Ons begin in HLG/DLG

Hallo Allemaal,

Ik ben vrij nieuw op dit forum en in in modelbouw.
Halverwege dit jaar zijn wij ( mijn zoons en ik ) begonnen met modelbouw.
Waarbij onze voorkeur uitging van zweven.
Dit mede dat mijn oudste zoon pesoonljk ook vliegt bij vliegclub haamstede
Nu had ik geen flauw idee waar te beginnen.
Door het lezen van wat artikelen op rcgroups/modelbouwforum en de onervarenheid met bouwen en het vliegen van deze zwevers (crashen) :? was ons besluit genomen het moest een zwever worden van super "goedkope" bouwmaterialen.
Met dit goedkoop bedoel ik dan de materialen waarvan de fuse en de vleugels ed van gemaakt dienden te worden.
Ze moesten ook snel en makkelijk te vervangen, opnieuw te bouwen zijn.
Na veel voor en nadelen overwogen te hebben besloten we hem te gaan bouwen uit Depron schuimplaat.
bij rctechnics een ontvanger besteld die trouwens super snel en netjes werd thuis bezorgd.
Zender hadden we al.
2 servo'tjes van gws.
En 3 NiMh cellen uit een 9 volts batterij goed voor 4,5 volt en een uurtje vliegen.

Vleugel gemaakt met het kline fogelman profiel. met koolstof spar.
Deze van rcgroups geplukt.
Body van getaped depron, body lijkt wat dik maar oogt proportioneel aardig.
Boom een koolstof stokje van 4 mm.
stabilo van depron 3 mm.
Roer van balsa (mogelijke breuk bij landen)
sturen met behulp van singlepull.
en veertjes gemaakt van 0.3 mm ijzerdraad.
verder zwever als scratch opgebouwd.

maten span 80 cm lengte is +/- 70 cm
gewicht 109 gram.
Nu ben ik benieuwd hoe zwaar zo'n mini zwevertje ongeveer zou moeten wegen?
En zijn er niet meer Depron zwever bouwers??
Ik heb natuurlijk geen flauw idee of het dingetje te hlgen/dlgen is!
We zullen wel zien bij de maden :D :D :?:
Zo dat was mijn 1e verhaaltje/ vraagjes op dit forum.
Goed initiatief en veel info op dit forum.

Harry

Allereerst welkom op dit forum en in de verslavende wereld van de dlg.
Probeer eens wat fotootjes te plaatsen. Daaraan kunnen we al een stuk beter zien of jullie vliegtuigje dlg-baar gaat zijn. Depron is nu niet het meest gebruikte materiaal, maar het kan. Ik weet dat forumlid Kuip in het verleden een dlg met depron vleugel heeft gemaakt. Het gewicht lijkt me prima. Mijn Bonsai heeft 60 cm span en weegt net onder de 100 gram. Over de sterkte durf ik (nu al) mijn twijfels te hebben. Onderschat de krachten niet tijdens de dlg-zwaai! Het stabilo zou ik van hout maken. Ik weet niet waar jullie het kielvlak van hebben gemaakt, maar als je daar depron hebt gebruikt gaat het zeker te slap zijn, hier zul je echt hout moeten gebruiken. Hebben jullie een kruisstaart gemaakt? Bij de meeste dlg's steekt het kielvlak net zover onder de staartboom eruit als erboven, en niet zonder reden. Als het kielvlak maar aan een kant van de staartboom zit zal het vliegtuig om willen rollen na de zwaai.
Ik ben erg benieuwd naar jullie creatie!

Raymond

Wat is de koorde van de vleugel?

Als de vleugelbelasting niet boven de 15/20 gram per dm2 komt moet het wel vliegen.

Over het dlg-en durf ik niets te zeggen.

