One way bearing trex 600

Student

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Een paar maanden geleden heb ik mijzelf een Trex 600 N cadeau gedaan.
Hij vliegt geweldig, niets op aan te merken.

Technisch weinig rare dingen ondervonden (niets waar ik zelf geen antwoord op wist tenminste)

Tot een paar weken geleden.
Het viel mij op dat de bovenste en onderste tandwielen niet meer vrij van elkaar konden bewegen, net of het 1 geheel was.
Dat is het niet, aangezien de one way bearing moet zorgen dat het tandwiel in 1 richting wel vrij kan draaien...

Dus thuis spul uit elkaar gehaald, tandwielen uit elkaar en de bus eruit getikt (ook die zat muurvast)
Hierna kreeg ik de bus er weer gemakkelijk in, en draaide alles weer zoals het hoorde. Intern was alles schoon, dus een reden voor het vastzitten heb ik niet kunnen vinden.

Punt is alleen dat ik het spul ondertussen al 4 keer uit elkaar heb moeten halen vanwege dezelfde klacht, met iedere keer hetzelfde resultaat...

Nu dacht ik, het lager zal wel slecht zijn oid, dus laat ik er eens een nieuwe in zetten.
Dus nieuwe bus en lager erin gezet. Bij de eerste testvlucht heb ik 2 tankjes gevlogen, en wat zie ik na de tweede keer landen...

Spul zit weer vast.

Heeft iemand hier ervaring mee, heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik kan ook makkelijk iets fout doen, ik zou alleen niet weten wat.
Ergens heb ik ook wel eens gelezen dat het toegepaste vet wel eens voor problemen zorgt. Hiervoor heb ik 1 keer tijdens het in elkaar schoeven het meegeleverde spul van align zelf gebruikt.
Aangezien er levensgroot op staat dat het voor one way bearings is, ga ik er van uit dat dat ook daarvoor gebruikt mag worden. En dat het ook in de handleiding staat, geeft mij het idee dat dit de bedoeling is...

Nu durf ik best te vliegen als het vast zit, het zou alleen een beetje jammer zijn als de motor besluit ermee op te houden:rolleyes:

op zich is het niet zo heel erg wanneer het vastzit, behalve bij het autoroteren omdat je bladen extra afremmen omdat de motor ook mee draait.

Dit is een bekend probleem bij de 600 en ook al bij de 550 omdat deze dezelfde onderdelen gebruikt.
Een maat van mij die een 550 heeft had ook hiervan last en heeft het opgelost door bijna een half tubetje align oneway bearing vet erin te doen.

Het schijnt dus dat de kwaliteit van deze one way niet een van de beste is.

Wat je ook kunt doen is via Boca bearings een nieuwe van betere kwaliteit bestellen en die er dan in te gooien.

Veel geluk ermee

remon

Als je motor ermee ophoud heb je nog geen groot probleem
omdat je koppeling wel vrijloopt
Het loopt wel zwaarder met autoroteren maar blokeert niet

Een Elektro heeft geen koppeling.. dus moet je de motor ook nog aandrijven tijdens autoroteren, en dat is bijna ondoenbaar om er dan nog genoeg toeren in te houden om te landen... Bij een nitro is het minder merkbaar, omdat de koppeling wel stopt met aangrijpen als de motor stationair loopt.

Nieuwe lager+tube pakken(ding wat tegen de one way aanloopt) en goed insmeren met triflow, of scorpion bearing oil, dat gebruik ik al maanden zonder problemen in mn 550.

Het gaat hier om een t-rex nitro
Tenminste er staat Trex 600 N
dan ga ik er vanuit dat het een nitro heli is

Daar gaf ik een antwoord op.
Bij een elektro heb je inderdaad een probleem als de motor stop.
Maar bij een elektro is daar de kans weer kleiner van

Laatst bewerkt:
Het gaat hier inderdaad om een Nitro, ik had 1 van de eerste originele 3g uitvoeringen.

Dan ga je er van uit dat dat soort dingen wel in orde zijn, maar aangezien het met de nieue one way ook al gebeurd is, ga ik ergens van uit dat het een wat structureler probleem is...

Of ik doe iets fout..

Mijn idee over het wel of niet nodig zijn tijdens autoroteren:
Een koppeling bij een nitro grijpt pas aan bij een x aantal toeren. Dus omgedraait, zal de koppeling ook pas weer loslaten als diezelfde koppling minder dan dat aantal toeren draait. Aangezien je met autoroteren juist probeert de energie in je bladen te houden, zal dit niet gebeuren vrees ik..
Dus loopt de motor vrolijk mee, wat niet echt bevorderlijk is als deze net gezellig vastgeslagen is oid

Nu ga ik er voor het gemak even niet van uit dat zoiets nu al zal gebeuren, maar wenselijk is het gewoon niet.
het moet gewoon werken zoals het hoort.

