onderhoud draaibank & freesmachine

Hoe onderhouden jullie draaibanken , freesmachines , enz........?
Ik borstel de machines af & ga er met een doek over.
Olie op de leibanen,schroefdraden,enz.....

Ik heb gehoord dat gietijzer slecht is voor onze machines........Zou zeer abrassief zijn.

Laat jullie bevindingen & reacties eens los aub.

groeten

Barry

hmmmmm..........

(ik ben daar zeer zeikerig in) Doekje, kwastje, compressortje en een oude stofzuiger. Duurdere olie, nooit vet en dan gewoon alles netjes volhouden. Ja en ach dat gietijzer......had ie maar geen draaibank moeten worden hee... Anders kan je niks meer doen hee, dan blijft ie mooi nieuw.

MD

Hallo,

Alleen uitkijken als je iets van hout draait, zitten bepaalde zuren in, waar je bank niet zo goed tegen kan.

Dus mocht je iets van hout draaien, gelijk goed schoon maken !!

Compressor kan wel, maar dan met maximaal 0.5bar uit het blaaspistool, anders heb je kans dat je de krullen onder je schrapers / smeervlitjes blaast.

Kwast om de krullen af te borstelen, kan ook.
Als dan je bed nog nat genoeg is van de olie niets aan doen.

Voor het draaien gaan olie op alle vlakken van het bed pompen en eventueel uitsmeren met je vinger, smeervlitjes volgieten en dan aan het werk.

onderhoud draaibank

Mijn draaibank staat nog steeds uit te druipen :o. Heb het aantal druppels uit de twee oliepotjes terug geregeld naar 1 druppel per potje in de 9 minuten i.p.v. 1 druppel per 30 seconden.

Na het draaien veeg ik de hele bank schoon van alle krullen. Hiervoor gebruik ik een bokkenpoot en andere kleine kwastjes, zodat ik overal goed bij kan. Alles valt dan op en naast de onderplaat. Dit zuig ik dan weg met een stofzuiger.

na gebruik dek ik de bank helemaal af met een oude badhanddoek.

Heb tot nu toe één keer alle nippels die ik zag van olie voorzien met dat lekkende (kl...)apparaat. Tot nu toe nog steeds geen passend nippeltje kunnen vinden.

Heb het geluk dat mijn bank voor het grootste deel zelfsmerend is, er zit een oliepomp in het support die het bed, de leibanen en de spindels smeert.
verder met een kwast de boel tussendoor even schoonvegen
Kwast over de beitel en schuitje als deze weer terug in de lade gaat.
En de bak afdekken als er met de slijptol in de buurt geslepen word.

Een beetje WD 40 over de metalen delen nevelen. doekje erover en nog een keer een neveltje erover. Werkt al jaren perfect. Ook na het regelmatig draaien van stoomloc gietwielen. Stofzuigertje erbij. Never-nooit compressor gebruiken om schoon te blazen.

Alles lekker VET houden! Compressor NOOIT gebruiken in de buurt vqn draai- of freesbank, deze blaast alles wat je niet in de geleidingen wil hebben juist daar in! Heb zeer goede ervaringen met ZUURVRIJE leibaanolie, alle blanke delen goed "inkwasten" inclusief konus in de hoofdspindel en losse kop, dan roest het gegarandeerd 1 jaar niet. Alles daarna afnemen met lap + siliconenspray(rijwielhandel) en het gladde laagje laten zitten , is prima vochtwerend.

Bedankt allemaal. Het merendeel deed ik al.
Maar hoe krijg je vingerafdrukken weg?? Ik vermoed sterk dat dit niet mag met fijn schuurpapier??

Gr. Barry

vingerafdrukken

Hallo Barry,
-Vingerafdrukken verwijderen: kan je proberen met een viltschijf(je) en de DREMEL of boormachine en petroleum of WD40, niet te snel en niet te hard drukken. Zorg er voor dat het oppervlak niet te warm wordt want veel warmte geeft ongewenste effecten.
-Schuren (en/of slijpen):nooit doen op geslepen vlakken en geleidingen waar de nauwkeurigheid van afhangt! Het schuur-/slijpstof kan daarna veel (en ook andere dingen) verpesten als het niet goed wordt weg genomen.
-Staalwol: is hard, haalt ook een laagje materiaal weg dus niet op geslepen vlakken en geleidingen e.d. gebruiken!

Back