Onderhoud BL motoren

Rob

Forum veteraan
De Mega 16/7/12 op m'n Holiday heeft behoorlijk wat speling op de as hoewel deze nog niet zo gek veel gedraaid heeft. De remschoenbroertjes krijgen nog wel eens een shot PTFE-olie in de lagers maar bij de BL is dat er eigenlijk nooit van gekomen :oops: maar dat is wellicht de oorzaak van de speling...

Wat doen jullie aan onderhoud van BL motoren?

Rob,

Holiday'tje een paar keer goed in de grond geprakt ;-) (kogeltje gebroken in lagertje = zeer agresief "freesje")...
Of nog erger in de sloot geland (roest in het lagertje = "schuurpapier")....

Enige remedie lagertje(s) vervangen .... 't kan...maar ... ûh sterkte ......

In principe hebben de mega's en de axi's onderhoudsvrije lagertjes; zou je dus niets aan moeten hoeven te doen. echter; Als het rammelt van de speling is er niets aan te doen en helpt alleen lagertjes vervangen nog maar. .....

Bij de gerenomeerde merken kun je de motor gewoon opsturen en onderdelen laten vervangen. Heb hier met Plettenberg meer dan uitstekende ervaring mee. Hoe dit bij Mega geregeld is weet ik eigenlijk niet. Je zou eens kunnen informeren bij de ´winkelier´ van wie je de motor gekocht hebt.
:D

Ik denk dat de speling is veroorzaakt door langdurige onbalans in de prop doordat deze met een stukje slang op de as gedrukt zit. Handige snelle montage maar deze slijtage is misschien de tol...

In feite zeggen jullie dus allemaal... BL=geen onderhoud. Bedankt.

Ik gebruik overigens ook voor de Günther propjes een meenemertje. Het zwarte dingetje gooi je gewoon weg, en het gaatje iets opboren. Dit verbetert het rondlopen van de prop al aanzienlijk. Bovendien blijft het zwarte dingetje (originele meenemertje) op een iets enthousiastere motor al slecht zitten.

Het opboren op een kolomboor gaat bij mij niet altijd even goed, daarom laat ik de prop het liefst zoals ie is...

Hoorde laatst een tip: boor in de bankschroef, en prop er rustig opdraaien.

Zo doe ik het ook. Zorg wel dat je een scherpe boor hebt en niet te hard duwen. De boor rustig laten snijden, dan gaat het prima.

Nou maar hopen dat de Aldi binnenkort met een bankschroef komt :wink: .

Probleem is inderdaad het happen van de boor in de machine, dat hou je niet in de hand en kost je meestal een prop... ik ga het voor de GWS props dan ook maar eens in de bankschroef proberen :D .

Zouden die lagertjes voor BL motoren ook los verkrijgbaar zijn? Bij de lagerboer vindt je meestal deze kleine maten niet :cry: ...

Rob, lagertjes niete problemas ..... "standaard" maatje in de modelbouw ..... dus de meeste modelbouwzaken die ook RC autotjes doen zullen ze wel hebben (en anders heeft Conrad ze zeker) ....

Een goed gesorteerde ijzerwarenzaak moet die kunnen leveren; op zijn minst na bestelling. doorgaans is dat een stuk goedkoper dan een modelbouwzaak....

Vorig jaar bij zo'n ijzerwaren zaak gevraagd wat een (SKF) 6×3 mm lagertje zou kosten.... ruim €20,- Exc. BTW!! 8O

De MEGA ACn16/x/x heeft wel een 3,2mm (=1/8" diameter = .1250" = 3.175mm en in de wandelgangen heet dat 3.2mm) asje
... dus wel lagers in "amerikaanse=inch" maten zien te krijgen.

De maatvoering is meestal in 1/1000 inches

Dus een "bore"=asgat van 1/8" heet industrieel .1250"
Gebruikelijke buitendiameters (OD) voor deze zijn .2500" .3125" .3750" .4100" ..... tot .5000"
En de bijbehorende breedtes zijn .0947" .1094" .1406" .......

Dus in de MEGA zit waarschijnlijk een .1250 x .2500 x .1094

Back