Ondeugdelijke verkopers, wanneer anderen waarschuwen?

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door stef stuntpiloot, 29 okt 2014.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik open dit topic omdat ik al enkele keren in topics negatieve ervaringen voorbij heb zien komen over websites/bedrijven. Elke keer komen we tot de conclusie dat we een bedrijf de kans moeten geven om een probleem met de klant op te lossen en dat is natuurlijk uitstekend! Maar wanneer vinden we dat we genoeg kansen hebben gegeven en dat we anderen moeten waarschuwen voor aankopen bij een dergelijk bedrijf?

    Ik zit nu zelf met een vergelijkbaar probleem namelijk en zit nu zelf met deze vraag, maak ik het asociale gedrag van de verkoper openbaar zodat anderen niet met dezelfde problemen komen of "bescherm" ik de verkoper nog een tijdje ondanks de serieuze issues?

    Ik ben benieuwd wat jullie visie op dit punt is.
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Je weet als Mod wat de regels zeggen.....
    Zodra je iets dergelijks gaat bespreken draait het uit op een winkelbespreking en dat mag niet volgens de forumregels....
     
  3. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Bedankt voor de terugkoppeling naar de regels, dat weet ik ;)

    Die regel is er hoofdzakelijk om verkopers te beschermen tegen onredelijk gedrag vanuit consumenten. Omdat klanten ook wel eens willen klagen en vinden dat ze ergens recht op hebben als dat helemaal niet zo is. (het is dus ook goed dat die regel er is!) Ik heb dit topic geopend omdat ik het toch bespreekbaar wil maken. Het is dus ook zeker niet mijn bedoeling dat er in dit topic namen gebruikt gaan worden van bedrijven waarvan mensen vinden dat ze oneerlijk behandeld zijn.

    Het gaat nu puur om definiëren wanneer we het "acceptabel" vinden om anderen te waarschuwen. Je kan daarbij denken aan een lijst met dingen die je minimaal geprobeerd moet hebben om een conflict op te lossen.
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik ben al veel langer van mening dat het bespreekbaar zou moeten zijn....
    Voor bepaalde winkels heb ik meermaals een negatief advies gegeven maar dit wordt vaak niet op prijs gesteld met als gevolg dat er wordt geveegd en er vervolgens nog meer mensen in dezelfde val trappen.

    Een bepaalde winkel in Den Bosch is hier een schitterend voorbeeld in.......
    Zo'n beetje iedereen kent onderhand wel een voorbeeld of weet het uit eigen ervaring , maar het open en bloot met naam en toenaam op het forum zetten mag niet. Met als gevolg dat mensen daar nog steeds hun neus stoten....
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    OMG, dus toch een winkeltopic.
    "zet alvast bier en chips klaar"
     
  6. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Eens, ik moet wel zeggen, naar mijn mening moet er dan wel een soort lijst zijn ofzo met punten die behandeld/geprobeerd moeten zijn voordat het openbaar gemaakt moet worden. Het is en blijft natuurlijk zo dat er mensen zijn die minder communicatief vaardig zijn en dus eerder het naar hun mening oneerlijke van de daken willen roepen. Ik heb daar een tijd geleden een keer een opzetje van gemaakt met tips. Dat moet sowieso al veel kunnen oplossen:

     
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Rhelie, dit is geen winkel bespreek topic, dit is een topic waar ik wil kijken of er een afbakening te maken is. Het is immers niet voor niets een regel op het forum.
     
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    En volgens de statistieken betreft het dan ook af en toe een moderator.

    Persoonlijk ben ik voor het bespreken van problemen, maar dan uiteraard wel nadat de tegenpartij hierover vooraf op de hoogte gesteld wordt.

    Als mod zul je het dan ook wel wat drukker gaan krijgen denk ik zo. :yes:
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Ik vind dat als iemand aangifte heeft gedaan van oplichting bij de politie, het dan wel acceptabel is om dat hier te melden. Je denk wel 3 keer na voordat je ongefundeerd aangifte van een misdrijf gaat doen dunkt me.
     
