Dat is dus wat ik eerder aangaf...
Materiaal keuze/oppervlakte behandelingen/toleranties.
Daar zit het grootste kwaliteits verschil bij lagers.
Het feit dat je platte kantjes hebt heeft niets met smering te maken.
Die worden voornamelijk veroorzaakt tijdens het aangrijpen, de geringe smering/corrosie bescherming heeft alleen nut in de vrijloop en werkt alleen nadelig bij het aangrijpen.
Ik smeer ze in ieder geval nooit.
Ze zijn namelijk gesmeerd als je ze koopt, en dat moet wat mij betreft voldoende zijn voor de levensduur.
Buiten de materialen van het eenweg lager is het ook niet onbelangrijk hoe je je aandrijving opstart.
Heb je een harde start in je regelaar, of een slechte softstartfunctie, of gooi je zeer abrubt je gas open bij een brandstof aandrijving (idle-up terug erop na een throttle-hold bijv.)....
Dan zal het lager ook minder lang meegaan denk ik.
Nou Eric, dat is wat kort door de bocht, dat de platte kantjes niks met smering te maken hebben....
Tribologie is een heel moeilijk vak (tenminste, voor mij wel) maar wat ik er van begrepen heb, is dat sommige smeermiddelen tevens de wrijving verminderen bij metaal/metaalcontact, andere smeermiddelen niet.
Het verkeerde smeermiddel in en oneway bearing veroorzaakt dat bij het aangrijpen de rolletjes een korte afstand onder grote druk over de as glijden. Dit veroorzaakt de vlakke kantjes. Met het juiste smeermiddel word de wrijving niet verminderd, en zullen de rollen niet glijden, maar diect aangrijpen. Waar geen glijdende beweging is, is geen slijtage en dus geen vlakke kantjes.
Dit is niks geks: wat ik al eerder aanhaalde, de meeste motorfietsen hebben een natte koppeling, de meeste auto's een droge, en daardoor stellen ze verschillend eisen aan de dopes in de smeerolie.
Het kan nu voorkomen, dat de verkeerde olie in een motorfietsblok een slippende koppeling veroorzaakt. Ondanks dat dit het gevolg is van verminderde wrijving, en in de aanwezigheid van olie, leid dit toch in sommige gevallen tot een verbrande koppeling vanwege de optredende wrijving, terwijl diezelfde koppeling heel blijft als een smeermiddel zonder anti-frictie dope gebruikt word. Wrijving , smering, slijtage en de voorkoming daarvan, zijn allevier heel verschillende zaken die wel met elkaar te maken hebben, maar die je niet door elkaar moet halen. Het fijne weet ik er overigens ook niet van.
Zoals ik al eerder zei: in geval van een oneway bearing, is niet smeren beter dan verkeerd smeren, maar ook een oneway heeft smering nodig om optimaal te werken en voor een optimale levensduur.
Overigens, bij een nitro aangedreven heli kun je het gas er gewoon op zetten, een tweetakt ontwikkeld zijn maximale koppel toch pas bij een bepaald toerental, hoger dan het aangrijpingstoerental van de koppeling. Ervan uitgaande dat de oneway met redelijke marge berekend is op het maximum koppel en vermogen van de aandrijfmotor, mag dit geen probleem geven. Voor een E-motor ligt dat anders, die hebben bij aanlopen een schijnbaar oneindig hoog koppel (de oorzaak van het strippen van tandwielen bij verkeerd opstarten) maar meestal is de oneway sterk genoeg om het strippen van het tandwiel mogelijk te maken.
Verder: Vario bijvoorbeeld, geeft aan dat je de one-ways wél moet smeren, maar niet met een motor-olie. gewoon met een ongedoopte lichte machine olie. Ik doe dat een keer per jaar of zo, en heb nog nooit een one-way (of rotor-as) hoeven vervangen vanwege "gewone" slijtage....
@ student: Juist als je de motor té langzaam op toeren brengt, krijgt je one-way het zwaarder te verduren. De motor loopt nog behoorlijk "pulserend" en de one-way staat enige tijd met behoorlijk hoge frequentie vast en los te schakelen. Als je gaat kijken bij de specificaties van one-ways, dan zie je daar vaak de volgende waarden:
-Max schakelbaar koppel
-Max schakelfrequentie
-Nominale levensduur uitgedrukt in aantal malen schakelen.
Soms staat er ook nog de minimale hoekverdraaiing voor vrijschakelen bij waarbij deze waardes gemeten zijn. Een te kleine vrijschakelhoek heeft als gevolg dat de rollen ergens halverwege hun traject zitten als er opnieuw van draairichting veranderd word, en dat leid ook tot voortijdig falen.
Wellicht dat je problemen voortkomen uit een combinatie van de factoren teveel in het "schemergebied" draaien (langzaam optoeren) en mogelijk verkeerd smeren.
Let wel, als een one-way moet schakelen met zeer kleine hoekverdraaiingen, relatief lichte schakelkoppels en hoge schakelfrequentie, de rollen vanwege de lichte klemkracht eerder de neiging hebben om te gaan schuiven (de rollen gaan als het ware zweven tussen de volledig vrije en volledig ingeklemde toestand), en dus sneller een vlakke kant zullen krijgen....
Ik gebruik gewoon de tijdsvertraging op de idle-up, dan grijpt tenminste de koppeling in een keer eenduidig aan, waarmee onnodig schakelen van de one-way voorkomen word.
Groet, Bert