Onderlaade lipo

• Topicstarter Topicstarter robin15243
  • Startdatum Startdatum
R

robin15243

Guest
Hey iedereen,
Ik heb per-ongeluk m'n lipo leeggetrokken. Nu ik hem aan de lader hang staat er op 't scherm "low-voltage" en wil hij niet laden.

Wat moet ik doen?
Kan ik m'n lader op LiFo zetten (3.3V)? om hem de eerste boost te geven? Of 2s bijv.?
Of moet ik gewoon een nieuwe aanschaffen?

De lipo zwelt op door gasvorming.

in feite overleden dus. tja.. wat je nog zou kunnen proberen is de lipo druppel laden tot 3.3 volt. de meeste moderne laders zien de spanning niet onder een bepaalde voltage. Misschien valt er nog wat te redden. maar de uiteindelijke prestatie is er zeker uit.

Helaas is je lipo overleden. En een opzwellende lipo zou ik gelijk van de lader halen en wegdoen! (In de batterijen bak)
De kans dat deze ontploft tijdens het laden is zeer aanwezig!

Koop gelijk een lipo saver die een alarm afgeeft als de lipo leegt drijgt te raken. Hiermee voorkom je dat de lipo overlijd.

Hey iedereen,
Ik heb per-ongeluk m'n lipo leeggetrokken. Nu ik hem aan de lader hang staat er op 't scherm "low-voltage" en wil hij niet laden.

Wat moet ik doen?
Kan ik m'n lader op LiFo zetten (3.3V)? om hem de eerste boost te geven? Of 2s bijv.?
Of moet ik gewoon een nieuwe aanschaffen?

De lipo zwelt op door gasvorming.

Probeer de lipo eerst een minuut op een nicad of een nimh programma te laden. Soms is zelfs een aantal seconden genoeg om de spanning even omhoog te krijgen. Daarna via normale lipo programma laden. Kijk wel uit, want geheel zonder gevaar is het niet.

Succes, Bert

Bij welke spanning moet een 2S lipo eigenlijk uitgeschakeld worden? Ik ben namelijk een lipo-saver aan het maken.

Bij welke spanning moet een 2S lipo eigenlijk uitgeschakeld worden? Ik ben namelijk een lipo-saver aan het maken.

gewoon totale spanning delen door aantal cellen, ttz
1 cel mag niet onder 3.2 komen..
ik vlieg persoonlijk tot 3.8... verder ga ik nie...

maar iedereen op de club vliegt met e timer, niemand vliegt met voltage cut off of lipo saver..

Oké, bedankt, dan zal ik het apparaat daarop afstellen. Ik heb namelijk vanmiddag een lipo-saver gemaakt. Eigenlijk gewoon een ding dat gaat toeteren als de spanning te laag wordt.

gewoon totale spanning delen door aantal cellen, ttz
1 cel mag niet onder 3.2 komen..
ik vlieg persoonlijk tot 3.8... verder ga ik nie...

maar iedereen op de club vliegt met e timer, niemand vliegt met voltage cut off of lipo saver..
Klopt, maar wel ONBELAST (onbelast is >0,1C belasting).

Probleem: je trekt een lipo leeg onder belasting. Meestal een motor, en dan kan de belasting heel hoog zijn. Onder belasting is de spanning die een lipo levert lager, en mag hij ook verder dalen dan onbelast.
In dure regelaars kun je de afslagspanning instellen. Op mijn Kontronik kan ik kiezen uit 2,7 / 2,9 / 3,1 / 3,3 Volt.
3,3 Volt kies ik bij 10C ontlaad-belasting.
2,7 V bij 30 C belasting.
Dat moet ook weer in relatie tot wat de lipo kan hebben. Mijn lipo's zijn 35 C.

Gr. Dirk.

Even een aanvulling:
Wanneer je stopt met ontladen bij 2,7V per cel dan MOET die spanning heel snel weer oplopen tot boven de 3V per cel. Het liefst zelfs tot boven de 3,3V per cel. Als dat niet gebeurt ben je toch te ver aan het ontladen en kan het zijn dat je de accu aan het slopen bent.
Hou dat dus goed in de gaten en controleer de accuspanning direct als je de zaak hebt uitgeschakeld. Dat kan bijvoorbeeld met zo'n mooi $3,- accutestertje.

Back