One-way lager

• Topicstarter Topicstarter Oregon
  • Startdatum Startdatum
O

Oregon

Guest
hoi,
Vandaag wou ik m'n wagentjes nog maals starten , na een lange periode van stilstand ( examens )
de Protech kreeg ik aan het starten , maar m'n Kyosho niet :
als ik aan de trekstarter trek... hoor ik geen gebrom , gewoon een los touwtje... , ik weet zelfs waar het probleem zit : de one way lager is vettig ... of hoe noemen ze dat?:)
nu aangezien dit m'n eerste keer is dat ik een trekstarter uiteenhaal en zo'n ding kuis ... hebben jullie tips of dingen waar ik moet van opletten ... ( tekeningen of foto's zijn ook welkom )
dankje !

uhm, weet niet hoe die trekstarter eruit ziet, maar ik heb er zelf al 2 uit elkaar gehad, je moet heel goed opletten op de veer want als die eruit gaat zonder dat er iets mee is ga je flippen, want je bent er uren mee bezig....

dus kijk eerst of het aan de one-way ligt. zoniet, dan wens ik je veel sterkte...

waarschijnlijk ligt het bij jou aan de one-way, maar het kan ook de veer zijn :S; heb ik eens gehad, was er dus een stuk veer afgeproken waardoor je dus een "los" touwtje kreeg... je moet dan gewoon de rest van de veer pakken en zelf het "missende" stuk maken, dus gewoon het deel dat eraf is zelf namaken met wat je nog over hebt aan de veer. hierdoor gaat je trekstarter wel iets zwaarder, maar hoef je teminste niet een nieuwe te kopen

en nogmaals sterkte, je zal het nodig hebben!

als je lager veelste vettig is kan het zijn da ie doorslipt op de as. En als die veer los schiet s niet zo heel erg, gewoon terug heel klein oprollen en met fijn tangetje trug plaatsen. Lukt mij binnen 5 minuten.

krijg ik ook een beetje succes toegewenst ? :lol:
kmoet ook mijne trekstarter eraf gaan halen om de motor uiteen te kunnen draaien.

ik heb de trekstarter van mij hpi ook meerdere malen uit elkaar gehad en het ding kan niet zomaar uitelkaar vliegen. de oneway bearing zit echter wel los maar dat is juist handig :lol: gooi em gewoon effe in een bakje spiritus en het probleem is opgelost (hoop ik voor je ;) )
ik weet alleen niet of alle trek starters het zelfde geconstrueerd zijn maar het zal niet echt problematisch zijn om effe je lager te ontvetten.

Ik heb wel wat.

Stap 1: als eerst halen we het borg plaatje eraf doe dit met een tangetje maar niet met te veel kracht anders kan je het kapot drukken.
afb278.jpg

Stap 2: nu halen we de vrijloop moer eruit, je moet even goed kijken hoe die zit want hij kan namelijk op 2 manieren worden bevestigd.
afb279.jpg

Stap 3: nu halen we het rolletje eruit waar het touw omheen zit.
afb280.jpg

Stap 4: als het rolletje er voor de helft uit heb kan je vaak al het probleem zien, haal het rolletje er verder uit maar houd ook de veer vast want anders kan die weg springen.
afb281.jpg

Stap 5: hier zien we het probleem het uiteinde van de veer is afgebroken. maak het uiteinde van de veer nu weer helemaal recht.
afb282.jpg

Stap 6: hier zie je hoe we de veer weer moeten buigen het is de rechter je kan het uiteinden eventueel verhitten met een aansteker en dan verder buigen met een tangetje
afb283.jpg

Stap 7: hier gaan we de veer weer oprollen in het rolletje, stop als eerst de inkeping in het sleufje.
afb284.jpg

Stap 8: we rollen de veer op door naar het midden te werken dit is het handigst.
afb285.jpg

Stap 9: hier zien we dat de veer weer helemaal is opgerold het is erg van belang dat je het uiteinde precies in het midden houd.
afb286.jpg

Stap 10: we leggen het rolletje weer in de huls en brengen het uiteinde van de veer op zijn plaats met een tangetje.
afb287.jpg

Vervolg
hieronder.

Stap 11: hier zien we dat het uiteinde precies in het midden zit en netjes aan sluit op de sleuf.
afb289.jpg

Stap 12: we kunnen de vrijloop moer er weer in zetten let wel even op of je hem op de goede manier erin zet
afb290.jpg

Stap 13: we kunnen het borg plaatje er weer in klikken en klaar zijn we!
afb291.jpg

Het plaatje is onder de tekst.

Oregon zei:
hoi,
Vandaag wou ik m'n wagentjes nog maals starten , na een lange periode van stilstand ( examens )
de Protech kreeg ik aan het starten , maar m'n Kyosho niet :
als ik aan de trekstarter trek... hoor ik geen gebrom , gewoon een los touwtje... , ik weet zelfs waar het probleem zit : de one way lager is vettig ... of hoe noemen ze dat?:)
nu aangezien dit m'n eerste keer is dat ik een trekstarter uiteenhaal en zo'n ding kuis ... hebben jullie tips of dingen waar ik moet van opletten ... ( tekeningen of foto's zijn ook welkom )
dankje !

Als ik zo de bovenstaande foto's zie is het de eerste zaak om get Lager:

1 - in te spuiten met remmen-reiniger (ontvetten)
2 - drogen
3 - inspuiten met speciale one-way bearing vet

en dan weer even proberen.

Back