Betreffende andere soorten olie in het lager:
Er is mij verteld bij mijn hofleverancier dat een verkeerd type vet in de one way kan zorgen voor een verbrand lager, wat ook niet bevorderlijk is voor de levensduur.
Nu heb ik nog wel een reserve extra besteld, misschien dat ik dat als laatste probeersel gebruik.

Ik ga hem nog eens uit elkaar halen, en die tube one way vet er eens inpompen. kwaad kan het iig niet, en als dat de oplossing is :rolleyes:

Anders eens kijken bij Boca bearings..

Als het weer wat beter is, kan ik een beetje gaan testen.

Alvast dank voor de input!

Bij een elektro is de kans groter, omdat er daar meer kracht op de one way staat(hoofdas ipv pinion) maargoed, Bij een nitro wil als de rotor en motor eenmaal op toeren zit, de koppeling nog wel eens blijven plakken, totdat de motor stationair loopt... wat gebeurd er dus nu als je de TH hold erop zet, motor gaat naar stationair, maar neemt de rotor mee! dus heb je lagere rotorsnelheid, wat het autoroteren moeilijker maakt...

ik vraag me af of de koppeling wel gaat vrijlopen wanneer de motor afslaat. Wanneer de motor net afslaat zal de hele aandrijving nog met dezelfde snelheid doorlopen, ook de motor. Pas als de hoofdbladen dusdanig langzaam draaien zal de koppling gaan vrijlopen. Maar dan draait de kop nog hooguit 500rpm.

3 posts tegelijk met deels dezelfde inhoud :)

Laatst bewerkt:
Als de motor afslaat dan gaat de koppeling vrijlopen.
Omdat de gewichten zeg maar, terug gaan waardoor de trommel vrij gaat lopen.
Dat kun je ook wel controleren .

Als je vrijlooplager nu blijft hangen en je zet na het landen direct de motor uit
dan blijft de rotor nog een poosje uitdraaien.
De rotor draait niet zo lang door dan met een goed werkende vrijlooplager
omdat de trommel van de koppeling nog wel meegenomen word door de rotor

Anko, je moet mijn berichten iets beter lezen.
Ik bedoel dat je met een elektromotor minder kans hebt dat ie afslaat dan met een brandstofmotor

Laatst bewerkt:
Lees dan je laatste zin eens.. een elektromotor met minder kans op afslaan???

Ik doelde op het scootereffect, rij maar eens op een scooter, 65, en laat je gas los, schoentjes blijven uitstaan, omdat ze vast blijven ''plakken'' door de toeren op de trommel..;) zet je dan t contactslot uit, ga je in 1 keer van 60, naar 30, en dan pas gaat de motor stationair lopen... in de 1:8 nitro heb je hetzelfde probleem.

Dat klopt toch,een elektromotor slaat niet af.
Alleen als je de stekkers van de akku en regelaar niet goed in elkaar druk
dan slaat een elektromotor wel af

Dan gaat ie uit.. slaat niet af. en daarbij, iemand die op 1200 euro machine de stekkers niet goed in elkaar drukt lokt het wel een beetje uit.....

In de elektro wereld zie je nog wel eens dat de regelaar finaal af fakkelt, waardoor je een mooi kampvuurtje naar beneden ziet komen...

Zit je one way dan vast, ben je een goede piloot als je hem heel aan de grond krijgt, omdat de motor dan nog wordt aangedreven door de rotor (en dus extra remt)

Bij nitro gaat het geheel dan pas vrijlopen als de motor stationair draait, inderdaad net als bij een scooter.
Maar dan heb je al niet voldoende headspeed om hem netjes op de grond te krijgen (of je moet wel heel hoog beginnen) :rolleyes:

Dus met dat in het achterhoofd stelde ik deze vraag ook, misschien dat er meerderen met dit probleem zijn, en misschien zijn er dan ook meerdere oplossingen die werken

Iemand die uberhaupt aan autorotaties denkt, en ze werkelijk doet, is vaak wel een gevorderde vlieger, die standaard troep er meestal uitgooit......

Met een Pyro oid motor, krijg je hem wel in 1 deel aan de grond.. die lopen echt Ubersoepel.. je voelt gewoon geen magneten.

Maargoed. leuke discussie, de oplossing is goed vet gebruiken, of regelmatig inolien met lagerolie.

Dat is ook het punt..
een gevorderd vlieger ben ik zeker niet, maar ik wil wel graag dat het apparaat wat ik de lucht in stuur, ook bedrijfszeker is..

Nu kom je de zwakke puntjes vanzelf tegen, maar meestal houdt dat in dat het betreffende onderdeel het al heeft opgegeven.

Ik ga gewoon eens wat testen als het weer beter is
Dank voor de hulp!

Goed, even een kleine update...

Na de laatste keer dat hij was vastgeslagen, heb ik eens geprobeerd om het ding zo vet mogelijk weer te installeren.
Dit in afwijking van de handleiding, de handleiding zegt nl dat je 1 streepje met vet op de bus moet doen, en dan de bus in het lager moet stoppen.
De vorige keren had ik dit zo gedaan, maar dit werkt dus niet.

