Onroad banden wisselen.

Omdat wij op onze nieuwe indoor baan in Grootebroek (nh), tijdelijk met foam banden aan het rijden zijn, maar de meeste waarschijnlijk geen ervaring hebben met het rijden van foambanden, wil ik graag weten of en wanneer je foambanden (voor een TC) moet en kan omwisselen met elkaar. Bv van voor naar achter en van links naar rechts (heee, carnaval is vroeg dit jaar;)). En bv na 3 accu's of pas na een dagje rijden of zelfs al na 2 á 3 mm slijtage. Ik heb het algezocht op het forum, maar kwam slechts 1 berichtje naar voren met voor mij weinig info. Maw veel onduidelijkheid voor mij en vandaar mijn vraag.

Alvast bedankt!

Halewijn

Met een TC zonder foam leg je ook rubber neer hoor, iets minder dan met foam maar het gebeurd wel. Ik zou voor de TC's in het begin een iets zachtere band rijden.

Met Foambanden kun je ze wisselen, maar je moet oppassen dat ze allemaal in andere diameters slijten. Vaak wissel je dus alleen links en rechts. Voor en achter is niet verstandig om te wisselen, omdat er dan "frictie" in je andrijflijn komt.

Op een gegeven moment is er "te veel" verschil in de banden, en is het verstandiger om ze weer een keer "af te draaien" en gelijk te maken om er weer op te rijden. Een groot verschil in banden kan rare druk verschillen en dus een vreemd gedrag vertonen,

Verder moet je iedere keer voor je gaat rijden, je rijhoogte en downstops aanpassen, dat is het nadeel van foam banden.

Groet Robert

Met Foambanden kun je ze wisselen, maar je moet oppassen dat ze allemaal in andere diameters slijten. Vaak wissel je dus alleen links en rechts. Voor en achter is niet verstandig om te wisselen, omdat er dan "frictie" in je andrijflijn komt.

Op een gegeven moment is er "te veel" verschil in de banden, en is het verstandiger om ze weer een keer "af te draaien" en gelijk te maken om er weer op te rijden. Een groot verschil in banden kan rare druk verschillen en dus een vreemd gedrag vertonen,

Verder moet je iedere keer voor je gaat rijden, je rijhoogte en downstops aanpassen, dat is het nadeel van foam banden.

Groet Robert

ter aanvulling. Als je een aantal setjes van dezelfde shore aanschaft kun je ze na 1 of 2 keer rijden omwisselen en hoef je dus je rijhoogte niet elke keer aan te passen.
Zowiezo zou ik dit doen aangezien de traction compounds de foams steeds zachter maken.

Dit wordt ook bij de 1/12 en 1/10 pancars gedaan.

Zoek de info in de richting van de 1:10 brandstof. Het is heel gebruikelijk om voor een zachter compount te gebruiken dan achter, dit om de slijtage evenredig te houden. Dus je kunt links/rechts wisselen, maar niet voor/achter.
Pancar is over het algemeen 2WD, hebben dus minder probleem met diameterverschillen.

Back