Onderhoud planetaire vertraging

Ik heb onlangs 2 oudere Kontronik motoren gekocht.
Het zijn borstelloze binnenlopers (1400 en 1600Kv) met een planetaire vertraging.
Omdat de motoren dus al enige jaren oud zijn, lijkt het mij niet onverstandig de vertraging uit elkaar te halen, schoon te maken en opnieuw te smeren.

Nu zijn mijn vragen:
-waar kan ik de vertraging het beste mee schoon maken. Ik dacht zelf aan wasbenzine of zo?
-met wat voor olie of vet moet ik de vertraging daarna smeren?

Groeten van Jan

Kontronik zegt zelf dat hun vertragingen onderhoudsvrij zijn.

Je kunt ze ook niet echt makkelijk openen voor zover ik weet.

Hoewel ik het eerlijk gezegd nooit heb geprobeerd dus misschien gaat het wél.

Als ik jou was zou ik even een mailtje naar Kontronik sturen met deze vraag.

Het openen van de vertraging gaat in mijn geval heel makkelijk.
Je hoeft enkel 4 schroefjes los te draaien.

Mocht er verder niemand reageren dan is het mailen naar Kontronik mijn laatste optie.
Ik heb mijn vraag hier gesteld omdat ik er van uit ging dat de hotlinervliegers vaak soortgelijke (modernere) motoren en planetaire vertraging gebruiken.

In ieder geval bedankt voor je reaktie.

Gr.Jan

Jan, eerlijk gezegd heb ik nog nooit mijn vertragingen schoon gemaakt en opnieuw gesmeerd.

Je hebt wel gelijk, na een aantal jaar zou dat eigenlijk wel moeten gebeuren. Net zoals olie verversen in je auto elke 15.000km ofzo.

Graag hoor ik van Kontronik hoe zij het doen. Anders even Neutronics mailen in het engels als je bij Kontronik niet verder komt.

Jos

Hallo jan,

Ik reinig de reducties van mijn wedstrijd (pletti,Neu, Hacker of kontronik)motoren om de 20 vluchten.

Ik reinig de gears met petrolium en dan doe ik daar terug gear vet in van Plettenberg.
Dat kan je daar bestellen.

grtz,
Luc

Hacker heeft een uitgebreide documentatie bij hun vet(klein spuitje) wat ze verkopen voor de C50-acro-competition. hun aanbeveling is om de 50 a 70 vluchten afgankelijk van de belasting.

Het komt er op neer dat ze alle oude vet wegnemen met een doek. En er zijn foto's, van waar en hoeveel vet ze terug plaatsen. de kleine tandwieltjes helemaal vol, en met je vinger verhinderend dat het vet eruit komt terug plaatsen, en een klein dropje in de midden van de 3 doen. Te veel vet is zeker niet goed want dit heeft meer weerstand en zal je gearbox opwarmen. Er staat ook in van geen Chemiche oplosmiddelen te gebruiken omdat dit het vet in de lagers van de uitgaande-as verstoord.

Groeten
Val

Heb wel eens een nieuwe Neu P32 vertraging op een motor gezet en deze komt ongespeerd.

Dus heb ik ook een tube Plettenberg vet gekocht voor 3 euro ofzo.

Joe

Back