Ontlaat Tree

Beste Rcers

ik heb zojuist een ontlaadt tree over gekocht van Team Orion

"deze printplaat ontlaadt je accu's en trekt je cellen weer gelijk" werd mij verteld.

nu heb ik het eerste jaar MTS+ afgelsoten en wil dus deze ontlaadt tree zelf gaan maken in het volgende jaar, op school maak ik dus de printplaat en maak ik gebruik van de nodige vonkblussers en weerstandjes.

maar nu is mijn vraag heeft iemand een AutoCad ,Ulticap of Ultiboard tekening van deze ontlaadt tree's:

afb6694.jpg

afb6695.jpg

alvast dank,

Groet Robo

Maak mij eens duidelijk hoe dit zou moeten werken, a.u.b? Moet je iedere cel van een samengesteld pack appart ontladen? Zo ja, dan zijn er wel simpeler methodes te bedenken. Als dit niet zo werkt dan zou ik niet weten hoe deze ontlader "cellen weer gelijk trekt"
Cellen gelijk trekken doe je overigens niet bij het ontladen maar bij het C/10 LADEN en dan werkelijk 16 tot 24 uur doorladen. Pakt één cel de volledige lading niet op dan zal ontladen hem ook niet beter maken (eerder zelfs schaden naar mijn mening)

Hans Delemarre, PH7JDE

ik zal het even precies na vragen, maar dit vermoed ik:

je ontlaadt je cellen, maar aangezien je ze als geheel pakket ontlaat zullen de cellen ongelijk ontladen worden, deze tree zorgt er voor dat de cellen weer precies gelijk zijn van vermogen.

Groet Robo

Ik heb eens goed naar de afbeelding gekeken en op de site van Orion en ben tot de volgende conclusie gekomen: De ontlading gebeurt per cel en wel door deze tussen de clips te klemmen waarbij volgens mij de isolatie eraf gehaald moet worden....Het feitelijke ontladen gebeurt door parallel met de cel een diode (wsch een Schottkey type gezien de ontlading tot 0,5 volt per cel) in serie met een stroom beperkende weerstand te plaatsen. Voor 6 cellen dus ongeveer €3 aan onderdelen. De signaleringsled werkt met een zenerdiode en ook een stroom beperkende weerstand als ik het zou moeten ontwerpen. Wellicht kan je hier wat mee als je zelf zoiets gaat bouwen. Overigens worden ze hiermee ONGEVEER (spreiding ahhankelijk van de diodes) tot eenzelfde voltage ontladen maar het VERMOGEN dat ze kunnen leveren na opladen per cel wordt niet niet gelijk! Het enige wat deze schakeling doet is dat je na een paar keer snelladen een achterblijver de KANS geeft om weer bij de rest te komen omdat ze allemaal tot eenzelfde voltage zijn ontladen. Je gaat er dan (m.i. onterecht) van uit dat ze daarna allemaal op hetzelfde moment hun delta-piek geven op het moment dat de lader besluit te stoppen en dat alle cellen nog gelijk van kwaliteit zijn. Dit is, als er een achterblijver is, nu juist het probleem. De achterblijver bleef niet zonder reden achter..... Nogmaals naar mijn idee trek je cellen in een pack gelijk (voor zover dat al kan) door een goede C/10 lading. Ernst G.:vlgs. jou mening ook zo iets?

Hans Delemarre

Het gaat hier om racing packs zo als gebruikt worden in 1/10 en 1/12 RC wedstrijd auto's.

De cellen zijn meestal voorafgaand aan het samenstellen tot pack gematched op gelijke laad en ontlaadtijd.

Om deze matching in stand te houden is het toepassen van zo'n ontlaad systeempje een effectief hulpmiddel gebleken.

Bij het gebruik van aandrijf akku's in wedstrijd auto's is het allerbelangerijkste een zeer lage inwendige weerstand zo lang mogelijk te behouden. Omdat de aanloop stromen bij het optrekken vanuit een langzame bocht kortstondig makkelijk de 100 Ampere bereiken is een uiterst geringe verhoging van de inwendige weerstand direct dodelijk voor de prestatie van de auto.

