Onderhoud aan Zuigertank

Hallo duikers,

Ik heb net de zuigertank van de Walrus opengemaakt en van nieuw vet (petrol gel) voorzien. Dit kwam er uit:

zuiger2.jpg

De zuiger....

tank.jpg

En in de tank.

Ik doe dit klusje elk jaar voor aanvang van het vaarseizoen, en vraag me af of anderen ook hun zuigertank wel eens openmaken? En hoe ziet die er dan uit? Het vuil dat er nu bij mij in zat, ik denk alleen verzameld zweefvuil, is het gevolg van één seizoen varen, 95% in buitenwater.

Hi Lex,

Of je nou in binnenwater of buitenwater vaart; het is wel verstandig om ieder jaar even de zuigertank aan groot onderhoud te onderwerpen. Je kan je zelfs afvragen of het niet verstandiger is dit direct ná het vaarseizoen te doen, want dan kan je de tank ook uitdrogen voordat hij de 'opslag' ingaat.
Ieder jaar is in ieder geval slim. Wie veel in buitenwater vaart verzameld inderdaad veel zweefvuil. Wie in 'binnenwater' zit heeft eigenlijk geen last van zweefvuil, maar vergis je niet wat chloor (en zwavelzuur en anti-alg) met je zuigers (en dan voornamelijk de o-ring) doet.
Het is ook een optie om je o-ring met sanitair-vet in te kledderen (dat spul van de Gamma voor kranen) want dit is ook erg goed spul en eigenlijk bestand tegen allerlei chemicaliën en mineralen.

Jos

Regelmatig onderhoud zal altijd nodig zijn, lijkt mij.
Zal een zeefje niet iets helpen?

Zou toch zonde zijn om naar het seizoen er achter te komen dat er nog een vissie in zit :P :wink:

Hoi Lex en Jos,
als ik eerlijk moet zijn.
Ik heb de tank van de Skipjack in 9 jaar nog niet opengehad.
Van de206 kan ik zien dan er een vuilrandje zit, maar als je in een zwembad geweest bent is dat weg.
Die rand zit in het gedeelte waar wat water zit als de tank leeg is.
Het is wel veel werk om alles uit elkaar te halen he.
Ik gebruik gewoon vaseline.

Hein

Even nog een reactie over de toestand van de tank nu.
De tank is dus niet schoon van de 206.
Ik heb altijd de zuiger op halverwege staan.
En de boot is 1 maand niet meer in het water geweest.
De laatste maal in Lingen in een bassin met gewoon kraan water.
Resultaat is te zien.

101091003_7967d4a9bd.jpg

Het is dus wel nodig schoon te maken.
Er zit na een maand nog kondens in terwijl hij openstaan de boot.
De Skipjack weet ik niet hoe die uitziet van binnen.

Hein

@Jos,

Na het seizoen is ook beter, maar het is een klusje dat je doet "als je er even tijd voor hebt", en op de één of andere manier wordt het dan steeds voor het seizoen.. :oops: Maar goed, ze is nu weer klaar voor 2006 :banana: (en een bepaald zwembad ......)

@Pjoeter,

Een zeefje is te grof voor zweefvuil, een filtertje heb ik geprobeert. Dan een auto-benzinefilter, dat is klein genoeg, alleen kom je dan doorstroomsnelheid te kort. Bij volzuigen trekt te tank dan vacuüm, bij leegdrukken wordt de druk veel te hoog. En dit jaarlijkse onderhoud blijkt zo ook goed te voldoen. Kun je meteen de tank op krassen controleren, en wegpolijsten.

Back