onderdelen Saito

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Martin7876AA, 5 okt 2020.

  1. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ik ben op zoek naar een firma die op kort termijn
    Saito FA 72A onderdelen kan leveren
    o.a. pakkingset motor en carb lagers
    Martin
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In Nederland is volgens mij Hobby In in Waalwijk Saito dealer, en anders is JustEngines ook een mogelijkheid, die hebben sinds kort ook Saito in het gamma.
     
  3. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Thx Brutus besteld !
    Heeft iemand ervaring met het kunststof achter deksel
    de gedemonteerde heeft duidelijk slijt sporen wat materiaal in het carter.
    Heb gelezen dat het deksel van een ander model op past ?
    Iemand nog tips omtrent deze motor
    gr martin
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Slijtsporen in het kunststof achterdeksel is een bekent "probleem". Kan verder geen kwaad, voorzichtig achterdeksel polijsten en gewoon weer gebruiken. Mijn Saito 72 is reeds 17 jaar oud, buiten een aantal sets lagers verder geen vreemde zaken aan vervangen. De motor heeft in diverse modellen gezeten en heeft denk ik ca. 2000 vluchten gemaakt.
    Een Saito is een huis tuin en keuken motor, als je goede brandstof gebruikt gaan ze heel lang mee.

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Dan ga ik ook eens informeren voor een cilinder voor mn FA91, ik heb er 2 met de chromelaag gechipt
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sow??? Gepealde coating in een Saito?
    Dan heeft die behoorlijk uurtjes geturft... of getuft...
    De Saito FA 82 heeft ook kunststoffen achterdeksel ;-)
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar heb ik nog nooit van gehoord, van een Saito die zijn coating verliest... (of überhaupt, van chroomcoatings die loslaten...)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... wat zien ik nou, Bas? heb je je forumnaam veranderd? Weddenschap verloren of zo? :D :D :D
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... om privacy redenen in een steeds maar bevreemdender wordende sociale media omgeving.
    Dat geëtter wil ik een beetje voor zijn... Nee geen weddenschappen... Haha...

    Het pseudoniem koppelt aan mijn eerste zendertje wat ik in handen kreeg...
    Die ik eigenlijk dit voorjaar eindelijk eens echt heb kunnen testen op werkzaamheid...
    Ding is verdorie net zo oud als mijn rode schicht?
    Had een vast zittende potmeter... actie van Cor Rosie
    Daar kwam ik achter... en heb de hele knuppelunit uiteen genomen... potmeter keurig gangbaar gemaakt...
    En bleek daarna met toevallig in handen gedrukte 72 MC kristallen uitstekend te werken... Poi! Top!
    Servo's feilloos... in de garage zelfs zonder antenne... niet te lang...
    alleen kun je er Einsteins relativiteitstheorie niet op toepassen...
    Bewegen met de snelheid van een slak... haha... dat was toen heel wat... Echte IC servo's
    Maar het ding is Duits 1,5 Watt en destijds een afkeur type van de PTT... die net van Den Haag naar Groningen was verhuisd..
    Het toen opgegeven... maar ach... school, school, school... dat werd hoofddoel en alle sociale gedrag er om heen...

    Gr Bas
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Thuis
    Ik heb er zelfs 2 van, beide motoren met hetzelfde euvel :mad:
    Ik zal er eens een plaatje van posten
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heel vreemd...
     
  12. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ik dacht dat de black knight uitvoering zwarte coating hadden zelfs
    deze in de verbrandings kamer had die ook los liet zie filmpjes op joetjoep.
    Dennis heeft alles netjes besteld dus ff wachten
    de FA72 en FA82 zijn series met kunststof deksels maar alu is er ook
    voor deze motoren die heb ik ook besteld.
    gr martin
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gelukkig heb ik het niet aan de hand gehad. Black nights... men in tights...
    Is een uitvoering in zwart... waarbij de gadachte geldt dat een zwarte lakkering beter warmte wisselt... niet anders dan bij een oude radiateur van een auto...

    Eerste series hadden bronzen bussen in alu gekrompen, of wellicht wel ingegoten?...
    Later is Saito direct op het aluminium gaan coaten. Lijkt wel Audi met hommeles motoren...

    Hier een vroeg type Saito 65 cilinderbus. De motor kwam van een vrind van me
    Had deze gekneusd op de maiden... motor gecursiveerd onherstelbaar beschadigd...
    Maar enkele onderdelen zijn nog goed bruikbaar om een andere weer fris te maken.
    Maar ik was wel verbaasd... kwaliteitswerkstuk!


    IMG_3646.jpg


    Ik was dus aangenaam verbaasd over die oude bussen...


    IMG_3643.jpg


    Maar met een oude FA-65 (was geen 80) uiteen... oude type carb... denk vroeg jaren 80...
    Een vroege carb rechts, en de latere links... En in de venturi een andere verneveling dan de moderne typen...
    Echter daar geen plaatje van geschoten... Moderne carburateur is veel breder.
    Daarmee betere dichting en minder slijtage onderhevig?