Gebleken is dat elke vorm van langzaam laden de inwendige weerstand zeer gering verhoogd. Vandaar dat voor deze specifieke toepassing gekozen wordt voor het gelijktrekken van de cellen naar de onderkant.

Voor het gebruik met gematigde stroomsterktes (<30A ) en ongematchte cellen is de gebruikelijke af en toe 1/10C lading om de cellen bij elkaar te houden afdoende. Voor het gebruik van Nimh en NiCad cellen in wedstrijd auto's is de methode met de ontlaad boompjes veel beter gebleken.

Hans,
Ik ga voor het overgrote deel mee met jou omschrijving alleen is het niet noodzakelijk om met 1/10C te laden, sneller mag (1/6C) ook wel en zou zelfs beter kunnen zijn.
Wat Bert omschrijft is wat in de auto wereld "ontdekt" is maar waar ik grote vraagtekens bij zet. Technisch en chemisch gezien is er voor dit effect geen enkele verklaring. Ik ben bang dat het voor het overgrote deel met het "placebo effect" te verklaren is (de wens is de vader van de gedachte).
De verlaging van de inwendige weerstand valt te betwisten, zeker het mogelijke effect ervan. Een iets minder dan perfecte soldeerverbinding heeft al meer weerstand dan de inwendige weerstand van een cel! Hoeveel soldeerverbindingen zitten er niet in de hele keten en hoeveel wordt er niet aangeknoeid met het solderen?
Nee, ik ben nog steeds van gedachte dat veel van deze dingen feitelijk nutteloos zijn en alleen voor de fabrikanten iets opbrengen.

Wat ik zelf soms doe is na het snelladen (delta peak afslag), nog even doorladen met 1/10C. De tijd maakt niet zoveel uit, maar 10% van de capaciteit bijladen lijkt me genoeg. Vooral als een accupakket een aantal weken in ontladen toestand weer in gebruik wordt genomen lijkt mij dit een geschikte manier om de cellen weer op gelijke capaciteit te krijgen. Ik ben het zan ook eens met bovengenoemde stelling dat een vol-gebalanceerd pakket belangrijker is dan een leeg-gebalanceerd pakket om een gelijktijdige delta peak te krijgen, en de kans te verminderen dat een cel die toevallig iets eerder vol is zwaar overladen wordt.

Als je regelmatig het pakket oplaad (1* per week) is balanceren al helemaal niet nodig omdat cellen niet voller dan vol kunnen zijn en tijdens het laden de cellen die leger zijn (en dus meer capaciteit hebben) steeds voller geraken totdat ze gelijkt hun delta peak hebben.

Groeten,
Marc

Gelukkig voor Corally waren aanvankelijk de concurenten in de RC automodelsport net zo sceptisch als Ernst en deden het allemaal af als "hype". Een dozijn europese en wereldtitels later begonnen ze zich toch wat achter de oren te krabben en zijn stevig mee gaan doen in wetenschappenlijk akku onderzoek. (Het bovengenoemde ontlaad boompje is b.v. van concurrent Orion.)

Ik denk dat weing mensen zich een voorstelling kunnen maken van hoeveel wetenschappenlijk onderzoek de bekende RC auto race producenten verrichten om hun produkt te ontwikkelen. De motivatie hiervoor is natuurlijk niet alleen een goede uitslag halen bij grote wedstrijden, maar vooral ook de omzet verhoging die van het behalen van vele titels afhankellijk is.

Toen ik bij Corally in de R&D afdeling actief was hadden we een groot gedeelte van het Philips gelijkstroom onderzoeks laboratorium voor ons aan het werk. De ingenieurs van Sanyo kwamen naar Corally om hier te leren over hun eigen cellen!

Ik begrijp wel dat het voor de goedgelovige amateur erg moeilijk is om de werkelijke "hype" (Die er zeker is!) te onderscheiden van wetenschappenlijke onderzoeks resultaten. De meeste zullen natuurlijk niet kunnen beschikken over enige honderdduizenden meet gegevens van cellen en moeten er maar een slag naar slaan.

