Onderhoudstopic sleper "Cullamix" *MET foto's

Aangezien ik overal bouwdraadjes zie, begin ik eens wat anders... een onderhoudsdraadje ;)

Mijn school is nu zo'n beetje afgelopen, ik heb alleen nog niet officieel vakantie maar dat komt nog wel.

De cullamix is een oude Engelse havensleper, een stoomsleper uit +- jaren 20 of 30. Het model is in de jaren 70/80 gebouwd door mijn opa, en heeft een polyester romp en houten dek en opbouw.

Nu is het ding in al die jaren redelijk afgetakeld, en er word mee gevaren dus gaat-ie achteruit. Veel van de originele functies (lees: bijna allemaal) zijn defect geraakt en uitgebouwd. Mijn doel: het schip in originele staat herstellen!!

laat ik een begin maken:
ik heb al het houtwerk, d.w.z. de 2 vlonders en de stootrand achterop geschuurd, gelakt, licht opgeschuurd en nog eens gelakt. Ik wil ze vanmiddag nog gaan lijmen.
De verlichting: de stuurhut is in tweëen opgebouwd, dus moet ik dat ook in 2 stukken doen. Het zwarte gedeelte van de stuurhut heeft de verlichting al aan het werk, hier zitten twee 12V lampjes in die ik op de ontvanger aan kan sluiten. De groene opbouw of stuurhut was (is) iets lastiger. De schijnwerper en de boordlichten (rood en groen) moest ik eruit halen, want die zijn doorgebrand. Ik zoek nog naar een goedkope plek om ze vandaan te halen. De mast (2 witte lichten) doet het nog wel, deze komt nu uit in 2 loshangende draadjes met bestemming onbekend! :? De elektronica heb ik eruit "gesloopt" omdat deze alle dienst weigerde.
Roer: ik denk erover om een nieuw (groter) roer eronder te zetten. De huidige voldoet nog, maar is in verhouding eigenlijk te klein om serieus mee te sturen. ik kwam hier achter op WSD: ik zag dat een schip van 2 meter véél kleinere bochten kon maken dan ik, zonder hulpmiddelen! (de kogia simus) Ik zit te denken om een beetje te smokkelen en er een beckerroer onder te hangen. Niemand die het ziet, right?

Ik ga (misschien) nog kopen:
-nieuwe accu's
-nieuwe verlichting voor in stuurhut
-ruitenwisserpompje (o.i.d.) op 12 V

Zo, ik heb een begin, de rest volgt nog. Ik zal kijken of ik nog foto's kan plaatsen, want de modem thuis heeft 1 maand geleden de geest gegeven en nu zit ik te internetten in de bibliotheek, en ik verwacht niet dat ik hier snel kan uploaden met gemiddeld 28 kb/s! Ik zal proberen...

Foto's: 23e is mijn vader weer thuis, maar daarna ben ik weer op kamp, om daarna weer op vakantie met de familie te gaan. Foto's verwacht ik dus aan het eind van de zomer! :-( Liefhebbers kunnen ze wel gemaild krijgen, stuur dan even een mailtje naar myforumzz.tk[at]gmail.com

UPDATE: het houtwerk is klaar. Bovenkant (zichtbare) is 3 keer gelakt, de onderkant 2 keer. Het geheel glimt wel netjes onder een bepaalde lichthoek. Het voordeel van dit weer is dat met werktemperaturen van 28/29 graden C (wat moet ik anders doen) de lak zeer snel droogt.

Zo heb ik ook het roer weer ingebouwd, ik hou het voor de realiteit toch maar op het (iets te kleine) oude roer. Deze zit nu netjes vast, in theorie kan ik weer varen, maar ik wacht er nog even mee tot hij weer toonbaar is.
Ik hoop Zaterdag een proefvaart te kunnen maken, we shall see!

@Dikkie
Als liefhebbers: ze wel ggemaild kunnen krijgen. :oops:
Kan je ze toch ook op het forum zetten he Dikkie :roll:
mvg
Frederik :D :D

@Dikkie: als je niet tevreden bent met de draaicirkel, kan je er eventueel toch een 'opschuifroer' opzetten?
Joop O.H. (Subfora) heeft dat ook op een van zijn subs zitten, en dat werkt prima.
Op de kant: opschuifroer er af, in het water erop.
Simpel en toch eenvoudig...

@Roel van Essen
Het zal wel aan mij liggen maar opschuifroer nog nooit van gehoord !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :oops:
Is dat iets uit het legerer Roel :roll:
mvg
Frederik :D

Nee Frederik, niks uit het leger...
Joop heeft een model met een veel te grote draaicirkel door een te klein (schaal-)roer.
Wat doet hij nu: Op de kast of de standaard zie je gewoon het schaalroer.
Niks aan de hand, ziet er puik uit.
Als hij gaat varen schuift hij een extra flap over z'n roer heen en zet die op een of andere manier vast. Zo heeft hij een effectiever roer.
Dan het model in het water en kijk.... de draaicirkel wordt plots een heel stuk kleiner!
Niemand die het ziet dat er plotseling een paar cm meer roer onder het model zit. (Behalve die ene duiker die toevallig omhoog kijkt... Maar ja, die gelooft toch niemand... :wink: )

Kijk.. Ik zal het eens proberen :-) Hoe zet je dat vast, klemt deze aan het roer, of zuigt die zich vast??

UPDATE: ik heb vanochtend mijn moeder zo gek gekregen om me naar het strand te rijden, zodat ik lekker kon varen. Ik hem hem erin gelegd, ballast opnieuw verdeeld en... er achteraan gezwommen. Roerfunctie werkte, maar de motor weigerde alle dienst. De vaartregelaar gaf ook geen gehoor, hoewel het rode lampje erop wel brande, dus hij kreeg wel stroom. Rara, hoe kan dat? Dat is nu Dikkie's grote zoektocht ;)

Trouwens: dit zou best eens mijn laatste bericht kunnen zijn deze vakantie, want ik ben straks 5 weken weg. Eind Augustus komt er wel weer een update :-D

ik zie het al helemaal voor me, bootje in de zee, guppy erachteraan te zwemmen, dat moet een schattig gezicht zijn geweest.
Een tip: leg altijd een digicam in de auto als je oppad gaat (dan had je ma wat fotos van je kunnen nemen hehe)

Leuk project dikkie, met jou fanatisme moet het geen probeelm gaan worden er weer wat moois van te maken.
Veel succes dus, maar eerst veel plezier op vakantie en kamp.

MvG,
Erwin

@Darkwhite: ik heb ook altijd een digicam mee, maar moeders weet niet hoe die werkt. En ik heb geen zin om het haar uit te leggen als ik achter het ding aan moet zwemmen :lol:

Maar goed, ik ben net vervroegd terug uit nijmegen dus ik had even tijd om naar de bieb te gaan en hier wat rond te kijken. Sinds mijn laatste bericht geen updeets, want ik heb de boot op de kast geschoven omdat ik het te warm vond om te knutselen... snik

En ik ben weer helemaal terug van weggeweest. Internet doet het ook weer, dus ik kan nu lekker vanuit mijn kamer op het modelforum :-)

In de tussentijd ben ik nog wat met plastic kitjes bezig geweest, namelijk een LCMIII en Sherman combinatie van revell en een vliegdekschip van "merkloos", als ik die af heb (ooit) zal deze meegaan naar WSD met zijn volle 40 cm.

Maar goed, de Cullamix: ik ben er nog steeds niet uit wat er mis is met de regelaar, mijn vader gaat er nog naar kijken en ikzelf denk dat het draadbreuk is. Met mijn gitaardraad is het ook al eens gebeurd, dus een dun draadje van een snelheidsregelaar kan ook knappen.
De romp gaan we binnenkort (hopelijk) ook doen. De bedoeling is om het schuin af te frezen (correcte spelling?), iets van kit erop te doen en vervolgens het dek er weer op te plakken.
En als laatste ben ik nog de mogelijkheden aan het bekijken om de stuurhut in vol ornaat terug te brengen. Nieuwe lampjes kopen is in ieder geval de bedoeling, alleen nog even rondkijken of er lampjes bestaan die kleiner zijn dan LED's en toch 12V aankunnen. Volgens mij zag ik laatst zoiets in de Conrad gids staan onder "spoorwegmodelbouw".

*Edit: ondertussen is mijn FTP programma foto's aan het uploaden die ik heb gemaakt van het onderhoud, op en rond WSD.

**Edit2: Ik heb de onderhoudsfoto's staan op DEZE link, verdeeld in 2 mappen. Ze zijn genoemd naar de datum dus je ziet een getal ;-) LET OP: De foto's zijn op en rond de 1 mb per stuk, dus ik raad je aan alleen te kijken als je een snelle verbinding hebt!

Back