Onderhoud van een draaibank

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door moerman, 25 aug 2014.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Beste modelbouwers,

    Ik heb een draaibank gekocht, een Sieg C2 van minder dan een jaar oud, en ben deze aan het schoonmaken. Alles zat in een dikke laag vet en deels was dit nog het originele rode vet wat vanaf de fabriek er op zat. Omdat alle spanen hier aan blijven plakken ben ik dit vet aan het verwijderen en zet de oppervlakken in lichte olie. Tandwielen blijven in het vet. De machine staat in een droge zolderkamer, roestvorming op mijn gereedschappen heb ik niet.

    Nu vraag ik mij af of hier snelle, goedkope, slimme tips zijn om de machine goed in de olie te houden.
    - Is het bijvoorbeeld goed om soms een neveltje WD40 over de machine te leggen?
    - Zijn er goedkope alternatieven voor de machineolie in kleine flesjes, die ik best duur vind?
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik gebruik leibaanolie voor de buitenkant van de machine (zowel om te smeren als anti-roest) Kost ongeveer een tientje per liter en daar doe je, als je een klein bankje hebt die netjes droog staat, héél lang mee. Tandwielen lopen bij mij in een oliebad.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Dank je Ron, zo te zien ben ik goed op weg. Hout bewerken zal ik toch wel gaan doen er op, reden te meer om te zorgen dat ik makkelijk kan schoonmaken en nieuw oliën. Eikenhout draaien zal het niet worden, maar appel en plataan bijvoorbeeld wel. Maar metaal toch wel het meest.

    Micropuller, ik zal eens gaan zoeken naar leibaanolie. Die prijs is wel mooi. Een dikke motorolie of transmissieolie kan waarschijnlijk ook? 15W50 zie ik al voor 4 euro per liter, 75W90 voor €7,50. Bij twijfel aan de geschiktheid wil ik best wat meer betalen, maar als het goedkoper kan doe ik dat graag.
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    ik heb alles onder de snij olie zitten
    niet dat spul wat je met water moet verdunnen maar echte snijolie
    koop ik in een 10 liter tonnetje en daar kom ik jaren mee toe
    pompje van de frees voorziet ook de draaibank van snijolie
    en dat werkt perfect
    na het draaien effe de kraan wat open en zo alles proper spuiten
    de grote zeef houd alles tegen en die maak ik dan als het debiet wat minder word gewoon effe proper door alles in een zeef te gieten
    de olie terug in het reservoir en de rest in de oud ijzer ton

    gr raf
     
  6. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Raf, dan denk ik dat jij niet zo'n mini draaibank hebt als wat ik heb aangeschaft ... :)
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    nee das waar maar het principe blijft het zelfde
    en als je die water olie gebruikt dan heb je natuurlijk meer kans op roest
    dus daarom ook mijn voorkeur voor die snij olie

    gr raf
     
  8. Onderhoud draaibank

    Goedemorgen Moerman,

    ik heb een Myford die is onderhouden met 15 W40, zowel v.w.b. (door)smeren (de nippels) als het invetten/afnemen na gebruik. Na gebruik maak ik alles helemaal spaanvrij met een bokkenpoot en andere kleine kwastjes, waarbij ik ervoor zorg dat ik overal bij kan en tussenkom. Daarna smeer ik alles in met een stuk keukenpapier met 15W40.

    Voor het draaien laat ik nog een paar druppels op het bed/geleiding lopen, die ik dan wat uitsmeer. Bij mij blijven de spanen mondjesmaat plakken en zijn met de bokkenpoot gemakkelijk te verwijderen.
     
  9. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    OK, 15W40 is dus geschikt en makkelijk bij het schoonmaken. Dat ga ik dan maar even halen. Dan laat ik de leibaanolie nog even in de winkel staan, kan altijd nog als het om een of andere manier nodig lijkt te zijn.

    Dank jullie!
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Wout , om de lagers en tandwielen van mijn draaibank te smeren gebruik ik versnellingsbakolie van Champion 80w90 en WD40 om het "bloot" metaal te beschermen tegen vocht en roest

    Groeten Jef
     
  11. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Beste Moerman,
    De geleidingen zitten bij mij in de leibaanolie, de tandwielen smeer ik zo af en toe met een kwastje met ATF olie (automaten olie). Bij hout draaien alle spanen opvangen en wegvegen, vooral tussen die kleine nare gaatjes en je geleidingen. Ook bij het draaien van gietijzer of het slijpen op je draaibank goed oppassen, is werkelijk waar funest voor je bed! Zoals mijn baas dan zou zeggen; "liever gewoon niet, zegmaar".

    Ikzelf veeg meestal de ergste spanen weg zodra ze in de buurt komen van de klauwplaat, anders vliegt er ineens een klont spaan in de rondte. Zo eens per week maak ik hem goed schoon, vet alles is, vul de vetpotjes, maak de spindels even schoon, ga met een doekje WD40 langs de blote delen waar je liever geen olie op smeert en heb er meestal een doek overheen als ik er niet mee werk. Ik werk met mijn thuisapparaat ongeveer 4/8 uur per week, op bijv, de zaak is het na een dag zwaar verspanen al de machine schoonmaken, is maar net op welke manier je hem gebruikt.

