Online raketten kopen...waar?!

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door Bobovitch, 7 okt 2005.

  1. Bobovitch

    Bobovitch Guest

    Hallo allemaal,

    Ik zal me eerst even snel voorstellen: Ik ben Bob en ik ben 16 jaar. Vorig jaar heb ik voor een schoolproject, met een aantal vrienden, raketten gemaakt en die afgevuurd. Dat vonden we zo leuk en gaaf, dat we daar nu onze hobby van hebben gemaakt! :D
    De raket die we toen hadden gebruikt was er 1 die we via school hadden besteld (zij hadden t weer besteld bij Opitec). Het is een hele simpele raket maar toch wel een mooi ding!
    Zie deze site voor meer info over de raket: http://www.opitec.nl/cgi/ITARTD ...3&P_8=K&P_PGM=ITSUCH&P_START=&P_SEITEN=000027
    Wij, The Rocket Boys :p hehe, vlogen toen met een simpele moter om te beginnen: een B4-4. Nou was er een paar dagen geleden op school weer een projectdag en gingen wij weer de lucht in met de raketten, alleen nu met C6-3's. Dit was natuurlijk een groot succes en zelfs zo'n succes dat we besloten hebben om "echte" raketten te maken, en daarmee bedoel ik: Raketten gemaakt van een ander soort materiaal (het is nu karton...) en we willen natuurlijk ook nu een iets grotere raket en het liefst groter dan een meter lang (minimaal!). Maar nou is er dus 1 probleem... ze verkopen geen raketten (meer) bij mijn lokale hobby-shop, en nou kan ik dus niet gemakkelijk aan raketten komen.
    Dus ik heb al wel hier en daar op internet gekeken maar met weinig succes :roll: :(
    Dus nou was mijn vraag (na dit hele verhaal:p),
    Weten jullie misschien goede internet sites waar je online raketten kunt bestellen, en dan het liefst van bedrijven die in Nederland zijn gevestigd?

    Alvast bedankt!
    Bob
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    moet de raket alleen een meter lang zijn ?

    dan heb je een hele makkelijke vraag. Er zijn een heleboel leuke raketten te koop die net effe wat groter zijn dan die je op school hebt gebouwd. Want het houd natuurlijk niet op bij een C motortje. Hetgaat ongeveer door to S en dan heb je een hele grote raket (geen modelraket meer)

    En verder zit er een bedrijf in nederland dat echt alles op dit gebied heeft. Pb me maar even over de naam ;-)

    Mocht je na de model raket verder willen dan kun je een keer bij de de Navro gaan kijken. zij vliegen ook bij de DRRA maar geven je de mogelijk heid om door te groeien naar het echte werk.

    Laat me even weten waar je woont misschien kan ik je in contact brengen met andere rocketeers bij je in de buurt.
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    RocketBoys:
    Leuk dat jullie zo enthousiast zijn. :lol:
    Aanstaande zaterdag heeft de DRRA weer een lanceerdag, bij Almere. Het zou leuk zijn als jullie daar langskomen om jullie raket te lanceren. Daar zul je ook raketten zien die "groter zijn dan 1 meter" en zoals Caveman schrijft met motoren zwaarder dan "C".

    De DRRA is 1 van de 3 raket verenigingen in Nederland. De DRRA houd zich voornamelijk bezig met modelraketten. De andere verenigingen houden zich bezig met (veel) grotere en zwaardere raketten.
    Alle mensen binnen onze vereniging zijn zeer enthousiaste raketbouwers, waar je veel van kunt leren.

    Als je je raket zelf maakt, kun je hem makkelijk langer maken dan 1 meter. Daar ben ik zelf ook mee bezig (1,15m; 2 motoren). Die maak ik ook gewoon van papier en balsahout.
    Op de lanceerdagen van de DRRA kun je veel zelfgemaakte en zelfontworpen rakketten zien.
    Kijk even op http://www.drra.nl bij <Activiteiten>

    Klik voor het zelfmaken van raketten op <Wat&Hoe> en dan op het plaatje met <schaar/lijm>

    Je kunt natuurlijk ook onderdelen bestellen bij (o.a.)
    http://www.cavemanrocketry.nl
    http://www.modelraketten.nl
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Estes kits zijn prima kwaliteit. Beetje aan de dure kant in europa :-( Maar verder niks op aan te merken.