Bert,

Dank voor je info! Ik ben ik (gelukkig) nog niet te oud om te leren. Mijn ervaring is geheel en al afkomstig uit de vliegwereld en ik heb nog nooit met een autotje gespeeld.....dacht het ook zo te houden. Ik zal wel eens proberen of je ook iets merkt in de electrovliegerij van deze techniek. een dergelijk ontladertje kost niets.(bijna)Duitsers hevbben een pragtige uitdrukking voor mensen zoals ik: "Otto Normalverbraucher" en dat zal wel bijgedragen hebben tot wat ik wel en vooral niet weet.

Hans Delemarre

Het zal denk ik begin jaren negentig geweest zijn dat ik een top auto wedstrijd pakket van toen heb gebruikt voor een vliegwedstrijd. Een week na het EK 1/12 in Dordrecht zag ik tot mijn schrik dat ik het pakket nog in de auto had zitten. Normaal gesproken moeten alle fabrieks rijders deze direkt na de wedstrijd weer inleveren ter evaluatie, maar als finale deelnemer was mijn auto in het "parc fermé" blijven staan en de champagne van de overwinning deed de rest zeg maar :D .

Een week later heb ik het pakket gebruikt voor een NK electro duur zweef wedstrijd.

Hoewel het een electrozweef wedstrijd was deed ik voor de lol mee met een ARF Kyosho motorkist. (Reflex, voor wie dat nog wat zegt.)
Het model was eigenlijk voor 7 cellen bedoeld, maar het auto pakket had maar 6 cellen. De energie inhoud van dit toppakket was echter 40% meer dan een standaard 7cellen pakket.

Door een totale afwezigheid van thermiek op de wedstrijddag bleken vele elektrozwevers de duurtaak van 18 minuten niet te kunnen halen. (Is er toch wat veranderd in 12 jaar elektrovlieg evolutie :D ).

Ik had echter geen enkele moeite om met mijn motorkist de 18 minuten vol te maken en kon de wedstrijd tot grote hilariteit onder de andere deelnemers winnend afsluiten.

Naar aanleiding hiervan is het reglement later aangepast en is de motorlooptijd niet meer vrij......

@Hans: voor een effectief gebruik van zo'n ontlaadboompje gelden een paar voorwaarden.

(1) Zoals je zelf al opmerkte moeten de diodes eigenlijk geselecteerd zijn.
(2) Om er zeker van te zijn dat alle cellen tegelijkertijd hun delta piek bereiken is een optimaal resultaat pas mogelijk met een pack waar van de afzonderlijke cellen een identieke laadtijd hebben.

In tegenstelling tot wat je zou verwachten is een gelijke ontlaadtijd van cellen helemaal geen garantie voor een vergelijkbare laadtijd. (M.a.w. er zit een grote spreiding in het laadrendement.)

Maar laad je elke cel afzonderlijk en ontlaad je ze na gebruik tot een zo goed als gelijk niveau. Met andere woorden geef je elke cel apparte aandacht. Kom je al een heel eind. :wink:

Het ontladen tot een gelijk niveau is inderdaad precies wat zo'n ontlaadtree doet.
Het apart laden van de afzonderlijke cellen in een pakket is goed te doen met auto pakketten van 4 of 6 cellen. Op deze manier kun je de verschillen in laadtijden negeren. (Mits de individuele laders op de juiste tijdstippen ingeschakeld worden.)

Bij electro modelvliegtuigen gebruikt men vaak pakketten tot wel 30 cellen. Het zeulen met 30 laadapparaten is, nog afgezien van de gigantische investering, op zijn zachtst gezegd wat onhandig....... :D

Bert zei:
Bij electro modelvliegtuigen gebruikt men vaak pakketten tot wel 30 cellen. Het zeulen met 30 laadapparaten is, nog afgezien van de gigantische investering, op zijn zachtst gezegd wat onhandig....... :D

Voor NiCad of NiMh inderdaad onhandig, maar bij de lipo gebruikers zie je nu wel een ontwikkeling naar het gebruik van "lipo-balancers" waardoor je quasi "per cel" kan laden.
(ter info: Het laden van een enkele cel wordt dan verminderd door een klein deel van de laadstroom over weerstand weg te laten lekken.)

Back