  10. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Doesburg
    Interessant onderwerp, heel Nederlands.... We doen alles om netjes om te gaan met (mogelijke) daders en de slachtoffers worden middels regels en procedures met een kluitje in het riet gestuurd.

    Een forum is een plaats om kennis maar ook meningen te delen. Ik hoor graag als er forum leden of winkels of anders, zich niet aan afspraken houden, het is aan iedereen zelf hoe hij daar mee om gaat. Een slechte ervaring van 1 persoon hoeft niet te betekenen dat de genoemde winkel (of anders) per definitie fout is, herhaalde meldingen zeggen echter wel iets.

    Helaas zullen veel meldingen vanzelf ontaarden in een welles-nietes discussie maar goed, ieder zijn eigen keuze te posten of te reageren.

    Ik zeg; als je zelf van mening bent dat je er alles aan gedaan hebt een probleem op te lossen en de tegen partij is er overduidelijk alleen op uit om jou te flessen,... posten dat voorval! Wellicht kun je hier een mede forum lid een hoop ellende mee besparen.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2014
  11. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ik vind dat van bedrijven die regelmatig slecht omgaan met hun klanten dat best bekendgemaakt mag worden!

    We hebben hier in nederland vrijheid van meningsuiting, ik vind dat dat op een nederlands forum ook zo hoort.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ook, maar voor mij hoeft dat niet hier.
    Vor oplichting zijn er speciale websites, en je kunt op diverse websites reviews vinden van (web)winkels.
    Dit is een technisch forum. Wat mij betreft mag dat zo blijven.
    Als ik ga bestellen bij een mij onbekende webshop doe ik eerst wat voorwerk. echt niet zo ingewikkeld en dan vis je de rotte appels er zo tussen uit.
     
  13. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    En dat is denk ik waar het om gaat Arjan. Ik ga mee met je redenering. Een technisch forum.

    Alleen is het zo dat er in de loop der jaren vele topics en onderdelen bij zijn gekomen die ook niets met de techniek te maken hebben. Ook een forum evolueert. Als je een goed systeem hebt waarbij je sterren kan geven op een paar punten dan kun je zonder modder gooien toch wat over je eigen ervaringen met een winkel kwijt.

    bv:

    prijs ***** (zeer goed)
    Verzending*** (niet heel snel maar oke)
    Service * (bar slecht)
    Communicatie ** (slecht bereikaar)
    Bestel je hier nogmaals? ** (onwaarschijnlijk))

    Zoiets zou mogelijk moeten zijn zonder meteen in moddergooien te eindigen. Tweakers heeft ook een dergelijk systeem. Het zou helemaal mooi zijn als winkels hier ook in willen participeren maar dat zal wel niet van de grond komen.

    Het geeft wel veel houvast aan de mede modelbouwers. Iemand die goede ervaringen heeft kan het ook kwijt zonder overdreven reclame te maken.
     
  14. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij zo'n systeem zoek je als verontwaardigde koper tien vriendjes, die allemaal één ster geven bij elke rubriek en als winkelier zoek je zo veel mogelijk klanten, die alles met vijf sterren waarderen. Vervolgens weten we dan nog steeds niets.
    Wel eens gekeken naar de waarderings sterren, die er bij een topic worden gegeven? Zoiets werkt niet.

    Waarom zou je zo'n definitie hier willen maken? Dat lijkt mij geen goed plan omdat daardoor de verwachting wordt gewekt, dat er weer winkelbesprekingen mogelijk worden. Robert kennende weet je dat dat er niet in zit. Hij heeft nog groot gelijk ook.

    [edit]Je moet eens op Ebay kijken, waar de verkoper zelf ook commentaar kan geven op een negatieve beoordeling. Zoek eens een verkoper, die meer dan 20.000 artikelen heeft verkocht en een beoordeling heeft van minder dan 97% positief. Je ziet dan, dat veel negatieve beoordelingen onterecht zijn. Eigenlijk geeft zelfs alleen de reactie van de verkoper je een idee welk vlees je in de kuip hebt.[/edit]
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    +1, werkt voor geen meter!!

