Onderhoud brandstof syteem...OPGELET!!

maar in de full-scale luchtvaart is een by-pass normaal hoor

Ja, maar die hebben meer dan één filter in het systeem én een indiatie of chip detect waaraan je kunt zien of deze bypass open is geweest. Dat wordt lastig om dat zo klein en simpel na te maken waardoor je dan weer nooit geweten hebt of dat ding in een vlucht uberhaupt open is geweest.....en zo zit dan de motor zoals gertjan al zei weer vol met troep.

Gewoon eens in de zoveel vluchten het filterje of aut effe nakijken/schoonmaken en klaar is kees! (Voor de kero gebruikers onder ons dan ;)) Voor de zibro gebruikers; ook gewoon eens effe checken, we hebben het hier alleen maar over fungus gehad maar kan ook andere contaminatie zijn, je auto moet ook elke jaar naar de apk, verdient je nét zo kostbare jet :mrgreen: ook wel eens een inspectie.

Grt,
Gerald

werken

@Gerald.

Gelukkig, want het zag er bedroevend uit.
Ik heb niet doorgeleerd :wink: moest vandaag werken, stook donderdag a.s. wel een paar litertjes weg op Spaarnwoude.

@Mechanic.

Als je echt heel bang bent voor een flame-outje kun je beter een andere hobby zoeken.
De kans dat je ermee te maken krijgt is 100%, Murphy weet je wel, je kan maar beter voorbereid zijn en het een paar keer oefenen, gewoon motor uit en landen die hap.

Ger.

Om de droes een beetje voor te zijn gooi ik in een 25 liter can behalve de olie ook een kopje,+/- 100cc benzine, scheelt een stuk in de 'algengroei' die jij nu tegengekomen bent.

Dus bij een tank met alléén benzine (en 2% olie) zul je nooit zulke smurrie tegenkomen? (gebruik nu zo'n 4 jaar lang dezelfde benzinetank, heb nooit alles eruit gehad om te kijken)

Ik zal er zelf eens op gaan letten.

Ik vlieg niet zoveel als jullie dus het kan wat langer duren, aan de andere kant kan er dan ook eeder smurrie in mijn voorraadtank of veldcan komen.

Heb zojuist weer 20 liter Kerosine uit de pomp weten te bemachtigen.
M`n 60 liter voorraad drum zit nu zowat vol :cool:

Van daaruit giet ik het in mijn 20 liter veldcan, tijdens dit overhevelen, wordt er een filter gebruikt.
Verder zit er alleen in de aanzuigleiding van de veldcan nog een filter die een cm of 3 boven de bodem zweeft.

De veldcan is doorzichtig dus smurrie hierin is goed te zien, in de kist zit er alleen nog een viltclunk in de gewone hoppertank.

Olie meng ik trouwens pas bij in de veldcan (mhh, moet nu toch weer even een lietr af wat scoren).

Maar ik heb voorlopig weer even genoeg top 1 kwalititeit jetfuel in m`n bezit :D

Laatst bewerkt:
De kerosine voor echte vliegtuigen is niet de top1 kwaliteit die wij willen hoor. Het stinkt verschrikkelijk en bevat een aantal kwalijke additieven waar wij helemaal niets aan hebben.
Het zijn vooral deze additieven die het erg aggressief maken voor kunststoffen en verf. Daarnaast nemen deze additieven ongeveer 4% van het gewicht en ruimte in beslag zodat je minder ver kunt vliegen op een tank.

Ik kon het ook gratis krijgen op een vliegbasis maar ben toch maar op Zibro overgegaan.

Het stinkt verschrikkelijk
Ach als je er dagelijks instaat is dat al geen belemmering meer ;-)

Het zijn vooral deze additieven die het erg aggressief maken voor kunststoffen en verf
Tot op heden nog weinig van gemerkt, de 2K lak houdt het goed maar het is ook niet bedoeld om over de kist te laten stromen :-)

Daarnaast nemen deze additieven ongeveer 4% van het gewicht en ruimte in beslag zodat je minder ver kunt vliegen op een tank.
Geloof niet dat je dat gaat merken in een modelvliegtuig :nooo:
Je komt zowiezo weer altijd terug op de plaats van vetrek (crashes uitgezonderd :roll: ).

De kwaliteit is in ieder geval goed bruikbaar voor ons en voor mij makkelijk te verkijgen, dus ik do ehet er maar mee :lol:

Ik doel dan op de plastic slangen en dergelijke wat de meeste mensen toch in hun model gebruiken. Vooral de clunk slang moet zo lang mogelijk flexibel blijven.

Wat de verf betreft: Heb even wat geduld.

Het is dus zeker geen top 1 kwaliteit jet fuel. Maar inderdaad je kunt het er mee doen, en zo kennen we de Bos Modelair jongens weer.

Laatst bewerkt:
Dus bij een tank met alléén benzine (en 2% olie) zul je nooit zulke smurrie tegenkomen? (gebruik nu zo'n 4 jaar lang dezelfde benzinetank, heb nooit alles eruit gehad om te kijken)

Iemand daar nog een idee over?

Back