Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Ik heb al redelijk wat rondgeneusd op het forum en besloten me toch maar te registreren.
Zelf ben ik net als jullie ook van plan een rc onderzeeër te bouwen. Ik heb al wat ideeën…. Mijn doel is eigenlijk voor een relatief klein budget een sub te maken. Die capebel is in alle richtingen te manoeuvreren.
Momenteel ben ik bezig met wat sub-shape ideeeen te produceren.
Mijn eerste creatie….
Haalbaar? Werkzaam ? efficiënt ? graag reacties!!
Volgens mij kan de vorm nog wel wat efficienter. Zou meer radia op de hoeken zetten. En de achterkant glad laten aansluiten aan naar de staartvlakken en de schroef toe. Dat gat in het midden werkt ook remmend en geeft een verstoring in de stroomlijn. Verder is het ook belangrijk dat de volume verdeling in evenwicht is van de boot anders geeft hij geen stabiel vaarbeeld onderwater.
Maar het begin is er in iedergeval. Leuk ontwerp verder.
Over de vorm: vrijwel alle subs zijn "buizen" dus waarom een andere vorm kiezen?
Voordeel van een buis-achtige is dat de basis vorm gewoon al bij de Gamma, Karwei en de Praxis in de stelling ligt: het heet daar "rioolbuis" of "regenpijp" (de ene is een dikwandige versie, de andere dunwandig.
Je hebt waarschijnlijk al wat voor onderzoek hier op het forum gedaan en dan ben je dus ook vast wel over deze draad gestuikeld.
Hierin hebben we het over een goedkope sub (voor een werkstuk op school) en ikzelf doe daar nog interessant over de neus vorm (2e bladzijde) :wink:
Jou sub heeft niet zo'n vorm, misschien het overwegen waard deze aan te passen? (Weer verwijzend naar de 1:1 subs)
Overigens vind ik het interessant om een low-cost sub bouw te zien, dus ik blijf je volgen!
Als je het echt goedkoop wil houden en makkelijk te duiken, geef die romp een omgekeerde vleugelvorm en maak er een "vliegende sub" van. dan hoef je niet moeilijk te doen met grote roeren, die kleine roertjes op de achterkant is dan genoeg. En door de relatief grote neerwaartse kracht van de romp kun je relatief langzaam al dynamisch duiken.
een hartelijk welkom hier
eindelijk weer iemand met andere ideen en durf,
model ziet er goed uit de rechte kanten wat afronden en het zal bij een redelijke lage snelheid goed te varen zijn.
blijf ons op de hoogte houden,en je weet kan niet bestaat niet
succes groeten fred
En wat Fred ook al zei, leuk inovatief idee! Wat voor CAD programma gebruik je, de afbeeldingen zien er fraai uit.
Het model zou best goed kunnen varen, ik denk ook op hogere snelheid. Alleen, wat al vaker gezegd is, haal er de scherpe kantjes af :wink: Scherpe lijnen in de lengterichting zijn niet zo erg, die geven ook richtings stabiliteit. Wat funest is zijn min of meer haakse hoeken dwars op de waterstroom. Ik zou dus de boeg (vertikaal gezien) halfrond maken als een vliegtuigvleugel. En de staart vloeiend in een punt laten lopen. (Of naar óf het richtingsroer, óf het diepteroer laten verlopen.) Zoals hij nu ineens in een vierkant ophoud vlak voor de roeren geeft veel turbulentie.
Dat idee van de jet-aandrijving vooral zo houden, dat is geloof ik nog niet eerder vertoont!! Houd er ook rekening mee dat de rompvorm mee gaat werken in het wel of niet horizontaal blijven liggen bij het op en neer bewegen met de vertikale schroef. De platte boeg is moeilijker vertikaal door het water te bewegen dan het smallere achterschip bijvoorbeeld. Daarom misschien ook het achterschip ook vlak laten worden, en in het diepteroer over laten lopen, zoals bij een Typhoon.
Hallo Wickedspawn,
je bedoelt een boot zoals op de foto's
Deze foto's zijn van mijn Deepdive en gemaakt in Mijdrecht een jaar of 17 geleden.
De 2 boten op de voorgrond zijn van Helmuth Huhn.
De Deepdive vaart op snelheid en duikt goed.
De schroef zit in een soort tunnel achter en met de 2 zijroeren duikt hij.
eindelijk iemand die niet vast geklemd is aan de oude ideeen,
maar open staat voor iets nieuws, zo als je zecht als het ont werp werkt?
weet niemand.
maar kijk eens naar de nieuwe fliegtuigen die hebben een vorm dat ze zonder electronica uit de lucht vallen om dat ze te onstabiel zijn.
de ronde vorm van de tube is dat rond betere krachten kan opvangen dan koekige vormen dus dieper kan maar zijn sub hoeft niet diep.
ha niet in keulen geweest dit jaar en twee jaar geleden
norbert brugge heeft een orka met jet drive
en ik kan zeggen imposante snelheid
maar ja zo een zoogdier is nu eenmaal ideaal gebouwd voor snelheid geloof ik ????
er zit een brusshles in met van die vlam accu's een supper gevoelige duikregelaar en voor de rest gewoon veel zakdoeken om je zweet af te vegen als je aan het varen bent
razend snel zijn die krengen en die dolfijnen zijn ook niet mis wat snelheid betreft
niet nieuw dus maar het kan wel een leuke boot worden
wil je iets anders dan iedereen kijk dan eens bij deep flight
Raf heeft gelijk.
Erzijn verschillende vissen met jet aandrijving,
maar ik heb ook al fantasie duikboten met jet's gezien.
Die gaan echt wel snel en zijn heel goed bestuurbaar.
En zo een schroef in het midden om te duiken is er ook.
Norbert verkoopt die dingen en het nieuwe model van Norbert komt ook zo iets in.
Voor 3d tekenen gebruik ik vooral Solid Works, voor het renderen photoworks plugin voor Solidworks.
Erg gebruiks vriendelijk CAD programma met veel opties. Kun je snel onder de knie krijgen. Je begint dan als basis met een Solid (massief blok) en deze ga je uitbreiden door het tekenen op bepaalde oppervlakten en planes.
Zoiets als hierboven... dit teken je dan in 2 a 3 minuten...
Als ik over een week vakantie heb zal ik eens goed na gaan denken over een orginele werkende vorm met iets meer details erin, deze zal ik dan zeker hier ff posten.
Ik zie dat je uit Wierden komt,
dan zijn Joop (net als ik uit Hengelo) en Jeroen (uit Enschede) in de buurt om eventueel vragen te beantwoorden. Joop zit bij 'De Nijverheid". Kun je hem vast wel eens op een clubbijeenkomst ontmoeten om zijn sub te bekijken.
De naam Joop klinkt mij idd bekent in de oren,
Recent was ik bij ADVANCED HOBBY TECHNICS te almelo. De eigenaar wist mij te vertellen dat iemand in omgeving borne / hengelo ook actief bezig was met onderzeeers en gaf me de link van de website van joop! 8) Respect! 8)