Wat mij verbaasde, iedere keer dat ik een streep vet op de bus neerlegde, en hem weer uit het lager haalde, was er geen spoor van vet meer te bekennen...

Dus 3/4 van de tube (die prut die align in het bouwpakket had gestopt) op dezelfde manier in het lager gefrommeld, daarna alles weer in de heli gebouwd.

Ondertussen heb ik een 10tal vluchten gemaakt, en het werkt nog steeds zoals het hoort:mrgreen:

Ik vermoed dat deze lagers volledig droog verscheept worden, en ze gewoon een stevige bonk vet nodig hebben om netjes te blijven werken.
Beetje jammer dat het niet in de handleiding staat..

Maar ach, beetje knutselen is ook een hobby van me, anders was ik hier nooit aan begonnen :mrgreen:

Zo'n vrijloop lager is in werkelijkheid een stukje precisie mechanica. Wanneer hij vast slaat en blijft zitten klopt er gewoon iets niet! Het lager is dan of niet precies genoeg gemaakt of raakt versleten.
Vergeet hier ook de as niet die door het lager loopt. Als die ter plekke van het lager iets verslijt dan kunnen dit soort problemen ook ontstaan. Dat "iets" is slechts enkele honderdsten van een millimeter. Het hoeft dus niet alleen het lager te zijn!
Je moet er NOOIT hele bergen vet in proppen want dat kan het lager zelfs mollen! Lees de bouw instructies nog maar eens goed na! Ik ben er behoorlijk zeker van dat er zelfs voor gewaarschuwd wordt om vet in dit lager te gebruiken. Je moet ook spaarzaam zijn met olie.
Te veel kan het lager doen doorslippen waardoor de rollers en de as flink heet kunnen worden. Dat zal het vet doen smelten en gewoon uit het lager doen lopen.
Een ander probleem is dat de rollertjes door het vet kunnen blijven plakken wat ook niet goed is voor de werking van het lager.
Wanneer je de moeite neemt om het één en ander op te zoeken en te lezen over hoe deze lagers werken dan kom je al een heel eind verder. Je kan bijvoorbeeld HIER beginnen.

Ik heb e.e.a. opgezocht, heb ook her en der informatie ingewonnen...
Daarna pas hier gepost

Het lager waar het over gaat was nog niet oud toen het de eerste keer vastsloeg, dus van slijtage kunnen we hier niet praten. Ook waren er geen sporen op de hoofdas te zien.
Ik heb het lager vervangen voor een nieuw origineel exemplaar, die ik net als de eerste PRECIES volgens de handleiding heb geinstalleerd. dwz 1 streepje van het bijgeleverde vet op de bus,daarna bus in het lager stoppen.

bij beide lagers draaide het geweldig...
tot een paar vluchten later het ding vastsloeg..

aangezien ik verder nog niets gesmeerd heb, zeker niet in die regio, kan een verkeerd vet niet het probleem zijn..

aangezien het ding, gemonteerd op de originele manier, toch constant vastslaat, kan het weinig kwaad om het ding eens wat meer vet te geven, dacht ik.
wat is het ergste dat kan gebeuren, dat hij vastslaat of verbrand?
Een nieuw lager heb ik nog liggen, en vastslaan deed hij toch al

en aangezien alles nu na een vlucht of 15 a 20 nog steeds netjes en soepel draait, zal het voor dit specifieke lager misschien toch niet zo heel fout zijn.
Wel even een kleine kanttekening: ik heb nooit een ander vet als het origineel aangeraden spul er in gedaan.

Ik ben met u eens, het hoort niet.
Volgens meerdere bronnen hoort dat lager juist droog zijn werk te doen, anders krijg je de door u genoemde problemen.
Misschien dat dit specifieke ding gewoon door zijn gebrek aan kwaliteit ergens wat tegenstrijdigheden vertoont t.o.v. zijn hoogwaardige broertjes?

Daarom heb ik ook dit topic geopend, want ik snap nog steeds niet wat ik de eerste keren fout deed, en dus dit lager vast ging zitten.
De uitleg van de werking van zo'n lager helpen me daar niet echt bij, aangezien alles (volgens mij) correct was geinstalleerd..

Maar als ik het fout heb, zeg het aub
Liever 1 keer wat gemopper dan dat ik het altijd fout blijf doen

Van Align is bekent dat ze alle metalen onderdelen zowat verzuipen in de
olie voordat ze die verpakken.:(
Ik heb bij het bouwen van mijn t-rex alle metalen onderdelen eerst ontvet
en gereinigd,en daarna het vrijloop lager pas van een beetje vet voorzien.
Vlieg nu 5 maanden ermee nog geen problemen van deze aart gehad:p

Dat zou een punt kunnen zijn...

Ik heb de schroeven en andere onderdelen wel ontvet, maar het lager niet.
Nu was dit naar mijn idee niet extreem vet, maar zoals eerder vermeld zal het verkeerde vet het spul niet goed laten werken..

Dat ga ik bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt eens uitproberen..

Back