Onderlosser voor bij stoom baggermolen

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Baggeraar, 24 mrt 2010.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dank voor de steun, geeft net dat zetje om verder te gaan.
    En omdat ik er nog op mag, nu weer een aanvulling op dit verslag.

    Nog wat aan het rommelen geweest met de stuurketting.
    Bij het plaatsen van de derde rol kwam ik er achter, dat met de ketting er tussen, de ketting "sprong".
    Bij beide rollen ging de schalm staand door de bocht en vervolgens liggen door de bocht.
    Resultaat is dan dat de ketting strak staat en een schalm verder vreselijk los hangt.
    Daarom zit dat gaatje nu in het dek.
    Door 6mm op te schuiven is het aan deze kant nu om en om met de schalmen, hoop dat het werkt.

    [​IMG]
    Derde rol zit nu ook aan dek gelijmd en vastgehouden door de as met M2 in het dek.
    Morgen rol 4 en dan wordt het spannend, dan is pas te zien of het functioneren wil.
     
    Herm, Tinus-online, raf en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ketting lijkt wat te lang, maar het werkt.

     
    Ronald Vis, MikeMohawk, Zeiler en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Netjes hoor Harm en een kettingstuurwerk zit altijd een beetje ruimte op. Gr. Klaas.
     
  4. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Hoofddorp
    Harm

    Dit werk van je blijft de moeite waard om te volgen.
    Het is iedere keer weer genieten van jou bouwkunsten.:worship:

    Grt John
     
  5. Eric Boogaard

    Eric Boogaard

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Hardinxveld-Giessendam
    Mooi strak bakje, mag ik vragen welke schaal dit is? Kan het zo niet vinden.
    Ook aparte manier dat stuurwerk. In mijn jeugd veel over die ple... kettingen gestruikeld bij ons op de onderlossers.
    Echter zaten die bevestigt achter op het roer zodat deze dwars gezet kon worden waardoor ze niet gingen staan klapperen op de golfslag als wij onderdeks lagen te slapen.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nadat ik voor de verbouwing enkele malen had gezien dat de kettingen weleens over de bus op de as de verkeerde kant op liepen, heb ik toen alles met de brander losgemaakt (loctite) en met 1 deur op een losse as het een en ander geprobeerd
    Het minst kans op een fout gaf de bussen op de as zo ver mogelijk naar buiten en in de kettingen twee voorslagen.

    Nu het roer min of meer klaar is, zitten er al weer een paar deuren op hun plaats.
    [​IMG]

    @Eric Boogaard , het is als de schaal van de baggermolen 1 op 25.
    Ik heb ook inderdaad gezien dat de kettingen buitenboord op het roer zaten, maar vond dat wat te veel rammelen en te kwetsbaar op een of andere manier.
    Ik weet alleen niet of ik plaatjes daarvan ook in mijn verslag heb gezet.

    (edit:
    [​IMG]
    )

    Ik constateerde wel dat het geen messing ketting is zoals besteld (het was ook al zo rood...) en dat de schlalmen "geplakt" zitten ipv gesoldeerd zoals bij de messing damketting.
    Jammer !!
    Gelukkig dezelfde maat als de ankerkettingen en van de 6 keer 5 meter die ik heb, kan er van 1 lengte vast wel een stuk af om te gaan gebruiken als stuurketting, mocht dit koper waardeloos werken.

    En alles wat aan dek zit, kom je altijd wel een keer tegen.
    Zeker in het donker.
    Loop je op een schip speciaal te letten op de kolenbunkerluiken in het gangboord, vergeet je naast het stuurhuis vervolgens de pijpen dwars over dek met de stuurkettingen............
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF


    Volgens mij is het wel gelukt.
    Alleen is de benodigde slag aan dek kleiner dan wat de servo kan geven en naar BB met de zender is naar BB met de helmstok = echter een bocht maken naar SB.
    Verder is de snelheid veel te hoog als je niet uiterst behoedzaam bent met de knuppel.
    Nu moet er toch al een PIC aan boord voor de maximumstroomafschakeling van de deurenlier, dus servo reverse en slagbegrenzen zal ook wel lukken.
     
  8. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Hey baggeraar, knap stukje werk wat je hier levert hoor. Ik volg je al een tijdje maar ik meen nu even te moeten zeggen: 'petje af'.
    Ik zit zelf in de bagger dus dit oude stukje techniek doet me wel wat. :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina