onderhoud e heli

Hoi,

Ik vlieg enkele maanden met een e heli Mini Titan 450 maar kan nergens info krijgen over het onderhoud.
Bijvoorbeeld welke onderdelen te smeren en waarmee en hoe vaak ?

misschien moet ik alleen in de goede richting gewezen worden.

alvast bedankt.
Dave

Hallo Dave, welkom op dit waardevolle forum.

Over onderhoud is al redelijk wat geschreven en de meningen verschillen daarover ook nog weleens (waar niet tegenwoordig).

De heli moet je voor/na elke vliegbeurt visueel inspecteren, smeren doe ik heel spaarzaam en met hele dunne olie op de as bij de swashplate en de staart. Opletten dat je niet de belt smeert.

Verder moet je regelmatig je lagers nakijken op speling en bij twijfel of speling vervangen. Ook controleer ik regelmatig de bevestiging van de hoofdrotor (schroefjes enzo).

Veel plezier en kijk vraag maar raak op dit forum. Nog een tip, probeer de zoekfunctie op dit forum eens uit voor je een vraag stelt, kan je het niet vinden, geen probleem dan gewoon de vraag stellen. Zo voorkom je dat iedereen met dezelfde vragen een apart topic opent.

Wat Burp aangeeft, is ook het enige dat ik (spaarzaam) smeer.
Dit zijn namelijk metalen delen die over elkaar schuiven en kunnen roesten.

Verder trekt olie of vet, vooral vuil aan wat je niet wilt hebben in die stofzuiger ;)

Denk dat je de Thunder Tiger Mini Titan E325 bedoelt ;)

Zoals gezegd smeer ik zo heel af en toe even het staart asje waar de pitch slider overheen schuift (om de staartbladen te bewegen) met teflon spray (wat op rolschaats lagers wordt gebruikt). Die slider wil zo af en toe ietsjes stroef gaan. Dit was orgineel in mijn setje een zwart gespoten asje. Volgens mij worden ze tegenwoordig in normaal metaal geleverd.

Verder kijk ik ook regelmatig de riemspanning na (volgens handleiding instructie). En natuurlijk de schroefjes (en zeker de inbus schroefjes).

Gebeurt eerlijk gezegd weining ellende met de mini titan ! Vrij probleemloze heli in mijn ogen. Alleen wanneer je duidelijke trillingen krijgt in je hele heli wanneer je niks hebt veranderd moet je in de kop kijken of de druklagers nog goed zijn.

Man, wat een mini raket is het toch........ ;)

Back