    Enkele tips, maak een bakje voor onder je beitel/voor je slede waar de meeste spanen in komen voor als je gietijzer of hout gaat draaien, zodat deze niet op je bed komen. Dek bij slijpen (ook als je in de buurt slijp) je bed goed af met een doek. Kijk anders wat jou bevalt qua spanen, als je liever veel korte spanen hebt of juist hele lange, kun je je beitel anders slijpen.

    Ik hoop je hiermee genoeg geholpen te hebben, anders hoor ik het graag,
    Mvg, Japie
     
  12. Xilence

    Xilence

    Lid geworden:
    24 feb 2009
    Berichten:
    151
    Locatie:
    somewere near the zuid hollandse islands
    Voor het smeren van de tandwielen en beweegbare delen zou ik toch de zogenoemde versnellingsbakolie 75 of de 80\90 nemen wat al eerder is aangegeven. 15.40 is een motorolie en eventueel wel te gebruiken . Een ATF olie is eigenlijk een olie geschikt voor hydraulic en niet geschikt voor smering.
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Japie,
    Dat is een mooi stukje handboek wat je voor mij hebt geschreven! Dit ga ik allemaal netjes opvolgen.
    Ik zal een bakje bevestigen op de slede zodat deze netjes altijd onder de beitel zit.
    Mijn slijpmachine staat op een meter afstand, dat is dus even een punt van aandacht. Ook staat de bank bijna tegen mijn lintzaag voor houtbewerking. Ik wil een houten kap voor mijn draaibank maken zodat ik deze snel en netjes kan afdekken.
    Gisteren al met WD40 bezig geweest, nu nog even wat dikkere olie kopen voor de tandwielen en geleidingen. Wat ik zo lees in de reacties is een wat dikkere olie een betere keus dan een dunnere.

    Overigens, is ATF niet automatic transmission fluid, dus versnellingsbak-olie? Volgens mij is dit niet voor hydroliek en dus wel voor smering te gebruiken.

    Bedankt!
    Wout
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2014
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Volgens mij is ATF niet best voor je lichaam door de diverse toevoegingen.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    versnellings bak olie is hydroliek olie
    op ford zeer voorzichtig mee omgaan want het is rotzooi

    in de garage haal ik altijd afgedraaide olie uit de motor
    deze is niet slechter om je machine te smeren en kost niks
    kieper ik ook in de ketting zaag als ketting olie
    gr raf
     
  16. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Naar mijn weten zit er een verschil in hydrauliek olie en ATF (inderdaad Automatic Transmission Fluid), anders zouden we op mijn werk ook geen aparte hydrauliek-olie hebben, maar gewoon de ATF olie gebruiken. De ATF olie is inderdaad "bak-olie" olie zoals wij dat noemen op mijn werk, voor in de versnellingsbakken.

    Vandaar dat ik dacht dat ik hiermee ook wel mijn tandwielen kon smeren, maar als er betere alternatieven zijn hoor ik dat natuurlijk graag!

    Slecht voor je lichaam... Tja, dat zijn wel meerdere dingen, maar als er inderdaad even goede smeermiddelen zijn welke minder schade opleveren aan mijn lichaam hoor ik dat graag. Sowieso altijd oppassen met olie en chemicaliën! Ook met koelmiddel, zeker de aanleng-soort, deze zorgt al snel voor kloofjes en blaasjes op je handen.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lekker ATF nemen dan. :cool:


    Uit de serie "achterlijke opmerkingen" : doodgaan doe je toch.
     
  18. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Ik bedoelde hiermee te zeggen dat het lastig is iets te vinden wat "goed" voor het lichaam zal zijn. Maar als er betere alternatieven zijn hoor ik dat graag.

    En doodgaan doe je inderdaad uiteindelijk toch, dat is het enige zekere in het leven tegenwoordig.....
     
  19. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Olie die goed voor het lichaam is? Ik hoor dat wel eens zeggen over visolie. Daar zou je natuurlijk je draaibank eens mee kunnen smeren ...
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Volgens mij is dat meer in gebruik als conserveer olie.

    Stukje van een bootjes hobbyist:
    Telefonisch contact gehad met .........., de varend erfgoed verf specialist. We hebben gesproken over wat we het beste op het vlak kunnen smeren ter conservering. Meerdere opties zijn besproken, maar we hebben gekozen voor visolie. Dit is nog beter dan lijnolie omdat het beter kruipt. Door er 20% lijnolie aan toe te voegen droogt het wat sneller en eventueel een dopje sikkatief per liter. Oude potten verf mengen we aan met visolie en sikkatief om de wanden van het ruim mee te verven in een lichtgrijze kleur.
     

Deel Deze Pagina