    Ad
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Iedereen heeft toch wel eens een conflict met een winkelier, zoek het daarmee uit ipv. dit forum te vervuilen.

    Vuile was hang je niet buiten.
     
  17. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Is het zo?
    Soms helpt het enorm om iets meer publiekelijk te make.
    Wij hebben iets langer dan een jaar geleden een geval gehad met een bedden winkelier.
    Hadden een bed met kasten gekocht. Beste man zou nog een zijkant bestellen en deze leveren. Na een aantal maanden bellen en email kontakt zou die dan op een vrijdag geleverd worden. 'S ochtend werd er gebeld dat de wand niet was binnengekomen. Daarna nog diverse malen kontakt te hebben gehad was deze na een jaar nog steeds niet geleverd.
    Eens een beoordeling met een niet zo heel lovend commentaar op zijn site ( staat er nog op) en eens een belletje met de Nederlandse importeur bleek dus dat de winkelier deze wand nooit besteld had.
    Daarna is er toch iets veranderd en ging er in 1 keer wat gebeuren.
    Wand is daarna geleverd, zonder kosten.
     
  18. Synasthesia

    Synasthesia

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    682
    Locatie:
    Rotterdam
    Iedereen heeft wel eens wat met een winkelier/verkoper, kan gebeuren.
    Maar er zit een hoop tussen 1 slechte levering/ervaring en gewoonweg een slechte winkelier/verkoper.

    Zo zijn er altijd wel ervaringen, met welke winkelier/verkoper dan ook.
    Zoals ked aankaart met zijn voorbeeld, zijn ervaring is gigantisch slecht en het publiekelijk maken heeft geholpen, maar ook duidelijk pas nadat hij er absoluut niet uitkwam met de verkopende partij, en dat is het belangrijkste aspect, pas nadat je er echt niet uit komt met de verkopende partij.
    Als de verkopende partij nog steeds bereid is te helpen heb je het gewoon daarmee op te lossen zonder publiekelijk de verkopende partij "zwart te maken".

    De kans is ook groot dat men na 1 mailtje al een bericht gaat plaatsen terwijl er misschien nog helemaal niets aan de hand is, maar iemand boos is omdat hij bijv. het betreffende onderdeel met spoed nodig had.

    Kennis van mij heeft een webshop, die heeft regelmatig mensen die in het weekend wat bestellen en dan dinsdagochtend om 09:00u al een boos mailtje sturen dat ze de bestelling "nog steeds" niet hebben ontvangen, terwijl er duidelijk op zijn site staat dat bestellingen gedaan in het weekend op maandag worden verzonden indien op voorraad, zo niet dan krijgt de koper een mail met de status en verwachte levertijd.
    Diezelfde mensen gingen dan ook direct op zijn webshop een slechte beoordeling geven terwijl het bestelde dan gewoon dinsdagmiddag of woensdagochtend geleverd wordt, voor hem ook een reden geweest om het beoordelingssysteem uit te schakelen.

    Het probleem hier is denk ik dan ook dat de scheidingslijn tussen winkelbespreking en anderen waarschuwen heel erg dun is en moeilijk te hanteren is.
    Daarbij, wanneer moet je een waarschuwing serieus nemen?
    Een waarschuwing van 1 persoon is goed om te weten, maar in hoeverre is die betrouwbaar, omdat je niet weet wat er zich allemaal exact heeft afgespeeld.
    Ook kan men kennissen/vrienden vragen mee te gaan in deze slechte ervaring, zo wordt de winkelier mogelijk extra en onnodig benadeeld om misschien 1 slechte ervaring.

