Aankondiging Onderhouds werkzaamheden server Modelbouwforum

Discussie in 'MBF Nieuws' gestart door ForumAdmin, 3 jan 2019.

1. alm

alm

Lid geworden:
    20 jun 2015
    Helemaal goed :yes:

Dat er vragen zijn over het wanneer en hoe lang is niet zo vreemd toch? Heeft niks met begrip of geen begrip te maken, gewoon meer met het feit dat men wil weten waar men aan toe is. Had er geen popup geweest bovenaan het scherm dan vermoed ik dat er geen vragen waren gekomen over het tijdstip en duur van het onderhoud, simpelweg vanwege de redenen die ik eerder genoemd heb. Dat dit voor jullie de eerste keer is dat er groot onderhoud plaatsvindt op het forum is begrijpelijk en hoe je dat dan het beste kunt communiceren is dan ook even uitzoeken en ook dat is begrijpelijk. Zie de vragen niet als iets negatiefs maar als bijdrage waarmee communicatie verbeterd kan worden, tenminste zo zie ik het. En soms is het wel fijn dat er response komt, als je helemaal niks hoort is dat ook weer zo wat. ;)

Succes met de overzetting, ik weet dat zulke processen heel veel tijd kunnen kosten en als je dat naast je werk moet doen dan hakt dat er best wel in! Werk dat veelal ongezien is omdat de hoeveelheid voorwerk vaak vele malen langer in beslag neemt dan de daadwerkelijke uitvoering aan tijd kost!!! :thumbsup:

Bart83 vindt dit leuk.
  2. hobbyist

hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Succes daarmee en neem er de tijd voor en zeker als dit niet dagelijkse kost is.
    Wordt er rekening gehouden met de trage verwerking van de DNS wijziging?

3. Olaf Wevers

Olaf Wevers Administrator Moderator team

Lid geworden:
    15 mei 2018
    DNS TTL hebben we voor het omzetten omgezet naar 5 minuten ipv 4 uur. Hadden we voorzien, bedankt voor de tip in ieder geval.

4. Olaf Wevers

Lid geworden:
    15 mei 2018
    Woensdag 9 januari gaat het forum vanaf 23:00 offline, de backup wordt dan in de nacht gemaakt en naar de nieuwe server overgezet.
    Indien alles goed gaat zal donderdag 10 januari het forum weer online komen.

Er veranderd in eerste instantie niets aan het forum, hij wordt alleen overgezet naar een andere server en in een later stadium worden wat update's uitgevoerd.

5. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Ik hoop dat het dit maal beter gaat dan de vorige migratie. al mijn artikelen en veel van mij foto's waren pleite en zijn nooit meer terug gekomen. Zo was er een rubriek over scheepssroeven de aandrijfunit bij gebruik van een verbrandings motor en de problemen die zich daarbij voordoen en de werking van de keerkoppeling. Gelukkig had ik een deel van de foto's in een back-up bestand, en deze kon ik weer terug plaatsen. De artikelen waar veel tijd en werk in was gaan zitten zijn helaas verloren gegaan.

Groetjes Hans.

6. Olaf Wevers

Lid geworden:
    15 mei 2018
    De data wordt 1 op 1 overgezet, er kunnen dan geen foto’s wegvallen.

Olaf

7. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
    Naar mijn weten zijn er foto's verloren door andere redenen. De laatste was dat ze gehost werden op modelbouwmarkt.nl welke ten zielen is gegaan en nooit meer is opgewekt en er was verder terug iets dat we naar nieuwe forum software waren gegaan en zo de database aan foto's niet meer klopte qua links, hier zijn toen nog (veel later) div scripts en handmatige acties op geweest om ze te corrigeren.

Hou er ook rekening mee dat veel foto's niet op het forum gehost worden en externe hosters ook veranderingen hebben doorgevoerd ten koste van de zichtbaarheid hier.

8. Manus

Manus

Lid geworden:
    18 sep 2011
    Lijkt prima geslaagd , goed werk.

jve vindt dit leuk.
  9. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Mooi, we zijn weer online. Operatie geslaagd, gefeliciteerd :)

10. MicropropSport

MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Zal vast weer een bende werk zijn geweest! Maarrrrrr....
    jongens, ik loop net tegen probleempje aan!
    Kan geen foto's uploaden? Ofwel... direct in het reactie-venster. Ook niet via de knop-navigatie. Kunnen jullie dat nog effe nazien?