Dat is een snelle response
De koorde is 11cm.
zwaarte punt ligt zo om en nabij de 20 % hiervan.
De totale lengte van het vliegtuigje is trouwens 60 cm.
Het stabilo is gemaakt uit depron.
Ben echter wel bang dat deze bij de maiden zal sneuvelen.
Bij het werpen zal er haaks op het stabilo aardig kracht komen ben ik bang.
Zeker bij een sal lancering of een dlg.
Voor een werp start ben ik niet zo bang.
Een test zal het leren of het werkt ja dan nee.
Sneuvelt er wat is jammer een beetje cyaan lijm doet wonderen.
En is er gelijk weer wat te bouwen :D

Hier wat fototjes van ons eerste zelfbouw frutsel :P
Morgen word het moment supreme.
Bevindingen laat ik wel weten

Voor een eerste zwever ziet het er helemaal niet slecht uit. Het model zou wel wat V-stelling kunnen gebruiken. Op deze manier zal het met alleen richtingsroer nagenoeg niet te sturen zijn.

Het kielvlak wel van balsa gemaakt zie ik. Het zou verstandiger zijn om het kielvlak dieper te laten doorlopen. Voor HLG is het geen probleem maar voor DLG wel.

Geen werpstift in de vleugel gebouwd?

Nee in de eerste instantie wilde ik hem bouwen om mee te soaren.
Vandaar dat ik er geen werpstift op heb aangebracht.
Deze zou tevens op de koolstof spar aangebracht moeten worden om de tip er niet af te rukken ben ik bang.
De spar loopt tot ongeveer 4 cm voor de winglets.
Is net iets te ver om makkelijk te kunnen werpen zonder schade aan te richten aan de tip.
Morgen zullen we het zien.
Voorzichtig werpen en eens een klein draaitje maken om te kijken of hij het doet.
Sneuvelt er wat is het jammer de lijm wacht geduldig en we zijn gelijk een stuk wijzer zal ik maar zeggen :D
De spar gaat door de totale vleugel (Is 1 geheel) de bovenste delen bestaan echter wel uit 2 delen.
zijn met constructie tix op elkaar gelijmt.
Bij de volgende vleugel wil ik het gaan proberen met een enkele v-stelling.
Ik had op de verschijdene sites ook al gelezen dat de besturing daar drastisch door verbeterd.
Maar zoals iedere beginner lekker eigenwijs en te snel willen vliegen :oops:
Maar goed morgen weten we meer.

Je zult inderdaad wat V-stelling in moeten bouwen. Of de tippen een stukje eerder en wat verder omhoog moeten krullen. Anders zal hij niet de bocht om willen. Verder ziet het er best vliegbaar uit, maar niet helemaal geschikt voor dlg. Vliegen zal hij best wel. Als je niet gaat dlg-en zal het stabilo van depron het ook best wel houden, zeker met een balsa roer erachter.

De teerling heeft gevlogen :D :D
Teer met recht.
Het begon redelijk.
Met een kleine handstart heben we hem gestart en het ding vloog!!
En best wel aardig moest ik zeggen.
Geen extreem lange vluchten maar ik was al tevreden.
Ik had al verwacht dat hij meteen zou craschen na de verhalen dat hij moeilijk stuurbaar zou zijn.
Het viel gelukkig mee al waren het ruime bochten.
Dus de optie om een V-stelling te maken voor de volgende vleugel is zo gek nog niet.
Ik hoop dat hij dan wat makkelijker stuurt.
Na wat handstartjes toch eens geprobeerd om een klein draaitje te maken zeg maar meer een sal lancering dan een dlg.
HUHU dat ging lekker een meter of 10 als een raket omhoog.
Na een flinke stall duik op het hoogste punt over in zweefstand.
Wat wel flink wat hoogte koste
Na deze sals nog een paar halve dlg startjes geprobeerd.
Ging ook prima hoogte tot een metertje of 20.
Totdat.... het noodlot toesloeg :D :D
Het stabilo brak in lengte richting doormidden waardoor het ding als een aangeschoten mus naar beneden storte.
Met een flinke klap tussen de molshopen brak er een vleugeltip af en had de andere vleugel een scheur en de body vlak voor de neus lijst overmidden.
Stabilo krijgt tijdens de lancering aardig wat axiale krachten te verduren.
Hier is Depron zeker niet tegen opgewassen.
Ook niet met tessa beplakt.
Deze modificatie had ik voor de maiden al aangebracht echter alleen ter hoogte van het bevestigings punt.
En zoals verwacht brak het naast het plakband.
Roer blijkt echter onverwoestbaar!!

