onderwater camera

raf

Forum veteraan
hallo

ik weet niet waar ik dit toppic moet plaatsen dus het zal wel verplaatst worden denk ik

het probleem dat ik heb is het volgende

we hebben duikklokken gemaakt een grote en een kleine

de grote bestaat uit afvoer buis (orange) met aan de ene kant een plexiglas deksel en aan de andere kant een schroef deksel langs waar je de camera binnen kunt schuiven
het probleem is dat je onder water geen ç!'ç!'ç!²'ç!²&'ç ziet
we hebben met twee camera's geprobeerd en we krijgen het zelfde resultaat
boven water zie je perfect en kun je mooie opnames maken onder water zie je zelfs geen walvis als die voorbij zou zwemmen

met de kleine duikklok het zelfde
daar zit een conrad zwartwit cam in met een 9 volt voeding en een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lange coax kabel naar een monitor en videorecorder
met de plexy glasplaat zelfde resultaat je ziet geen meter ver
dan de plaat vervangen door een glasplaat
nog niks je ziet niet beter
boven water zie je met de camera perfect
kan het zijn dat er ergens een filter voor moet komen of zo????????
in köln hebben ze perfecte foto's onder water gemaakt
afb6693.jpg

iemand enig idee hoe dit op te lossen

sportieve groeten raf

Hoi RAF,

In je beschrijving zie ik niets staan over verlichting, ik denk dat je onder water moet bijlichten. Als je een paar felle lampen naast de camera's plaatst gaat het een stuk beter denk ik :D .

Je geeft ook aan dat je een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele :D lange COAX kabel gebruikt. Het zou kunnen zijn dat deze lange kabel het signaal zo dempt dat er nog maar weinig signaal overblijft, maar aangezien je aangeeft dat er boven water niets aan de hand is (ik ga er vanuit dat die kabel er dan ook tussen zit) denk ik toch dat je het in lampen moet zoeken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Groetjes Danny.

hallo

die kabel zit inderdaad vast aan het geheel ook boven water
het verlies dat in de kabel zit is minimaal
ik ga het nu proberen met bouw lampen en zien wat effect het heeft

sportieve groeten raf

hallo
nee hiet gelukt
van dicht bij -60 cm hebben we mooi beeld
het water is wat trouble maar dit is in de vijver ook zo dus daarom hebben we het water in de testtank ook trouble gemaakt
we willen niet voor het probleem komen te staan dat het hier werkt en in open water niet

we hebben de camera wat verder van het glas af geplaatst en dit gaf ook een beter resultaat
wat we nu nog hebben ontdekt is dat er juist waar de lensopening zit er een ringetje damp op het glas komt te zitten en nergens anders

er komen steeds problemen bij zo te zien

sportieve groeten raf

Hoi,

Ik zou even gaan googlen naar onderwaterbehuizing camera's en onderwaterfotografie. Ik denk dat je best een paar goede tips kunt vinden vwb de belichting (je hebt inderdaad en -sterke- flits nodig), de maximale afstand camera-object) de behuizing zelf enz.
Er is een bedrijf die zakken maakt waar camera's van elk merk in passen (verschillende groottes zakken), maar ik ben de naam even kwijt (heeft een keertje in de waterkampioen gestaan bij testen van onderwaterbehuizingen)

Groetjes,
Anne

Flitsen onderwater kan moeilijk zijn. Vooral als het water troebel is zal veel van het flitslicht tegen die deeltjes in het water terugkaatsen. Het resultaat is te vergelijken met normaal groot licht aan bij dikke mist. De mist zie je prima maar daarachter zie je niets meer.

De duikers bij ons bedrijf gebruiken een gewone lens in een waterdichte behuizing. De lens zit ongeveer 1 cm vanaf het'glas.
De lamp zit er vlak naast (70 watt 12V) maar die schijnt niet recht naar voor, maar iets opzij (vanaf de lens gericht) . Zodat het object wel wordt verlicht, maar door de prisma werking van de schuine lichtinval, weerkaatst het niet direct in de lens, maar het beeld wordt wel goed belicht

hallo hermen

dit is iets wat ik niet kan gebruiken :-)
ik ga wel proberen om de lamp BUITEN aan de behuizing vast te maken en kijken welk effect het dan geeft
de behuizing is namelijk zo klein dat er gewoon geen plaats meer is voor een extra lamp IN de behuizing
maar als ik ze buiten de behuizing plaast heb ik een zee van plaats

morgen kan ik het net testen maar donderdag wel
ik plaats dan wel een foto van in hoe verre het gelukt is

met een bouw lamp van 250 wat boven het te filmen object hebben we geen resultaat gehad

sportieve groeten raf

De lamp zit in dit geval ook NAAST de behuizing van de camera.. (zijn 2 aparte kokers) Zou deze in de behuizing zitten, dan zit je met weerkaatsing van het licht in je lens door het lensglas wat de behuizing afsluit.

hallo

hermen ik dacht al de lamp mee in de behuizing ??????
dat zou een enorme warmte ontwikkeling met zich mee hebben gebracht wat dan weer voor condensatie zorgt in de behuizing
ik ben aan het monteren gegaan en heb de houder reeds klaar
het is een alu draaideel geworden waar een 12 volt halo lampje van 60 watt in past
dit kan ik dan met een spanring rond de behuizing zetten
ik zit dan wel weer met het voedings probleem naar de lamp toe
ik heb nu een coax cabel voor het beeld signaal alleen
en nu gaat er een dikke draad bij komen om de lamp te voeden
hopen dat de boot er geen probleem mee heeft dit alles mee te slepen
maar morgen eerst in de test tank en kijken wat resultaat we hebben

sportieve groeten raf

Back