    Sachsen motoren presteren gemiddeld 30% onder Estes. TSP motren zijn top of the bill en de rolls royce onder de modelraket motoren.

    Norris kits moet je niet kopen, die zijn veel te duur voor wat je er voor krijgt.

    Quest heeft een goede prijs /qualiteits verhouding.

    En anders caveman kits, die zijn ook redelijk betaalbaar ;-)
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik vindt alleen de prijzen voor de motoren zo enorm hoog... 3 voor 14 euro nogwat ;) Da's bijna 5 euro per lancering :) Dan meer iets mindere prestaties ;) 10 voor 13 euro nogwat klinkt toch beter ;)
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    ben ik hele maal met je eens. De prijzen van de Estes motoren slaan helemaal nergens op.

    Meer ze hebben jaren lang een monopolie gehad in de states en dan kan je gewoon de prijzen opdrijven.
     
  8. Bobovitch

    Bobovitch Guest

    Ah ok! dit klinkt allemaal heel goed! Blijf gewoon lekker doorsturen die antwoorden met tips of dergelijken!:D En ik ga sowiezo een keer naar de DRRA. Ik heb er al van gehoord en heb ook al de site bekeken en het is ook nog eens niet zo ver van mij vandaan! (ik woon in Bussum)
    Dus dat ga ik sowiezo maar eens opzoeken en met de echte rocket-mensen in contact komen en kijken wat zij mij voor tips kunnen geven!:D
    En is dat vandaag, zaterdag, die lancering van de DRRA? of pas volgende week...? Niet dat het uitmaakt hoor, ik ga er sowiezo maar eens even langs vandaag denk ik!:D

    Maar wat ik mij nou afvroeg:
    Toen wij voor het eerst de lucht in gingen hadden wij van te voren alle veiligheidregels goed doorgenomen enzo, en daarin werd vermeld dat we niet hoger mochten komen dan 330 meter! (vind ik alsnog best hoog maar ja:p) Dus hoe zwaardere motor je er ook inzet, hoe zorg je er dan voro dat je niet over die grens heen gaat? Of mag dat onder speciale omstandigheden wel (met vergunning bijvoorbeeld)?

    Ik hoor wel weer wat van jullie!
    Bedankt!
    Bob
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    De Drra dag is volgende week. Wel even de avond te voren op de site kijken of het door gaat anders kom je voor niets.

    Officieel mag je nog geen meter de lucht in met je raket. Dat komt omdat de luchtvaart wet er nog niet door heen is. In de nieuwe luchtvaart wet wordt alleen gesproken over het brandstof gewicht en het totaal gewicht van de raket. De impuls van De motor wordt niet genoemd. Als ik dus een raket bouw met een minimaal gewicht en dan maximaal toegestane hoeveelheid brandstof er in steek dan moet het mogelijk zijn om een stukje hoger te komen dan de 330 meter die jij nu noemt :)

    Het antwoord op je vraag is dus een beetje dubbel. Nee: nu mag je officieel geen model raket lanceren (wat voor raket dan ook) en ja met de nieuwe wet mag je hoger.

    Verder kun je onder de nieuwe wet een ontheffing aan vragen waar mee je zwaarder dan 150 gram stuwstof of 1.5 kilo raket gewicht mag.

    Maar als je het niet te gek maakt dan wordt het gewoon toegestaan. Ga dus niet in een stilte gebied ,stadspark of vogel broed gebied zitten. En denk drie keer na voor je iets doet.

    En anders kan je het altijd nog op het forum vragen als je twijfels hebt.

    Als je even googled op VCP dan vind je een mooi simulatie progje waar je de raket mee kunt bereken.
     
  10. Captim

    Captim Guest

    Als vriend van Bob en mede-raketbouwer, wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties. Hier kunnne we wat mee!
     
  11. GetnFunky

    GetnFunky Guest

  12. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Mega vuurpijlen bouwen :rolling:
    Leuke hobbie, doch niet mijn ding. :wink:
     
  13. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Misschien weet Osama Bin Laden nog wat adresjes? :D
     
  14. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Min.def.nl
    Zoeken naar 2e handsjes.
     
  15. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
  16. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Als mijn grote project goed vliegt maak ik er ook een kit van.
     

Deel Deze Pagina