Onderzoek nieuw project

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door tonspit, 20 feb 2020.

  1. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Mijn Sopwith Pup is bijna klaar.
    Hij moet deze zomer vliegen.
    Dus kan ik gaan denken aan een nieuw project.
    Nu heb een paar voorkeuren.
    Voor een project heb ik telescooppoten nodig.
    Deze zouden 300 mm lang moeten worden.

    Heeft iemand ervaring met deze poten ?
    Wat is de beste bevestiging in de vleugel ?
    Is er een manier om de sterkte van de veer te bepalen ?

    Graag jullie reactie .

    Ton
     
  2. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    In Engeland heb ik iemand gezien die een kleine gasveer heeft gebruikt. Op de ene of andere manier heeft hij het gas er uit weten te krijgen en vervangen door een gewone veer (spiraalveer). Zag er prima uit en werkte ook heel goed.
    Het lijkt me wel dat je erg voorzichtig moet zijn met het openmaken en het laten ontsnappen van het gas. Dat zit er onder heel hoge druk in.
     
  4. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Een vriend van mij (die deze 1:4 Desoutter bouwde) construeert zijn veerpoten zelf van diverse buis.
    Hij beveelt dit bedrijf aan voor het kopen van veren: alcomex.nl
    Je kan bij hun kiezen uit het assortiment, maar ook veren op maat laten maken (dat kost wel wat natuurlijk).
    Voor de benodigde sterkte van een veer bestaat een formule, deze vindt je op de site van alcomex en ze bieden ook een calculator.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2020
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Mooie kist, maar wist je dat dit feitelijk een iets aangepaste Koolhoven FK41 is? André Marcel Desoutter was een Engelse vliegenier (nee geen Franse!) die een eigen vliegtuigfabriek heeft opgezet. Hij heeft de licentierechten om de FK41 te bouwen verkregen en er een paar van gebouwd. Daarna heeft hij er hier en daar wat aangepast en is ze toen onder zijn eigen naam gaan verkopen. Door die "aanpassingen" was het volgens hem geen FK41 meer en kon hij dat doen. Koolhoven heeft nog geprobeerd daar wat tegen te doen maar dat lukte niet.

    Edit: Verkeerd typenummer (FK14) aangepast, sorry voor het "typvoutje".
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2020
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Dat hoef je mij niet vertellen ... ik was vrijwilliger bij de Stichting Koolhoven Vliegtuigen. ;)
    Je bedoelt trouwens F.K.41 ... niet 14.

    De inhoud van de website van de inmiddels opgeheven stichting (één en ander is overgedragen aan de Aviodrome) staat nu op mijn website: members.ziggo.nl/henrikaper/koolhoven
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Wat zijn de randvoorwaarden v.w.b. de keuze? betreft het ontwerp en zelf maken van deze wielpoten of het toepassen van reeds bestaande? In beide situaties zal het terrein waar vanaf je vliegt in grote mate bepalend zijn voor de uitvoering en evenals het gewicht van het toestel.
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Fa. Schundt gebruikt gasveren voor het landingsgestel van de Stampe, wellicht kun je daar iets mee. 30cm?? :eek: wordt het voor een Fieseler Storch?
    Ben benieuwd om welk model het gaat Ton :)

    Groeten Ralf
     
    Laatst bewerkt: 23 feb 2020
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Wanneer mag het tipje van de sluier? Of wordt het een Marslander ?
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2020
  10. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Misschien een gezondheidsreden of calamiteit dat hij niet reageert.
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Voor wat het waard is.....ik gebruik nooit op kracht afgepaste veren. Die blijven nooit op de juiste schaalhoogte staan en laten vaak de kist bij bv cross-wind landingen scheef staan. Op al mijn kisten heb ik veel te zwakke veren (vaak zelf gedraaid in de kolomboormachine van 1.0mm verenstaal) die dan uiteindelijk bottemen op siliconen rubber. Vaak opgebouwd uit bijvoorbeeld uitlaat siliconen van 12 of 14mm met zelfde lengte siliconen slang er in. Zorg dat het ruim passend in de buis zit anders kan het niet uitzetten en heb je geen vering meer! ;)

    Hieronder bijvoorbeeld de struts van mijn 1/5 F16. De veer in de foto klopt niet en zit er niet in, die is vervangen door de genoemde spiraalveer van 1.0mm. Deze zwakke veer is er puur voor om onderstel weer goed uit te laten zakken, anders loopt het met intrekken vast.

