Hoi allemaal, onlangs wat schade aan mijn F16 gehad en ook de motor. Na afgebroken start kist doorgeschoten, neuspoot afgebroken en nog zo'n 40 meter op de neus door gerold met draaiende turbine. (Had snel kill-switch getrokken maar dan draaid'tie nog effe na.... :cry: ) Gevolg, epoxy neus aan diggelen waarvan een groot deel door de motor gezogen alsmede een hoop stof en kleine steentjes. Kist is inmiddels weer gerepareerd, hier eea over de motor. Meerdere hadden me gewezen op het installeren van een FOD screen, moest nog gebeuren, had deze er nu op gezeten was er waarschijnlijk geen schade......
Na uitlezen van Orbit data kon ik zien dat deze mij vlugger af was, ECU had hem al dicht getrokken vanwege hoge uitlaat temperatuur. Een blik in de inlaat van het model deed al het ergste vermoeden, tenminste de compressor naar de galemieze....grrrr!!!
Eenmaal de motor uit elkaar leek de schade mee te vallen, veel stof in de motor maar turbine wiel niet aangelopen. Hoopjes glasvezel in de motor en diffuser en was bang dat beide lagers besschadigd waren......zou niet goedkoop worden, nieuwe compressor én lagers...... Die compressor gelijk maar besteld en verder gegaan met inspectie en schoonmaken.
Beschadigde compressor, alle bladen krom:
Lagertunnel, diffuser en compressor inlaat veel stof:
Zó zagen de meeste voorkanten van de diffuser radiale schoepen er uit:
De kromme delen met een tangetje rechtgebogen, gladslijpen met dremeltje en vijlen
Turbine en NGV gelukkig niet besschadigd:
Het hele zaakje goed schoongemaakt met wasbenzine. Ook de lagers goed gereinigd en met een loep bekeken. Schade lijkt mee te vallen en helemaal droog op het vingertje maken ze al draaiend helemaal niet zoveel herrie, heb het erger gehoord bij een goedlopende motor. Deze gaan we dus gewoon weer installeren en testen, kijken hoe eea zich gedraagd. Ook voor de zekerheid de brandstof inspuitring getest op de wel bekende manier, kijken met gas of alle vlammetjes even lang zijn zodat er geen obstructies zijn in één van de nozzletjes:
De compressor was gelukkig op voorraad en zó in huis. Rest om deze nog op maat te draaien en te balanceren. De achterring maak ik namelijk iets kleiner zodat ik er een speciale afdicht ring tegen kan zetten, euveltje van slechte smeering bij de originele JG100's. Toch altijd wel leuk om te zien dat deze compressor voor autoturbo gebruik (draaien ook zo'n slordige 90.000 toeren) gereed gebalanceerd is maar dat ik er nog altijd wat extra af moet halen....
Zo, alles weer gereed en kan weer in elkaar gezet worden, eerst nog even een dure les afhandelen, het FOD korfje. Ger, je had het over 2 tot 5 euro voor zo'n zeefje, heb er eentje voor één eurie gevonden......maakt het zaakje nóg zuurder gezien ik hiermee die dure compressor had kunnen redden...........snif :cry:
Hier schoongemaakte onderdelen en de nieuwe compressor geinstalleerd:
Binnenstad Tilburg, "alles voor une euro", twee zeefjes:
Enige reden dat ik het afhield omdat ik niet echt wist hoe deze te monteren. De meeste turbines hebben tegenwoordig allemaal een startmotortje voorop waaraan dit zeefje makkelijk bevestigd kan worden. Uiteindelijk een simpele manier gevonden, gewoon met dunne ijzerdraadjes aan de epoxy kap, doeltrefend:
De brandstof toevoer leidingen gaan gewoon door uitgeruimde gaatjes, motor is nu FOD-Proof zullen we maar zeggen. Vind het niet moeder mooist maar kan wel een duit schelen.... Binnenkort zaakje even aftesten om te zien of uilaat temperatuur niet schrikbarend oploopt (zal wel een paar graadjes bijkomen denk ik) en of "slam-acceleratie" nog goed werkt, geen flame-outs dus.
Laat nog wel weten, groetjes,
Gerald
Na uitlezen van Orbit data kon ik zien dat deze mij vlugger af was, ECU had hem al dicht getrokken vanwege hoge uitlaat temperatuur. Een blik in de inlaat van het model deed al het ergste vermoeden, tenminste de compressor naar de galemieze....grrrr!!!
Eenmaal de motor uit elkaar leek de schade mee te vallen, veel stof in de motor maar turbine wiel niet aangelopen. Hoopjes glasvezel in de motor en diffuser en was bang dat beide lagers besschadigd waren......zou niet goedkoop worden, nieuwe compressor én lagers...... Die compressor gelijk maar besteld en verder gegaan met inspectie en schoonmaken.
Beschadigde compressor, alle bladen krom:
Lagertunnel, diffuser en compressor inlaat veel stof:
Zó zagen de meeste voorkanten van de diffuser radiale schoepen er uit:
De kromme delen met een tangetje rechtgebogen, gladslijpen met dremeltje en vijlen
Turbine en NGV gelukkig niet besschadigd:
Het hele zaakje goed schoongemaakt met wasbenzine. Ook de lagers goed gereinigd en met een loep bekeken. Schade lijkt mee te vallen en helemaal droog op het vingertje maken ze al draaiend helemaal niet zoveel herrie, heb het erger gehoord bij een goedlopende motor. Deze gaan we dus gewoon weer installeren en testen, kijken hoe eea zich gedraagd. Ook voor de zekerheid de brandstof inspuitring getest op de wel bekende manier, kijken met gas of alle vlammetjes even lang zijn zodat er geen obstructies zijn in één van de nozzletjes:
De compressor was gelukkig op voorraad en zó in huis. Rest om deze nog op maat te draaien en te balanceren. De achterring maak ik namelijk iets kleiner zodat ik er een speciale afdicht ring tegen kan zetten, euveltje van slechte smeering bij de originele JG100's. Toch altijd wel leuk om te zien dat deze compressor voor autoturbo gebruik (draaien ook zo'n slordige 90.000 toeren) gereed gebalanceerd is maar dat ik er nog altijd wat extra af moet halen....
Zo, alles weer gereed en kan weer in elkaar gezet worden, eerst nog even een dure les afhandelen, het FOD korfje. Ger, je had het over 2 tot 5 euro voor zo'n zeefje, heb er eentje voor één eurie gevonden......maakt het zaakje nóg zuurder gezien ik hiermee die dure compressor had kunnen redden...........snif :cry:
Hier schoongemaakte onderdelen en de nieuwe compressor geinstalleerd:
Binnenstad Tilburg, "alles voor une euro", twee zeefjes:
Enige reden dat ik het afhield omdat ik niet echt wist hoe deze te monteren. De meeste turbines hebben tegenwoordig allemaal een startmotortje voorop waaraan dit zeefje makkelijk bevestigd kan worden. Uiteindelijk een simpele manier gevonden, gewoon met dunne ijzerdraadjes aan de epoxy kap, doeltrefend:
De brandstof toevoer leidingen gaan gewoon door uitgeruimde gaatjes, motor is nu FOD-Proof zullen we maar zeggen. Vind het niet moeder mooist maar kan wel een duit schelen.... Binnenkort zaakje even aftesten om te zien of uilaat temperatuur niet schrikbarend oploopt (zal wel een paar graadjes bijkomen denk ik) en of "slam-acceleratie" nog goed werkt, geen flame-outs dus.
Laat nog wel weten, groetjes,
Gerald