Thuis gekomen de handel met cyaan gelijmt en een nieuw stabilo gemaakt uit 3 mm Balsa.
Tessa tape geplakt over de wing tips en wel van de wing tips naar de body toe, dit ter versterking van de werp tip.
Dit zowel aan de onder als bovenkant van de vleugel.
Tevens body ook maar met tessa beplakt.
Dit geeft trouwens een enorme verbetering van de stijfheid van het geheel.
Ook van de wing tip!!!
Je kan nu het vliegtuigje bij de wingtip beet pakken zonder dat hij heel erg doorbuigt.
Dit geeft tevens extra sterkte voor de trekbelasting die waarschijnlijk ontstaat als je hem wilt dlg'en.

Hierna toch nog maar even geprobeerd.
Hij is nu voorzichtig te dlg'en en haalt om en nabij de 20 meter hoogte.
Het is wel niet de 70 meter die sommige halen maar ik vind het al geinig dat het ding dit haalt.
En dat voor 3 noops :D zoals mijn zoons altijd zeggen.
En we zijn nog wat voorzichtig met het werpen.
Eerst maar eens wat vliegen.
En dan voorzichtig het gooien wat opvoeren om te kijken wat haalbaar is.
Zo komen we langzaam achter wat depron allemaal kan hebben.
Misschien is het een optie om in de toekomst de vleugelhelften te lakken met 2 componenten lak.
Van de week eens een proef stukje maken om te kijken of depron hier bestand tegen is.
Jullie horen het nog

We zijn vandaag even naar de haringvlietsluizen gereden om te kijken wat het ding op de dijk doet.
Zo ook gelijk kunnen bekijken wat er verbetert aan kan worden bij de constructie van de volgende vleugel.
Het blijkt dat het ding inderdaad Lastig de bocht om te krijgen is. :roll:
Hij doet het wel maar het gaat niet van harte.
Tijdens het soaren was het namelijk verdraaide lastig om hem op de helling te houden.
Dus de tip van alex om een V-stelling op de vleugels aan te brengen wordt bij het volgende model ingebouwd.
Het beplakken van de vleugeltips met gewoon tessa plakband is een groot succes geworden.
Door het slechte bochten gedrag van de zwever is hij een aantal malen met een flinke klap op de grond terecht gekomen waarbij we dachten dat hij aan barrels lag.
(met enige regelmaat een salto mortlale).
Echter niets is minder waar, het zwevertje geeft geen krimp!!!
De vleugels zijn heel gebleven en het balsa stabilo ook.
We hebben een 1,5 uur op de dijk kunnen rond vliegen.
Maar het gaafst blijft toch het dlg'en.
Gisteren hebben we dat nog even gedaan vlak voor het eten.
En de plakband beplakte vleugeltips houden zich prima.
Je kan er flink mee smijten.
Van de week even wat nieuwe skyshark stokjes halen en wat vol carbon stokjes voor in de nieuwe depron dlg.
Kan ik al de bevindingen erin verwerken.
Je leert door dit gestoei met depron toch wel heel veel hoe het materiaal zich gedraagt.
Misschien toch ook wat Balsa meenemen om daar ook eens een vleugel mee te maken.
Aan welke dikte balsa moet ik denken voor het maken van een vleugel?

Groeten Harry

-------Aan welke dikte balsa moet ik denken voor het maken van een vleugel? -------

Voor een massief balsa vleugel zou je 5 of 6mm moeten nemen.

Lees ook eens het draadje door over de Ofa . Deze word met massief balsa vleugel gebouwd. Misschien een goed 2e model.

Alex

De ofa lijkt me ook een leuk zwevertje om te bouwen.
Morgen de zender opsturen voor reparatie dus hebben we wat tijd om te bouwen.
In hoevere is balsa opgewassen tegen "vallen en opstaan"?.
Bij depron kan het een flinke dreun hebben zonder aanzienlijke schade.
Onze stuurmans kunsten zijn namelijk nog niet echt jutje van het.
Dus hij moet af en toe wel een klapje op kunnen vangen.
Tot zover nog bedankt voor alle hulp.

Harry

Back