    Opbouw van strut;
    [​IMG]

    Deze strut van mijn kleinere Avonds F16, daar staat de veer en siliconen achter elkaar in plaats van in elkaar;
    [​IMG]


    Hier filmpje van mijn F16B, je kan goed zien hoe makkelijk ze uitveren bij omhoogtillen, nóg beter als ik hem weer neerzet, zakt gelijk naar de schaal hoogte en blijft daar staan. Mijn ervaring is dat siliconen rubber heel erg goed werkt als vering voor stevige klappen.



    Ik denk dat dit bij lange telescoop poten ook goed kan werken, juist ook om scheefhangen bij cross-wind taxiën te voorkomen.
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2020
    Rene Neefe, strutter, gpman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Edit; Nóg een voordeel, je kist stuitert niet iedere keer omhoog bij een harde landing, siliconen heeft ook een soort dempende werking waardoor het model meestal de 1ste keer blijft staan.
     
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Allemaal bedankt voor jullie reacties en het meedenken.:worship::worship::worship:
    Ik veel tips in de antwoorden gezien.
    Hier kan ik wat mee.
    Nu nog bekijken welke bevestiging in de vleugel het beste is.

    Ik bezig om alles te verzamelen van de Mudry Cap 10 .
    Lijkt me een prachtkist in de schaal 1-3 .

    Ton
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Ik wist het niet meer helemaal zeker hoe die vriend van mij het doet, maar ik dacht ook met rubber stop zoals Gerald het vertelt. Maar dan geen slappe veren, maar veren die berekent zijn op het vlieggewicht zodat ze op de grond naar schaalpositie inzakken, tegen de stop aan.
     
  15. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    De manier zoals Gerald zijn poten maakt met de siliconen slangen spreekt me wel aan.
    Nog een vraag aan Gerald , hoe zwaar is de kist waar je deze poten op hebt gemonteerd ?


    Ton
     
  16. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    In deze post vroeg ik, maar geen antwoord op gehad:

    Nu het model bekend is lijken dit toch belangrijke vragen.

    Ik heb de foto´s van de kist bekeken en getracht een constructietekening van de wielpoten te vinden. Dat laatste is niet gelukt.

    Als ik naar de foto´s kijk dan lijkt het erop dat vaste wielpoten zijn gebruikt met een interne swingarm.

    Als dit werkelijk zo is dan zal het moeilijk zijn te vliegen vanaf ruw terrein omdat de veerweg is beperkt, de omkapping van de wielen kan problemen geven met grond en gras. Voor ruw terrein zou je ervoor kunnen kiezen de wielkappen aan de wielconstructie te monteren maar dat vraagt dus een telescopische vrijdragende constructie. Op schaal nabouwen kan voordelen hebben, een swingarm is eenvoudiger en degelijker te kopiëren dan een telescopische vrij-dragende constructie gezien de axiale krachten t.g.v. de rolweerstand.

    Vanaf wat voor terrein wil je kunnen vliegen?

    Wat zijn jouw waarnemingen?
     
    Laatst bewerkt: 27 feb 2020
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Avonds F16 8,5kg, F15 rond 10kg, de grote F16's 20kg, 25kg afgetankt, Thunderstreak waarschijnlijk rond 12kg.

    Grt,
     
  18. Hans1679

    Hans1679

    Lid geworden:
    20 jan 2020
    Berichten:
    58
    Locatie:
    amsterdam
    Er zullen er niet veel onder ons zijn die aan echte jets gewerkt hebben om een overall view te hebben. Helaas neemt de kwetsbaarheid van landingsgestellen toe bij kleinere schaalafmetingen en gaan bepaalde details een belangrijke rol spelen. Het komt daarover in dit draadje niet tot een dialoog.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2020
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Aha, dat zie ik nu pas! Mooie kist hoor, zéker 1/3 met een span van 270cm.

    Je zou eens bij HAWE kunnen kijken of ze struts hebben die passend te maken zijn?
    https://www.hawe-modellbau.de/index.html

    Maar ik kreeg de indruk dat je veel travel nodig had maar volgens mij heeft die Cap maar relatief weinig travel/inzak hoogte?

    Grt,
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Een jet is ook maar een modelvliegtuig met roeren en wielen hoor ;), ze gaan soms iets sneller maar dat probeer ik juist zoveel mogelijk te verminderen om het schaal te houden.

    Grotere schaal afmetingen lijkt mij juist problematischer daar er veel meer massa is om tegen te houden. Bij een kleinere kist hoeft een harde landing niet direct een probleem te zijn, dat stuitert meestal wel. Bij grote kisten breekt er al snel wat af als je hem tegen de baan smakt, minder vergeeflijk. Voordeel is wel weer dat over het algemeen grotere modellen makkelijker te vliegen zijn. De Cap 10 schaal 1/3 zal een makkelijke "floater" zijn denk ik.

    Grt,
     

Deel Deze Pagina