onderdelen Saito

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Martin7876AA, 5 okt 2020.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het voor deze kist is:

    Ja, dan is dat sterk genoeg.
    Ik vraag me alleen af of de gegevens wel kloppen, want bij 152 cm span verwacht ik eerder 2,2 kilo dan 1,2 kilo

    Maar sowiso, een Saito 40 trekt een 1.52 langzaamvliegende kist zonder moeite. Vroeger zaten dit soort motoren heel vaak op trainers van rond de 150 cm en 2 kilo.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En is het een delicaat vliegertje... dan alleen bij mooi weer...
    Maar herinner mij een Charter van een inmiddels overleden clublid...
    zat dacht ik een FA-30 op... die motor liep goed... en de Charter... niet acro...
    niet uit de lucht te slaan... tuffend en stil...
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2020
  3. Martin7876AA

    Martin7876AA

    Lid geworden:
    31 jan 2020
    Berichten:
    142
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    gewicht heb je gelijk in gewicht van de balsa kit is 1200 gr afvlieg gewicht
    electro is 2000 tot 2100 gr
    ik ben alleen op zoek naar de decals ijzeren kruis 4x 28 bij 28 cm en 6 van 6 bij 6 cm mat zwart.
    weet iemand met zo een snij apparaat.
    gr martin
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb ze destijds bij mijn Ugly Stick zelf gesneden...
    Via een printje met spuitlijm... 3M spray mount non-permanent...
    Op oracover... maar je zou ook een sjabloon kunnen snijden en spuiten...
    Op Oratex of Oracover... of China-folie?
    Bijkans zou je dan een brandstof resistente Tamiya verf kunnen nemen?
    Zo een kleine Saito draai je toch op 5% nitro, en de rest vol syntheet...
    In een viertakt mag geen Castor... dan verstopt deze op het neerslaande residue...

    Toen hier de basistekeningetjes gevonden en verder bewerkt...
    Ik heb al een lange tijd niet meer gekeken daar... weet niet zeker of je ze nog treft...
    Daarom bestandjes op schijf snel even gesnuffeld... alleen even de outlines...
    Want is toch om te snijden in dit geval?

    Maar hierbij de link naar de site...
    https://www.aerodromerc.com/


    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 okt 2020
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jammer dat die .30's, ook van Saito, uiteindelijk helemaal uit productie zijn... Saito was de laatste der mohikanen...
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... die 30 is overgenomen door de 40... de grap is dat ze even zwaar zijn...
    dus fractioneel meer vermogen... Saito heeft erg gerationaliseerd...
    Vooral het verdwijnen van de .56... maar ja... daar ga je weer... gewicht van de .62 scheelt niet veel...
    En dat verschil in massa merk je gewoonweg niet op een kist...

    Mij mijn KAOS lijdt toch ook aan balsabolumia en overdaad aan folie...
    Maar alledonders... vliegt op rails... En valt niet weg onder het dikke profiel van de vleugels...
    Tijdje al weer niet gevlogen. Te druk, veel aan het hoofd...:(
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het jammere is, dat "meer vermogen" wél de klant aanspreekt, maar niet noodzakelijkerwijs tot beter vliegen leidt... Soms wel, soms ook niet. En "gas terug nemen" werkt maar ten dele...

    Ik moest in het begin wennen aan dat inimini 5 cc-tje voorop mijn Charter, maar ik betwijfel of ik er meer vermogen op zou willen hebben. Het hele karakter van de kist verandert, en ik vind hem gezien de lesresultaten die ik er mee bereik, uitermate geschikt als trainer, meer nog dan wanneer er meer vermogen op had gestaan...
    De laatste leerling vloog na een maandje lessen zelf zijn laagdekker Calmato in...
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En dat klopt idd als een bus... Soms tref je die FA-30 wel... maar ze vragen er dan speculatief idiote prijzen voor...

    Was zo rond de 178 Euro niet?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nieuw ergens in die buurt ja...
     

Deel Deze Pagina