Onderhoud en opladen loodaccu's

Hoi,

Ik ben tamelijk nieuw in de wereld van de modelbouw en ivm het aanschaffen van een voerboot voor bij het vissen, zit ik met wat vraagjes mbt het onderhoud en het opladen van de loodaccu's die bij de boot geleverd zijn; 12v, 7Ah.

Allereerst de vraag of de accu's opgeladen verkocht worden, de boot doet het wel in ieder geval maar kan het kwaad de accu's op te laden alsof ze leeg zijn?

Ten tweede de vraag of het kwaad kan de accu's na elk gebruik (al dan niet intensief) weer op te laden. Ik sta er namelijk niet om te springen om te water te moeten omdat blijkt dat ik een halfvolle accu heb meegenomen en mij lijkt het dus verstandig om de accu's voor elk gebruik weer op te laden.
Volgens de gebruiksaanwijzing dien ik lege accu's16 tot 18 uur op 600 Mah te laden. Bij twijfel kan ik volgens de handleiding evt. de accu's 24 tot 48 op de 50 Mah uitgang zetten. Heeft dit laatste invloed op de levensduur van de accu en uiteindelijk de totale vaartijd van 1 accu??

Als laatste de vraag hoe jullie hiermee omgaan. Is het bijvoorbeeld handig om altijd een voltmeter mee te nemen zodat de accu eenvoudig te monitoren valt? Ik weet bijvoorbeeld ook dat er meters bestaan die je op de boot kan bouwen, zijn deze een beetje betrouwbaar of is een good old accumeter voldoende?

Alvast bedankt voor de moeite!
Romeo

Loodaccu's blijven het beste en presteren het beste wanneer ze altijd geladen zijn. Dus als je gevaren hebt en je komt thuis dan is het juist goed dat je de accu direct aan de lader hangt.
Er is één toch wel belangrijk punt en dat is dat je een echte goede loodacculader moet gebruiken. GEEN universeel lader want dan kan het toch fout gaan. Je moet een loodaccu niet gaan laden zoals een NiCad of NiMH accu geladen wordt, zoveel stroom gedurende zoveel tijd. Dat is niet goed voor een loodaccu en gaat zeker ten koste van de levensduur. Een loodaccu moet geladen worden met een maximale stroom die steeds lager wordt naarmate de accu voller wordt. Als de accu helemaal vol is zal de stroom zo goed als nul worden.
Er zijn voldoende simpele ladertjes voor 12V loodaccu's te koop. Wat jij nodig hebt is een ladertje dat maximaal ongeveer 3 á 4Amp kan leveren. Minder mag wel maar dan duurt het laden langer.
Een voorbeeld is DEZE lader. Hij laad met weinig stroom dus je moet geduld hebben. Het voordeel is dat hij heel goedkoop is.
Wil je wat meer geld uitgeven dan kan je DEZE lader nemen. Hij is flink duurder maar prima geschikt voor dit doel.
Wanneer je thuis komt hang je de accu aan de lader en als je weer gaat varen (ik moet eigenlijk zeggen vissen :)) dan haal je de accu weer los. Als je een echte loodaccu lader hebt kan je zonder gevaar de accu constant aan de lader laten hangen. Dat is zelfs goed voor de accu!
Als je veel gevaren hebt en de accu is zo goed als leeg dan MOET je de accu zo snel mogelijk weer aan de lader hangen. Als je een loodaccu leeg wegzet gaat hij heel snel kapot. Vergeet dit niet want als een loodaccu een weekje leeg heeft gestaan kan hij al definitief kapot zijn!

Hoi Ernst,
Ontzettend bedankt voor het antwoord, hier heb ik echt wat aan!
Ik had in eerste instantie iets specifieker mijn situatie uit moeten leggen want ik heb namelijk een lader bij de boot geleverd gekregen, te weten een Robbe Unicharger 6. Is deze een beetje geschikt? Volgens mij is dit dan weer wel een universeellader maar in de omschrijving staat dat hij ook geschikt is voor loodaccus's.
Op hoeveel mA kan ik mijn accu's dan het beste opladen/ wegzetten?

Als laatste rest nog de vraag of een simpele universeelmeter geschikt is om te kijken hoeveel 'prik' er nog op de accu zit als ik aan de waterkant zit.

Nogmaals ontzettend bedankt voor de moeite!

Groeten,
Romeo

Back