In het kort:
Een dergelijke (tweetakt)modelmotor afstellen gaat in twee stappen:
1) Hoofdnaald: De hoofdnaald regelt het mengsel tussen 1/2 en volgas; heeft invloed op de afstelling van de andere naald en wordt dus als eerste gedaan:
motor starten;
RUSTIG vol gas geven,
Blijft de motor lopen dan naald zover open draaien (linksom) tot de motor hortend en stotend begint te lopen (= zeer rijk). (Blijft de motor niet lopen en is ieder instelling van de hoofdnaald zoek dan beginnen met 2,5- 3 slagen open alvorens te starten).
Draai de naald langzaam in (rechtsom). Het toerental neemt nu toe en de motor gaat regelmatiger lopen.Als het toerental niet verder toeneemt (toon wordt niet hoger) 1 klikje rijker zetten (toerental daalt een fractie); dit geeft een veel betrouwbaarder loop dan wanneer elke toer uit de motor wordt "geknepen".
Ter controle houden we het model nog even achterover en schudden het licht; de motor mag iets optoeren maar zeker niet langzamer gaan lopen. Gebeurt dit toch dan de hoofdnaald iets rijker zetten (1-2 klikjes)
2) Afstellen van de stationair naald: Bepaalt een betrouwbare loop in het onderste toeren bereik. controleren als volgt: gas dicht, +/-20 seconden wachten. Gas abrupt openen. Er kunnen nu drie dinegn gebeuren:
-1: de motor pakt netjes op; verdere actie niet nodig; vliegen maar.
-2: Motor stottert en braakt veel rook uit en pakt daarna op tot volgas; uit de uitlaat komt soms wat onverbrande brandstof: de motor loopt stationair te rijk; stationairnaald (bij het gasheveltje) 1/8 slag indraaien(rechtsom) bij tweenaals carburateurs; 1/2 slag open (linksom) bij airbleed-carburateurs. Test herhalen na even volgas te hebben gelopen. met KLEINE beetjes armer stellen tot situatie 1 is bereikt.
-3: Motor smoort(toerental daalt onmiddelijk bij gasgeven) en slaat af; stationar instelling is te arm.
stationairnaald (bij het gasheveltje) 1/8 slag uitdraaien(linksom) bij tweenaals carburateurs; 1/2 slag dicht (rechtsom) bij airbleed-carburateurs. Test herhalen na even volgas te hebben gelopen (uitlaat even dichthouden bij gasggeven om op toeren te kunnen komen). met KLEINE beetjes rijker stellen tot situatie 1 is bereikt.