    IMG_5567.jpg


    Pealen? Kan ooit een koelprobleem zijn geweest, zeg het maar of timing problemen plug verus aandeen nitromethaan? Of toch echt bot-veel overuren.... eens is het toch echt versleten. Hoe jammerlijk dat ook is...

    Je spant niet snel zo een cilinder in om er een stalen bus in te zetten. Jef doet dat wellicht...
    Maar dat zou wel een oplossing zijn als restauratie methode... maar wie doet dat nou?
    Al die uren er in?

    Wel erg zonde zo een gecrashed blokje... zelfs de krukkast was ontzet...
    Nee... te veel werk en schade om op te lassen en schoon te fresen... etc.
    Geen eer aan te behalen...


    IMG_3645.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
  14. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Dus de Mercedes van de 4 tact laat ook wat probleempjes na.
    had een oude fa72 was alleen erg vies en schade van plastic achter deksel
    stukjes vond ik in carter terug.
    dus de allu uitvoering besteld.
    voorts zie je alleen maar goede berichten.
    alleen wel een te groot voor mijn Fokker EIII van 1.52m en 1200gr (dancing wing hobby)
    misschien een kleinere 4 tact zoeken.
    gr Martin
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ja een 56... wordt niet meer gemaakt en worden soms idiote prijzen voor gevraagd. Dan is er de .62... maar die is ook best krachtig.
    Maar zoeken dus... en dan toeslaan... maar die kist vliegt mogelijk al met een FA 40. Mijn PT-19, span ook zo iets vliegt al met een OS 26 FS...
    Bij rustig weer. Iets te grote wielen... maar eenmaal los gaat dat prachtig.
    Nee, figuren zitten er niet in... maar het doet wel de start en gezapige rondjes... dat zou al een stuk beter gaan met een FA-40... die weegt iets van 330 gram...
    zuipen als een tempelier doet zo een kleine OS brommer wel... een tweetakt OSje loopt dan echt stukken efficiënter... maar het is leut en vliegt hoogsten 1x per 2 jaar... haha... bij mooi weer...

    Slijtage achterdeksel? Dat het achterdeksel veramponeerd... komt door het gebruik van startmotoren en axiale speling die ontstaat doordat de propmeenemer en ring er tussen slijten. En zelfs de konische klemring iets verschuift?
    Alle Saito’s kan je zeer makkelijk aan de praat krijgen als je ze goed primed. Tik tegen de compressie. Aan...

    Maar er is nu eenmaal volk dat stug door ramt met zo een starter als het maar niet wil en de afstelling verkeerd staat of plug aan gort... rammen doet lopen...
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goeie oplossing daarvoor:

    IMG_20201023_200028[1].jpg

    Door de geringe konushoek heb je maar heel weinig axiale druk nodig. Mits je spinner en startercup vetvrij houd...
     
  17. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Aardig dat je dat schrijft...

    Er zijn voorstanders van een motor met de hand starten en voorstanders van met een startmotor starten.
    Er zijn 2 verschillende startprocedures voor, dat wordt vaak vergeten.
    Met de hand starten is meestal eerst primen. Met de startmotor starten is nooit primen.

    Ik start nooit met de hand, veel te veel gedoe....Mijn Saito en YS zijn beide 17 jaar oud en hebben vele duizenden vluchten gemaakt in die 17 jaar. Beide altijd met een startmotor gestart..
    Uiteraard wel eens lagers verwisseld. Geen schade van een startmotor zover ik kan zien.

    Grt,

    Arnoud.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor mij is het een teken dat de motor in orde is, als ik hem (vlot) met de hand aan krijg.

    Lukt dat niet, dan verspil ik verder ook geen tijd...
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, handstart nimmer een issue.
    En faalfactoren heb je vlot door...
    Dan is doordrammen geen optie... maar dat komt denk ik door al mijn autogesleutel...

    Maar laatst probeerde ik te starten... tuurlijk de in het oog prikkende Kaos, en een prater er bij... vergat ik de gloeier aan te sluiten... ik peddelen als een gek... kletsblindevlek... aardige gast... niet erg... koppie er bij...
    Dan wil het niet aan de loop... ik maar denken... kan niet bestaat niet... haha... dompie...

    Lagers is iets wat regelmatig gecontroleerd moet worden.

    Startmotor kan... maar niet op een mooie plastic spinner... echt niet...

    Maar ik heb wel eens een paar oude brommers binnen gehad met achterdeksel pirouettes diep in het achterdeksel gefreest... dan zijn die oude van mij daarbij vergeleken nog spiegeltjes...

    Normaalgesproken direct aan de loop...
    Prime procedure en plop... aan... geeuwen kost meer tijd. Saito evenzo...

    Bang voor de prop ben ik nooit geweest. Eindeloos respect, met een slagsleutel moet je ook niet zooien... ook niet met een cirkelzaag.
    Gereedschap hou je altijd in de gaten bij een handeling... zelfs bij een schaar... kijkt nimmer weg... zo heb ik het mijzelf geleerd...
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
  20. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Hobby-In heeft nog een FA 40A is deze wel sterk genoeg ?
     

Deel Deze Pagina