Was eerst een zware plaat... die ketste. Daarna lichter gemaakt 1.000 pix breed, 72dpi... mocht niet baten.
    Dank,
    Groet Bas

11. Jan Walpot

Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Alles ziet er nog prima uit dus bedankt moderator team voor jullie extra werk :worship:

12. Olaf Wevers

Lid geworden:
    15 mei 2018
    We zijn nog niet helemaal klaar, kunnen nog kleine bugjes naar voren komen, maar terwijl ik aan het werk ben, wordt er ook aan het forum gewerkt :)

To be continued

MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ha! Top jongens! Foto's miepen lukt weer! :thumbsup:

14. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De functie "Markeer forum als gelezen" werkt nu veel sneller!

Wat betreft de update, over het update plan is vast goed nagedacht en er zijn tests uitgevoerd.
    Alleen de communicatie naar de gebruikers is slordig geweest. Denk daar ook van te voren over na en stel de berichten naar de deelnemers vooraf op. Zorg er voor dat deze berichten duidelijk zijn en goed leesbaar. Dus met hoofdletters en leestekens. De acceptatie van een goed geschreven bericht is veel groter!

15. Bertus

Bertus Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Hartelijk dank voor jullie inzet.
    Hij gaat weer als de brandweer.
    Volgens mij is het forum nog nooit zo snel geweest.

Ik de beginjaren lag het forum er heel regelmatig uit.
    Dat vonden we toen normaal.
    Dus laten we nu niet piepen dat het forum een klein poosje uit de lucht is geweest.

HHawk vindt dit leuk.
  16. hobbyist

hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik verwacht dat een server verhuizing geen dagelijks kost is voor de mensen die dit in gang hebben gezet en uitgevoerd.
    Wat er mis is gegaan in de communicatie, ach, over een jaartje of 2 a 3 mogen ze in de herhaling.
    Misschien hebben ze dan een replicatie dingetje mee lopen en hoeven ze een verhuizing of hardware vervangen niet vooraf aan te kondigen.
    Maar gewoon ff een paar seconden offline, hikje van de server.

HHawk vindt dit leuk.
  17. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Fijn dat het allemaal goed is gegaan. Kleine aanvulling: Tapatalk werkt wel maar laat alleen onderwerpen zien, inhoud wordt niet getoond. Wellicht is dit al geconstateerd.
    Veel succes.
    Groeten,
    Willem

18. Olaf Wevers

Lid geworden:
    15 mei 2018
    Tapatalk wordt inderdaad nog een uitdaging, ik wacht nog op de inloggegevens, de server is natuurlijk van IP veranderd en blijkbaar moeten we dit ook aanpassen bij Tapatalk.
    Wordt vervolgd dus..

19. Olaf Wevers

Lid geworden:
    15 mei 2018
    Ik weet dan even niet hoe het nog duidelijker moet dan door een banner prominent op alle pagina's te presenteren. Dan kreeg ik hier commentaar op, banner weer uitgezet en een paar dagen voor de migratie een banner met de duidelijke tijd wanneer het forum off-line ging en weer on-line.
    Tevens steeds dit topic uitgebreider info doorgegeven voor de gebruikers.

Het probleem is ook dat veel mensen niet lezen... En ik doe dit allemaal als modelbouwer vrijwillig onder werktijd er even bij.

Olaf

AHoogendijk vindt dit leuk.
  20. Olaf Wevers

Lid geworden:
    15 mei 2018
    Zoals jullie gemerkt hebben is de server migratie gelukt, er zijn nog wat kleine plooien die ik moet rechttrekken maar dat komt ook wel goed.
    Gelukkig merken jullie dat de server stukken sneller is dan de vorige, mag ook wel want deze heeft beduidend veel meer performance.

Tapatalk wordt nog aan gewerkt, dit is een probleem wat ik nog moet op zien te lossen.
    Grotendeels wordt er nu HTTPS uitgevoerd maar er zijn nog wat externe links die dit weer teniet doen. Bijvoorbeeld de smiley's. Dit gaan we ook oplossen.

Als er vragen of opmerkingen zijn hoor ik dit graag

Olaf

Deel Deze Pagina