Onderhoud Lipo ?

Beste leden van het forum , ik heb nu ong. 10 vlieguren met mijn gws mini dragonfly er opzitten en mijn lipo laad niet meer zo goed op als eerst .
Nu duurd het 2uur en 30 min en eerst ongeveer 1 uur en 45 min . En de vliegtijd is ook ingekort naar max 10 min.

Hoe snel is een lipo versleten ?
Hoe moet je jou lipo opbergen voor als je een week niet vliegt ? ( geladen , ontladen ?)

Kan je de levensduur van een lipo verlengen ?

Type lipo : FlightPower EVO lite 1345 mAh 2s 7.4V Lipo
18C 24.2Amp Continuous 28C 37.7 Amp Max bursts
Type lader : Groupner Ultramat 6

Laatst bewerkt:
Aan "onderhoud" van LiPo's kan je weinig doen. Hoe snel een LiPo versleten is, is niet makkelijk te zeggen. Het is eigenlijk onmogelijk. De manier zoals LiPo's in de modelbouw worden toegepast mag kan met één woord worden omschreven. Mishandeling.
Laden tot 100%, met hoge stromen ontladen tot de eindspanning, in één uur weer laden. Niet zo vreemd dat een LiPo er na enige tijd de brui aan geeft.

Wat kan je doen om langer met je LiPo's te doen. In de eerste plaats minder diep ontladen en als het mogelijk is met een lagere stroom dan 1 C laden. Of het opbergen voor één week ont- of geladen plaatsvindt maakt, denk ik niet zo veel uit.

Schulze adviseert voor lange bewaartermijnen de LiPo te ontladen tot de eindspanning (3 Volt)en dan zo koel mogelijk te bewaren (-20 tot 10 graden Celcius).

Een LiPo die aan het eind van zijn leven komt laat dit merken door langere laadtijden en kortere ontlaadtijden. Het wordt dus tijd voor een nieuwe LiPo.

Een LiPo die aan het eind van zijn leven komt laat dit merken door langere laadtijden en kortere ontlaadtijden. Het wordt dus tijd voor een nieuwe LiPo.

De gevreesde zin.
Ik vindt het wel tamelijk snel dat de lipo aan vervanging toe is.

Wat is het gemmidelde vlieguren dat je mag tellen voor een lippo die goed is onderhouden ?

De gevreesde zin.
Ik vindt het wel tamelijk snel dat de lipo aan vervanging toe is.

Wat is het gemmidelde vlieguren dat je mag tellen voor een lippo die goed is onderhouden ?

Als je de lipo met hoge stromen belast kan hij na 1 uur al zeggen " ikkannietmeer " :rolling:

Levensduur ligt aan de belasting die hij moet afleggen .

Een Kokam met 20C die je maar tot 12-15C belast , na 75 % ontlading weer rustig oplaad met 1C gaat wel een paar jaar mee .

Je moet bij Elektro altijd de Ampere kunnen meten en niet zeggen " het zal wel zo veel zijn "

Mvg Johan

Mijn Kokam 1500 mAh accu gaf het na drie seizoenen en ongeveer 100 vluchten op. Dat komt neer op een vliegtijd van 15 tot 20 uur. De belasting is gemiddeld 75% geweest van de toegestane waarde en vliegen tot de beveiliging de motor uitschakelde was er (op een uitzondering na) niet bij.

Laatst bewerkt:
Ik doe het volgende: prop en batterij kiezen zodanig dat niet meer 90% van de max stroom geleverd moet worden vb lipo 3200mah 20C --> 64A, dus max stroom uit de batterij trekken iets van 58A.
Volle batterij in vliegtuig, timer op 0 en gas open tot de regelaar ingrijpt(instelling tot 3V ontladen) en motor stopt. Zo weet je de tijd. Van die tijd neem ik 1minuut minder om dan de max vluchtduur te bepalen. Zo heb ik nog voor geen verrassingen gestaan.
Als het ideaal is weet ik niet maar zoals gezegd nog geen verrassingen.

Je accu vaak gebruiken is de beste remedie tegen vroegtijdig overlijden.
Let wel op dat je een Lipo accu nooit mag leegtrekken zoals dat vaak wordt gedaan bij accuboormachines e.d.

Lipo accus kunnen daar namelijk niet tegen en zijn daarna nagenoeg onbruikbaar. (ook na 1 keer)

Hoe kan je met de ultramat's van Graupner ontladen??
of gaat dit gewoon NIET??

Greetz
Tokke

Waarom zou je Lipo's willen ontladen? (anders dan de lading 'nuttig' gebruiken in je model). Er zit maar een beperkt aantal cyclussen in een lipo en elke ontlading is er een.
Of heeft tokke zijn vraag niets met de OP van doen?

Back