Onderhoud rc Helicopter

• Topicstarter Topicstarter frans989
  • Startdatum Startdatum
F

frans989

Guest
Hallo iedereen ik heb de belt cp gekocht een week terug al een paar keer mee gevlogen maar gaat nog erig lastig en zal graag wat meer te weten willen komen over de onderhoud van een rc helicopter wat je elke keer moet kontroleren en wat soms voor dat je gaat vliegen.
Hier wat punten die ik nog niet helemaal begrijp maar zet gerust ook andere zaken bij je comment omdat ik nog lang niet alles weet ben net nieuw in deze hobby.

1.onderhoud helicopter (te denken aan smeren met olie en andere zaken die belangrijk zijn)

2.bladen goed instellen (te denken aan balanceren, blade tracking, trimmen, graden meten en voeg zelf maar toe als er nog iets belangrijks is)

3. Kunnen jullie ook nog speciaal iets over de gyro schrijven weet namelijk niet echt waarvoor deze dient.

4. En als die goed is afgesteld hoort die dan bijna stil te hangen zonder dat je de hele tijd aan het bij sturen bent. Ik heb namelijk een goedkope simulator maar daar is het echt veel makkelijker mee te besturen.

5. En als laatste voor als ik iets heel belangrijks ben vergeten schrijf dat er a.u.b dan ook even bij.

Groeten Frans

En alvast bedankt

Hallo iedereen ik heb de belt cp gekocht een week terug al een paar keer mee gevlogen maar gaat nog erig lastig en zal graag wat meer te weten willen komen over de onderhoud van een rc helicopter wat je elke keer moet kontroleren en wat soms voor dat je gaat vliegen.
Hier wat punten die ik nog niet helemaal begrijp maar zet gerust ook andere zaken bij je comment omdat ik nog lang niet alles weet ben net nieuw in deze hobby.

1.onderhoud helicopter (te denken aan smeren met olie en andere zaken die belangrijk zijn)

2.bladen goed instellen (te denken aan balanceren, blade tracking, trimmen, graden meten en voeg zelf maar toe als er nog iets belangrijks is)

3. Kunnen jullie ook nog speciaal iets over de gyro schrijven weet namelijk niet echt waarvoor deze dient.

4. En als die goed is afgesteld hoort die dan bijna stil te hangen zonder dat je de hele tijd aan het bij sturen bent. Ik heb namelijk een goedkope simulator maar daar is het echt veel makkelijker mee te besturen.

5. En als laatste voor als ik iets heel belangrijks ben vergeten schrijf dat er a.u.b dan ook even bij.

Groeten Frans

En alvast bedankt

Hoi

Onderhoud qua olie en zo is denk ik niet echt nodig bij een belt cp
Mocht je een onderdeel breken kan et geen kwaad om wat olie op de onderdeeltjes te zetten.
De gyro zorgt er voor dat de heli recht blijft hangen (dat de staart niet moet tegengestuurd worden). of alle krachten (wind enz) die op de staart uitgevoerd worden ook tegengewerkt worden.
alleen is de standaard gyro van een belt cp nix waard en moet je een headlockgyro kopen om het resultaat te krijgen die je op je simulator krijgt :).
wat ik je aanraadt is nog wat te blijven vliegen met de standaard onderdelen, zo leer je namelijk vlug tegensturen en als je dan uiteindelijk wel een headlock hebt zal vliegen plots een heel stuk makkelijker worden (hoop ik ;-) )
trimmen van de bladen (graden en zo) moet ik zelf nog wat uitzoeken maar ik vlieg nu redelijk hoog en stabiel en voor mij lukt dit dus goed zoals ze staan :p

hopelijk ben je wat geholpen
groeten
Bert

Hoi Frans,

Goede post!
Er zijn al verschillende draadjes geweest over deze onderwerpen,
Maar het zou fijn zijn als er nu eens een "sticky" post gemaakt word met FAQ door onze moderators.
Met links naar dit soort vragen en resulterende antwoorden.

Mijn ervaringen:
  1. Een electroheli heeft niet super veel onderhoud nodig gelukkig, ik controleer met regelmaat de speling op alle draaiende delen, en soms gooi ik mijn linkjes los om met de hand alle lagertjes even te voelen. Verder controleer ik de riemspanning en de afstand van het ingrijpen van de tandwieltjes met regelmaat. Het enige dat ik soms smeer met lichte olie is de staartas. Alle lagers zijn meestal van de fabriek uit voorzien van vet en keerringen. Belangrijke boutverbindingen om te controlleren zijn de feathering shaft, oftewel de as die je rotorbladhouders (grips) verbind en de verbinding van je staartbladen. Als je een boutje of schroefje vervangt of monteert altijd een borgmiddel gebruiken, metaal in metaal met Locktite/Lockbond, en schroeven in kunststof met een klein beetje secondelijm.
  2. Dit zijn hele verhalen (wel belangrijk) op zich en heeft wat meer met de mechanische setup van de heli te maken. Ze zijn allemaal goed uit te leggen maar dat wordt wat uitgebreider, komen we nog op terug.
  3. Zo simpel mogelijk, Je staart heeft de neiging om met de draairichting van de rotor mee te gaan tollen, de staartrotor werkt eigenlijk hetzelfde als de rotor maar staat er haaks op en kan d.m.v. het verdraaiien van de staartbladen de staart stil houden en zelfs links of rechtsom sturen. De Gyro is een electronisch hulpstuk dat met kleine en snelle correcties dit soepel laat verlopen. Verder kan een goede Gyro onthouden waar je heen wilde, en die koers vasthouden (windvlagen etc.)totdat jij de heli een andere kant op stuurt, dat noemen ze heading hold (HH). Per gyro zijn er vaak verschillende instelmogelijkheden e.d. dus is het het beste om te zoeken naar een uitleg over de gyro die je zelf gebruikt.
  4. Een simulator is altijd makkelijker dan een echte RCheli, maar wel heel goed voor het leren van het sturen (orientatie). Een CP (collective pitch)RC heli bestuur je constant en hangt uit zich zelf nooit stil, hoe kleiner de heli hoe erger dat is, je kunt je sticks eigenlijk nooit los laten. Het is de kunst om de correcties te maken zonder dat je daar echt over na hoeft te denken (veel oefenen)en de helikopter voor te zijn. Jij stuurt hem waar je hem wilt hebben en hoe, niet andersom.
Groet,
Eric

