Onderdruk in brandstof systeem

In het brandstof systeem heerst een onderdruk, tenminste bij mijn modellen.
Dat is te zien aan het indrukken van de hopper tank.
Omdat er daar onderdruk heerst, gaat er brandstof van de hoofdtanks naar de hopper lopen.

Hoe meer weerstand je totale systeem heeft, hoe meer onderdruk.
Ik heb een F16 (te koop, btw, :) ) die heeft incl de hopper, 5 tanks. Draait probleemloos.

Maar met de MB339 heb ik bij lage toeren nu 2 X een flame out gehad, ECU gaf Low RPM aan.
Ik wil nu eens meten hoeveel onderdruk mijn systeem aangeeft (moet nog ergens een manometer zien te scoren) bij draaiende motor.

Wie weet wat acceptabele onderdruk waarden zijn? Heeft iemand dat ooit gemeten? Als die waarde van mij te laag ligt, zou er iets in het systeem kunnen zitten (ik heb behalve de hoofdtank geen filters geplaatst)

Ik heb ook geen zin om het onder druk te zetten, want als je tankt met draaiende motor merk je dat de drukwisselingen ook toerental wisselingen tot gevolg hebben.

Het ontluchtingspijpje onder aan de romp steekt met zijn neus in de vliegrichting...

Van turbines weet ik niet meer dan wat algemene techniek en de "nogal wiedus" zaken. Maar wat ik opvallend vind: je zegt dat de drukveranderingen ten gevolge van tanken, bij draaiende motor toerental wisselingen veroorzaken.
Als ik alles goed begrepen heb, dan word een turbine feitelijk geregeld door de hoeveelheid brandstof die hij per tijdseenheid krijgt toegevoerd.
Verder heb ik begrepen dat een turbine via een ECU geregeld word, die nogal wat parameters in de gaten houd, waaronder toerental

Als drukverandering aan de zuigzijde van de pomp, leid tot een opbrengstverandering, en die brandstofpomp is een verdringerpomp (neem ik aan) dan kan ik eigenlijk alleen maar denken dat die pomp sleets is want een verdringerpomp hoort geen of nagenoeg geen verandering van opbrengst te geven als de zuigdruk (binnen het redelijke) enigszins varieert.

Zo op van een afstandje en niet gehinderd door enige kennis van zaken zou ik dan eerder het probleem in de brandstofpomp zoeken dan in de mogelijke onderdruk in je brandstofsysteem....
Al had ik eerder verwacht dat de ECU die veranderde brandstofhoeveelheid (verandering van gemeten toerental) zou kompenseren door meer of minder spanning naar die pomp te sturen, maar het kan best zijn dat ik daar helemaal mis zit met hoe ik denk dat zo'n ECU werkt.

Wie weet heb je er wat aan....

Groet, Bert

onderdruk

De plaatsing van je hopper heeft invloed op je hopper onderdruk.
Zelf heb ik de hopper onder de hoofd tank geplaats wat geen problemen geeft.
Als je hopper veel onder druk moet hebben om de brand stof hoeveelheid aan te vullen kan dat maar 1 ding betekenen de toevoer naar de hopper is onvoldoende

met vriendelijke groet Gerrit Jan

Hoi Richard, ik ben bang dat je het in een andere hoek moet zoeken, heb je JC al gemaild wat deze "low rpm" triggerd? (Behalve dan enkel laag toerental...:hammer:) Ik had onlangs ook nog een low rpm shut-down maar dat kwam door een kapotte lager. Kan ook veroorzaakt worden door een lek in je lage druk systeem voordat het de pomp bereikt, de pomp kan dan de maximale flow niet meer bereiken. Meestal geeft dat trouwens iets van OUTR wat betekend; out of regulation, ecu kan het niet bijbenen wat volgens mij ook eerder de foutcode zou zijn bij vacuum getrokken tanks. Maar ik ken de jc code niet.

Wat beterfd onderdruk in tanks, deze voorkom je het beste door de dikst mogelijke slangen te gebruiken, tygon gaat inmiddels naar 5mm id. Maar meerdere modeljet vliegers zullen het beamen, je turbine zal niet snel stoppen door die reden. Heb al bij verschillende modelen vergeten het ontluchting stopje te verwijderen en de turbine draait gewoon door om vervolgens de tank finaal vacuum totdat hij niet platter kan óf dat de glasvezel tank in stukken splijt......trust me....;)

Groetjes,
Gerald

Ik heb meegemaakt met Jetcat:

P200 Low rpm: oorzaak rpm kabel los contact in de stekker die in de turbine gaat

P160 sx Low rpm: oorzaak lucht bel ( duidelijk te zien in de leiding)

P160 se Low rpm : oorzaak geen goed contact van het servo snoer vanuit de ecu naar de ontvanger.( ps sluit allebij de de kabels aan vanuit de ecu naar de ontvanger)

Ik vlieg met dezelfde MB339 met dezelfde tanks.
Er zit een 160 se in en deze heeft nog nooit last van onderdruk gehad.

Onderdruk lijkt me ook erg stug. Ik heb ook al de ontluchting vergeten en kwam er opeens achter de dat accelleratie wat minder werdt en hij langzamer op vol toeren kwam. Tank was inmiddels 1/3 leeg, en aardig vervormd. Op idle de plug verwijderd en het idle toerental schoot iets omhoog, maar niet veel. Wil je een flameout krijgen door onderdruk, wat de ecu niet kan compenseren, dan moet dat heel abrupt gaan. Denk dan aan een geknikte leiding na de hopper of een verstopping in een filter wat opeens verschiet oid. Vermoedelijk is het een rpm sensor probleem of ander contact probleem.

Ger is vanmiddag bij me geweest en we hebben alles eens goed onder handen genomen.
De e-pomp eens goed laten inlopen in demin water (nooit aan gedacht dit zelf te doen....) en het afdekplaatje gepolijst (was heel licht ingesleten). Water was behoorlijk grijs na afloop.
Acceleratie nu op zowel hoge als lage toeren afgezwakt.
Idle RPM opgeschroefd naar 33000 (was 32000)

Ger was na afloop tevreden over aanloopgedrag van de pomp en voltage bij volgas.
Behoorlijke tijd staan draaien op alle RPMs, geen centje pijn.

Ben nu nog het eea aan het veranderen aan het fuel systeem, ik bleek in de main tank nog een vilten filter gestopt te hebben, heb die nu verwijderd. De hopper met filter is genoeg.
Komende vluchten maar eens wat op veilige hoogte uitproberen.
Het is een P160 SE overigens.

Hoi Richard.

Was weer effe gezellig een beetje over de techniek en minder relevante zaken bij te babbelen. :wink:
ACC wat trager gezet ja, spoold nu nog op in 3 sec, stond wel heel heftig, en dat mooie trage opstarten op kero hoort gewoon bij een Jetcat. :yes:

See you en vlieg ze op Deelen met de Macchi, hoor of lees het wel, doe Frank en Ray de groeten.

Groet Ger.

Kijk zo is Ger ook wee een keer van de straat gehaald :yes:

dat mooie trage opstarten op kero hoort gewoon bij een Jetcat.
Yep, met gas gaat het wat sneller.

Maar mooi dat het probleem verholpen is (als het goed is) kun je weer met een gerust hart met de 339 vliegen.

Zie jullie beide misschien nog wel op JP morgen?

Back