Onderdrukken / storing /R. C.

F.van.Gent

In Memoriam
Hallo allemaal.
Ik ben bij mijn eigen tot ontdekking gekomen. :idea:
Hoe ik storing kan onderdrukken let wel :het was dus nu bij mijn eigen he.
Ik heb nog staan een Bugsier oud model.
En daar had ik altijd storing als ik op de clup in het bad aan het varen was.
Mijn mede clupgenoten wisten mij te vertellen als dat er een kabel onder het bassin liep. :oops:
En dat daar de storing wel eens vandaan kon komen!
Nu gebruiken ze op schepen nog al eens voor de radar bestemde kabels waar zo.n mantel in zit.
Daar heb je twee soorten in een met van dat soort folie.
En met dat metaal gevlochten draad er in .
Nu ik heb daar een stukje van genomen dat laatste dus.
En daar al mijn kabeltjes van de servo.s
En Motorregelaar[ s ] doorheen getrokken nadat eerst de kabeltjes er waren uitgehaald van de kabel dus
Je moet wel even de stekkertjes uit de huisjes peuteren en dan gaat het gemakkelijk er doorheen
Moeten er nu veel kabeltjes door moet je een dikkere kabel pakken
maar wel met een gevlochten binnenmantel.
Garantie kan ik niet geven maar baat het niet schaden zal het ook niet doen denk ik :roll:
Maar bij mij heb het geholpen hoor
mvg
Frederik :D :D
PS Oja je moet wel aan dat gevlochten draad een draadje solderen
en dat dan weer aan je schroefas
zodat je een soort aarde heb via het water he

ik snap het niet echt wrom zou je dit doen? je kan tog ook wat ontstoor filter er op doen :?

ps: mr van Gent clup schrijf je met een b: club :P :wink:

En waarom zou je het niet doen? Baat het niet, dan zijn in ieder geval je kabels netjes opgeruimd.

Ps: Mario88: tog schrijf je met ch: toch; wrom schrijf je met twee aa's: waarom :P :wink: . Het spreekwoord luidt: "verbeter de wereld, begin bij jezelf"....... Tot zover de les Nederlandse taal, maandag is de overhoring!

@Corrien
Hallo Corrien, heb u daar een veklaring voor?
Want het werkt wel hoor.! :roll:
Er schoot iets door mijn hoofd als dat de marifoonmonteur vroeger: aan boord het toestel aarde aan het schip nu het schip is van metaal dus in aanraking met het water .
Zodoende kwam ik op die gedachten is dat zo gek???? :?:
En net zoals u al zei baat het niet mooie opgeruimde boel he met die kabels :idea:
mvg Frederik :D

:oops: :oops: :oops: ik zeg al niks meer
help_messenger4.gif

Frederik,

Dit verschijnsel heeft te maken met EMC of te wel ElektroMagnetischeCompatbiteit. Alle apparaten die met energie werken of laten we het simpel zeggen alle apparatuur die op elektriciteit werkt geeft Emissie of te wel stoorsignalen. Het kan inderdaad zijn dat een kabel onder een basin loopt storing kan veroorzaken. Maar ook motoren in een scheepje waar wij ons mee bezig houden. Door het vonken van de koolborstels komen we namelijk in het hoogfrequente stoorgebied en ook in de radiogolven. En laten wij daar nu gebruik van maken middels een zender en ontvanger. Dus om de storings pieken te neutraliseren maken we gebruik van ontstoor filters, hiermee pak je groten deels de bron aan. maar alle bedrading die nog door de boot loopt fungeerd nog als antenne :wink: en door de oplossing van Frederik breng je en aardscherm aan rond je signaaldraadjes en deze moet een aardverbinding hebben. en hoe kan je dat doen in een houten of kunstof romp door deze te bevestigen aan een metalen deel welke in verbinding staat met de buiten wereld en in dit geval het water. 8)
Ik zou zeggen vindt het een prima oplossing :wink:

Gr Martin

In scheepsmodellen is het vaak de bedrading, die mede voor storingen zorgt. Veel model-kapiteins maken er dan ook een spaghetti-berg van en dat maakt het erg moeilijk voor de ontvanger.

Uiteraard moet je bij de inbouw eerst zorgen , dat de ontvanger en met name de ontvangerantenne uit de buurt blijft van alles waar stroom loopt. Dus vooral uit de buurt van de motor, de regelaar en de bedrading tussen accu, regelaar en motor. Daarnaast is het verstandig de servobedrading op te bossen en de draden, waar veel stroom door loopt ook. Wel twee verschillende bossen maken! Meer maatregelen zijn er dan als regel niet nodig, vooropgesteld dat de motoren van een ontstoorset zijn voorzien.
Als er echter nog steeds problemen blijven, kan afgeschermd draad nog hulp bieden. Dit houdt weliswaar geen magnetische velden tegen, maar vanuit de draden kan er geen elektrische energie meer worden afgestraald op de ontvanger en de ontvangerantenne. De afscherming bind je normaal aan accu-min, maar de schroefas en ook de motorbehuizing zal daarvoor ook wel bruikbaar zijn.

Dit soort van draad gebruiken ze ook voor VHF- en radio- antennes (anders hoot je de hele tijd gekraak).

Trouwens, het is niet cluppen of clubben maar clubs :roll: .

maarjah, moet je die draad niet eerst helemaal strippen?
Of zijn er ook geïsoleerde draden met drie kernen? (voor servo's)

@ the boat freak,

Tuurlijk er is genoeg in de handel wat bekabeling aan gaat maar 3 draads ? waarom dan geen 4 draads afgeschrermd ? gebruik je er 1 niet.
Maar ja er aankomen op een goedkope manier is meer de vraag :D.

Heeft het geluk er vaak mee te werken of het tegen komt op het werk en dan leas :oops: ik het met behoud van het niet meer terug geven :lol:

Gr Martin

Je hebt ook nog de motblik en veger kapiteins.
Die gooien de electronica in de boot met de accu schudden de boot even als hij scheef in het water ligt.
Maar als ze ergens tegen aan varen liggen ze vaak gelijk op een oor.
Dit heb ik meerdere malen meegemaakt met een Wiesel of Helgoland.

Deze term heb ik geleerd van Model Werfft en toen ik die een keer aan de waterkant wat te hard verkondigde bij een die dat had werd er een klacht bij de Voorzitter ingediend.
Was een zielige modelbouwer.

Wij schaamden ons er voor als die gast met zijn vriensd met hun snelboot aan het varen waren, getrouwde kerels met kinderen die zelf naar mekaar toe vaarden en dan zelf kapongeluiden produceerden.

Bezoekers die er bij stonden hoorde je denken.

Back