[*]Zo simpel mogelijk, Je staart heeft de neiging om met de draairichting van de rotor mee te gaan tollen, de staartrotor werkt eigenlijk hetzelfde als de rotor maar staat er haaks op en kan d.m.v. het verdraaiien van de staartbladen de staart stil houden en zelfs links of rechtsom sturen.
[/LIST]Groet,
Eric

Doe 't dan wel goed. Je staart wil in de andere richting draaien dan je hoofdrotor draait.

okey alvast bedankt voor de comments en heb nog een vraagje voor jullie.
hebben jullie het heli vliegen jezelf aangeleerd of op een andere manier door les ofzo iets.
groeten frans

okey alvast bedankt voor de comments en heb nog een vraagje voor jullie.
hebben jullie het heli vliegen jezelf aangeleerd of op een andere manier door les ofzo iets.
groeten frans

gestart met een belt cp
gecrasht met een belt cp
een belt cp herstelt
opnieuw gecrasht
sim gekocht
weekje sim
en dan trug geprobeert en lukte beter :)

dit is dan natuurijk heel kort uitgelegd in praktijk heb ik wel wat meer gecrashed :p

grtz

gestart met een belt cp
gecrasht met een belt cp
een belt cp herstelt
opnieuw gecrasht
sim gekocht
weekje sim
en dan trug geprobeert en lukte beter :)

dit is dan natuurijk heel kort uitgelegd in praktijk heb ik wel wat meer gecrashed :p

grtz

Ik kan al aardig hoveren bijna helemaal stil hangen met de neus van mij af maar een rondje vliegen dat wil ik gaan oefenen op wat groter veld en met de neus naar je toe is aardig lastig vind ik zelf

Zelf geleerd, veel door simulator. Technische kant geleerd door diverse sites, veel via dit forum. Intussen wat mensen leren kennen en daar ook al wat van opgestoken.

Simulator moet ! Het wordt vervelend op den duur, maar je kan niet zonder ! Tenminste als je snel vooruitgang wil maken zonder teveel risico's te nemen.

Inmiddels gebruik ik 'm nog amper, omdat ik veel vlieg, en nu voldoende in real life kan oefenen, maar nu ben ik stall-turns en loopings aan het oefenen op sim, langzaamaan, en als het daar goed lukt ga ik ervoor in het echt.

Als mijn 360's, pyro's, achtjes in alle richtingen quasi perfect zijn, de gewenning aan idle-up en dergelijke zal ik weer meer met de sim bezig zijn voor bovenvermelde oefeningen. En dan eens op zoek hoe dat nu juist zit met die autorotaties...zou ik ook graag kunnen voordat ik het nodig heb...

Zelf geleerd, veel door simulator. Technische kant geleerd door diverse sites, veel via dit forum. Intussen wat mensen leren kennen en daar ook al wat van opgestoken.

Simulator moet ! Het wordt vervelend op den duur, maar je kan niet zonder ! Tenminste als je snel vooruitgang wil maken zonder teveel risico's te nemen.

Inmiddels gebruik ik 'm nog amper, omdat ik veel vlieg, en nu voldoende in real life kan oefenen, maar nu ben ik stall-turns en loopings aan het oefenen op sim, langzaamaan, en als het daar goed lukt ga ik ervoor in het echt.

Als mijn 360's, pyro's, achtjes in alle richtingen quasi perfect zijn, de gewenning aan idle-up en dergelijke zal ik weer meer met de sim bezig zijn voor bovenvermelde oefeningen. En dan eens op zoek hoe dat nu juist zit met die autorotaties...zou ik ook graag kunnen voordat ik het nodig heb...

hey
ik heb een sim maar daar kan ik eigenlijk al alles mee met welke software vlieg jij want ik heb een gratis versie keer gekregen bij modelblad maar ik dacht aan de phoenix kan jij mij een hint geven welke goed is en ook niet te makkelijk.
alvast bedankt
mvg
Frans

Uit eigen ervaring kan ik enkel spreken over Realflight G3.5. Ben daar tevreden over. Mijn laptop heeft geen grafische kaart (onboard graphics) dus kan sowieso niet teveel aan.

Ik heb 1x met Reflex gevlogen, maar toen kon ik in feite nog niet vliegen, dus over realisme kan ik niet veel zeggen, grafisch zag het er iets moier uit, mar het was ook op een sterke 20" laptop.

De namen van de betere sims die ik meestal lees zijn op de eerste plaats Reflex, dan Realflight en Phoenix. Maar zoals gezegd, enkel ervaring met Realflight...

Een Piccolo gekocht en iets van 4 weken over de parketvloer gegleden, de rest van de winter gebruikt om te leren hooveren en zodra de koeien weer de wei ingingen de stal uitgerend en buiten gaan vliegen met dat ding. Moskito (.46 brandstoffer, beetje antiek ding) erbij gekocht en vliegen maar.

En natuurlijk RFG3.5 voor de nodige 'ff vliegeuh' momenten bij rotweer en/of laat tijdstip.

Groetjes,

Ton.

Back