Ontlaad curven ELE 1500 versus Kokam 1500

ik heb van kokam's 1 ding geleerd.... WAARDELOOS! Ze doen het slecht als ze koud zijn en de capaciteit halen ze nooit. In het begin zakken ze ook enorm ver in. Nu overdrijft ele ook heel aardig qua specs maar ze zijn nog beter dan kokam ;)

trouwens, ook leuk dat er een ontlaad stroom bij staat en behaalde capaciteit.....

Tadango zei:
ik heb van kokam's 1 ding geleerd.... WAARDELOOS! Ze doen het slecht als ze koud zijn

ELE doen het ook erg slecht als het koud is. Ik denk dat elke lipo slecht presteert onder koude omstandigheden :(

@Satoer :
"ELE doen het ook erg slecht als het koud is"

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik vlieg nu met 2 maal 3s2p packs van bovengenoemde merken en zie duidelijk verschil tussen ELE en Kokam bij slechts een paar graden boven nul.

De ELE heeft vanaf het begin veel meer power dan de Kokam, dit pack moet eerst warm worden door de belasting zelf en dan komt er een korte "powerboost" , daarna sukkelt hij weer verder. De eindtemperatuur van de Kokams is ook hoger en de vliegtijd stukken korter.

parallel

ele doet het minder als het koud is maar invergelijking met kokam een stuk beter ;) Je ziet het duidelijk aan het begin van de curve. Als een accu daar bij 15/20 graden al flink inzakt dan hoef je het niet eens te proberen bij 0-5..... Hij komt wel terug zodra hij opwamrt maar dat blijft gewoon waardeloos. Accu warmers misschien een idee??

Daarom heb ik nu ook thunderpower pro-lites besteld :) hebben daar stukken minder last van.

Mijn kokams 3s 1500's presteren ook helemaal niets met deze kou. Daarnaast heb ik nog wat hele goedkope 1800 mah paketten welke het prima doen.

@Tadango
heb je van Thunderpower dan al ontlaadcurves gezien ?

Ik weet wel dat de elektro wedstrijdvliegers F3-A voornamelijk Thunderpower gebruikt. Nu zegt dat niet alles, maar is toch een teken.

Waar koop jij Thunderpowers ?

Quique Somenzini gebruikt Duralites in zijn grote 3D stuntkist, ik ken ze niet maar wellicht dat deze ook zeer geod zijn ?

ik schrik wel ff van dat grote verschil tussen kokam en ELE.
Ik heb al een tijdje ELE en vind ze prima, maar dat die kokams zo ver inzakken.....

zijn de ontlaadcurves wel gemaakt bij dezelfde temperatuur?

Ben benieuwd wat er gebeurt bij een temp. van 20-30 graden.

@Yeti

Aan dergelijke data hebben we niks, je geeft geen enkele specificatie van je test-parameters. Bij welke stroom, temperatuur is er gemeten? Welke capaciteit geeft een pack af? Hebben beide packs een zelfde verleden? Nog liever vergelijk nieuwe packs met bijv. ieder 5 rustige laadcyclus.
Nog beter meet maar 1 cel en dan ook de spanning op de Tabs van de cel meten. Door het meten van een pack (wel meer praktisch bruikbaar) meet je ook de spanningsval over de onderlinge verbindingen tussen de cellen, de uitgaande kabels en stekkers.

Kijk eens op http://www.elektromodellflug.de/akku-test/kokam-parade.htm

Aangezien jij het over 15C Kokams hebt zul je wel de oude serie hebben. Hiervan was al bekend dat die minder waren.

Zelf heb ik recentelijk 3S1P Kokam 730 (20C) gekocht en die zijn gewoon goed tot super. Presteren beter (meer vermogen beschikbaar bij een zelfde setup) dan ETEC 1250.

Rick

Als je goed kijkt staan in het document 4 plaatjes met spanning, stroom , vermogen en ook ampere-uur.
Zoals hiervoor vermeld bij kamertemperatuur gemeten , na elkaar.
Beide packs met dezelfde soort connector en draad, zelfs even lang (dus dezelfde verliezen met dezelfde belastingsweerstand.

Het Kokam pakket is vaker geladen/ontladen , maar dit heeft alleen invloed op de stroom inhoud en niet op de hoogte van de spanning.

We kunnen hier natuurlijk wel weer heel lang over gaan dicussieren en weer "welles nietes spelletjes" gaan spelen, maar daar heb ik geen zin in.
Zie de meetresultaten slechts als een RODE DRAAD.

Als je het tenslotte echt 1:1 met elkaar wilt vergelijken zul je meer moeten doen dan wat jij beschreven hebt.
Dan zul je (industrieel) moeten gaan meten aan veel packs uit verschillende batches, processpreiding meenemen en tenslotte een sigma krijgen. En niet te vergeten met gecalibreerde meetapparatuur, maar dat spreekt voor zich.

@Yeti,

Sorry, hadt niet gemerkt dat er pagina's achter zatten. Moest ook nog 1 keer herladen voordat ik de andere 3 plaatjes zag.
Welke instelling heb je gebruikt voor het ontladen, aangezien de stroom varieert tijdens het ontlaadproces.
Ook een vreemd ding is dat je dat in de Amp-Hours verdeling niet echt terug ziet, daar heb je een lijn met een constante richtings-coefficient. De Ampere grafiek is de afgeleide van de Amp-Hours grafiek maar die relatie zie je niet helemaal.

Ik zal eens proberen om zo'n Kokam 730 pakket te ontladen met 10A continu. Ik verwacht dat ie wat spanning betreft heel dicht in de buurt licht van deze pakketen.

Wat voor setup gebruik jij voor dergelijke grafieken, jij hebt toch zo'n Poolse lader/ontlader die dat kan?

Rick

Metingen gedaan met een Power Analyzer Plus van Medusa Research : http://www.medusaproducts.com/

Als belasting geen (dure) gestuurde stroombron gebruikt maar een aantal power-weerstanden, vandaar dat de stroom niet constant blijft maar met de spanning mee omlaag zakt.

De ampere-uur grafiek heeft Medusa niet goed geimplementeerd, dit moet uiteraard geen rechte lijn zijn. Heb hierover enige maanden geleden al contact gehad met Medusa, helaas zonder resultaat.
Aan de andere kant gaat het alleen om het eindpunt van de lijn want dat geeft immers aan hoeveel stroom eruit getrokken is.

Ik denk dat jij hier appels met peren vergelijkt, dat 1500 Kokam pakketje is waarschijnlijk een oud 7 C pakket, en dan krijg je natuurlijk een scheef beeld. Ik heb zeer goede ervaring met Kokam 20 C cellen.

20C is wel iets beter maar alle 10C en 15C paketten zijn echt waardeloos. Mijn 2000 ers 15C doen max 25A continu, en dan zakt de spanning nog erg hard. Er komt ook maar 1700 uit bij 10A belasting. Vaak minder. En kou.... ja dan zijn het niet 7C 1500ers.....

Back