    Daarbij ook het al eerder aangekaarte, hier op het forum ken je (meestal) maar het verhaal van 1 kant, en niet van beide kanten.
    Pas als je een systeem gevonden hebt waarbij ook de winkelier/verkoper zijn reactie kan geven zoals inderdaad op bijvoorbeeld e-bay heb je iets wat betrouwbaar is en waar men iets aan heeft.

    Zo heb ik ook een voorbeeld:
    Banden besteld bij de winkelier waar ik al jaren zo'n 75% van mijn spullen koop, zouden binnen 2 weken geleverd worden.
    Na 2 weken langsgegaan, nee sorry nog niet ontvangen, telefoonnummer achter gelaten en men zou bellen zodra de banden er waren.
    Wederom 2 weken verder en nog steeds niets gehoord dus maar eens gebeld, de banden nog steeds niet binnen, het volgende weekend waren ze er gegarandeerd.
    Dat weekend dan ook langs gegaan, kreeg ik ineens een verhaal over een importeur die failliet zou zijn, bij een andere importeur besteld en zouden vrijdag binnen zijn.
    Vrijdag weer gegaan, toen kreeg ik het verhaal dat de boot met daarop een container banden was gezonken en men opnieuw moest bestellen.
    Toen heb ik ze ook gemeld dat ik dan de banden ergens anders ging halen aangezien het mooi weer seizoen alweer bijna om was (had paddle banden van proline besteld), dit was op een vrijdag, de dinsdag daarop ineens een belletje dat de banden geleverd waren.
    Dus het heeft voor mij lang geduurd, maar ben er alsnog uit gekomen met de betreffende winkelier

    Zeg ik hiermee dat de winkelier slecht is, nee integendeel, dit is enkel een slechte ervaring met deze winkelier.
    Maar zoiets zou ik bijv. kunnen plaatsen als waarschuwing voor deze winkelier, zonder te melden dat de overige 50 bestellingen wel goed zijn gegaan.
    Zo lijkt de winkel slechter dan hij is, en de winkelier kan ook niet even makkelijk zijn tegenreactie geven
    Als ik dat bericht plaats reageren er natuurlijk anderen met hun ervaringen bij deze winkelier, en zo verandert het alsnog in een winkelbespreking, terwijl het eerste bericht een waarschuwing zou moeten zijn voor de manier van werken van deze winkelier.
     
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mordicus tegen.
    Redenen: het zal nooit objectief zijn
    (degenen die denken dat het wel objectief is, hebben een bijzonder rose kijk op de wereld)
    Als moderatorteam haal je je een enorme puist werk op de hals.
    (Been there, done that, got the T-shirt)
    En waarschijnlijk verziekt het ook nog eens de sfeer op het forum in en rond die topics. Het resulteert binnen no-time in vuilspuiterij. Winkel die ik kende als betrouwbaar, met goede after-sales en vakkennis werden onbeschaamd als schofterige oplichters neergesabeld.

    Als iemand zaken wil doen met een (web-) winkel of een particulier moet hij helemaal zelf weten hoe hij dat gaat doen: wel of niet je voelsprieten uitsteken op Internet of gewoon eens fysiek bij die winkel binnen stappen, kijken op Marktplaats naar de historie van de persoon, en eens gaan kijken op de diverse "Help-ik-ben-opgelicht!"-sites.
    Doe je dat, dan heb je een redelijke kans dat je niet van de kouwe kermis thuis komt. Doe je dat niet, loop je een risico.

    En bén je uiteindelijk vern**kt, zul je dat met de andere partij op moeten lossen. Niet hier op het forum. In ieder geval niet openbaar.

    Ik heb wel eens een waarschuwend en informatief PBtje gestuurd naar iemand die met plannen rondliep om een (duur) scheepsmodel aan te schaffen bij een bepaalde modelbouwzaak onder de grote riolen.

    Dat is voor mij zo ongeveer de grens tot waar dit forum zou kunnen gaan.
    Meer "consumentenservice" hoort hier naar mijn mening niet thuis.
     

Deel Deze Pagina