Ontladen bij gebruik van voeding

Hey

Ik heb overlangs een 230--> 12 V voedingkje gekocht voor mijn snellader, maar nu vraag ik me iets af...

Als ik ontlaadt op de batterij van de auto, dan gooit hij de stroom weer in de autobatt.

Maar als ik werk me de voeding hier in huis, mag ik de vliegakku dan wel ontladen? je kan strom toch moeilijk weer in je netstroom gooien?

Mario

Je kunt de energie inderdaat niet terug leveren aan het lichtnet. De ontlader zal alle energie die hij uit de accu haalt weg moeten werken in de vorm van warmte. Ik weet niet of hij dat wel kan.
Mogelijk kan je nog wel ontladen maar dan met slechts een geringe stroom. Je zal de gebruiksaanwijzing er een op na moeten lezen. Als je ook zonder een autoaccu als voeding kunt ontladen zal het zeker in de gebruiksaanwijzing moeten staan.
Maar even iets anders, waarom heb je dit nodig? Als je je accu normaal gebruikt en dus ook normaal leeg vliegt, rijdt of vaart dan is verder ontladen echt niet nodig.

Oorspronkelijk heb ik dat ding gekocht omdat ik van plan ben een microheli te kopen en dan wil ik kunnen laden in huis zonder telkens de motorkap open te gooien.

Maar het idee van het ontladen sprong gewoon in mijn hoofd, ik vroeg het me oppeens af, ook al zal ik het wss nooit echt gebruiken.

is al een draadje over geweest, kan hem alleen niet meer vinden :(

Veruit de meeste laders ontladen door alle energie om te zetten in warmte. Er zijn alleen hele dure laders die nog je autoaccu kunnen opladen.
Bv een schulze(alleen een duur type) en dit alleen bij 16cellen of meer.
Dus je zal het niet zo makkelijk tegenkomen.

Altijd dat ontladen :|
Ik doe dat gewoon in mijn modellen, daar heb ik ze voor. :D

Mario, weet je zeker dat je lader de auto-accu oplaadt tijdens het ontladen van bijv. een NiCd-pack.
Zoals Michiel al aangeeft zijn er maar enkele laders die dit doen, zo'n dure Schulze (maar blijkbaar alleen boven een aantal cellen) en in een wat lager prijsklasse de Lomcovak PowerCube en volgens mij ook de Pulsar 2 (komt ook uit het voormalig oostblok). De Powercube doet dit al vanaf 1 NiCd cel :).
Voor de PowerCube hebben ze op het duitse forum www.rc-line.de een schakeling bedacht om de ontlaad functie ook mogelijk te maken aan een voeding, zoek maar eens op "StromSenke"

Rick

Inderdaad, de kans is groot dat je je nauwelijks bezorgd hoeft te maken, 99.9% van de bekende laders zetten een ontlaadstroom gewoon om in warmte, koelplaten dus op/aan de lader, niks terugvoeren naar de accu/voeding. Dus als het werkt op de autoaccu, dan werkt het ook op de voeding.

Maar welke lader bedoel je? Dan weten we waar we het over hebben.....................

Als je zonnecellen op het dak hebt kan je ook energie "teruggeven" aan het net. je kan zelfs de meterstand zien teruglopen :lol: (dat zeggen ze op TV tenminste)

Ik heb een Power Peack Ultimat (12V) die zit ook aan een 230-->12V voeding. ik kan zonder problemen met 5Ah ontladen. (niet dat is dat ooit gebruik). meestal gebruik ik rond de 1Ah ontladen om mijn NiCa ontvangeraccu's zo nu en dan weer eens helemaal leeg te maken

Ik gebruik een robbe infinity 2.

Maar heb geen flauw idee wat hij met dat ontladen doet...
Spijtig genoeg heb ik eergisteren gehoord da de voeding die ik heb, wss niks kwaliteit heeft en al uitvalt bij 160 mah laadsnelheid... er stond nochtan 10 A op de doos..

Het is er eentje van bmi

Greetz, Mario

L A U R E N S zei:
Als je zonnecellen op het dak hebt kan je ook energie "teruggeven" aan het net. je kan zelfs de meterstand zien teruglopen :lol: (dat zeggen ze op TV tenminste)
Dat kan inderdaat wel maar niet zonder een hele berg elektronica. Deze moet de gelijkspanning van de zonnecellen (of een accu) eerst omzetten naar wisselspanning. De spanning, de frequentie en de fase moeten precies goed zijn om het te kunnen doen.
Overigens kan de meter in de meterkast niet achteruit lopen, de constructie is zo dat dit niet mogelijk is. Als je enrgie terug gaat leveren wordt er gewoon een tweede meter geplaatst die "in de andere richting" wordt aangesloten.

L A U R E N S zei:
Ik heb een Power Peack Ultimat (12V) die zit ook aan een 230-->12V voeding. ik kan zonder problemen met 5Ah ontladen. (niet dat is dat ooit gebruik). meestal gebruik ik rond de 1Ah ontladen om mijn NiCa ontvangeraccu's zo nu en dan weer eens helemaal leeg te maken
Laurens, je kan een accu NIET ontladen met 5Ah. Je kunt WEL ontladen met 5A of 5Amp of 5Ampére. 5Ah is 5 Ampére uur, dat is een maat voor de energie die in een accu opgeslagen is.
Het is hetzelfde als km/uur en km. De afstand van mijn huis naar Urecht is geen 18km/uur. De afstand is 18km!

mario zei:
Ik gebruik een robbe infinity 2.
Maar heb geen flauw idee wat hij met dat ontladen doet...
Voel maar eens (voorzichtig) aan de achterzijde. Alle ontlaad-energie wordt omgezet in warmte...

De lader heeft een temperatuur-gestuurde ventilator. Bij het ontladen weet-ie echter al van tevoren, dat-ie het warm gaat krijgen, dus de ventilator wordt al meteen gestart.

L A U R E N S zei:
Ik ben dan misschien geen electronica expert
Klopt!!! Wat je schrijft lijken net spitsvondige woordspelingen, maar het is absoluut kul :? :wink: ! Ik zou deze posting maar gauw vergeten als ik jou was :| .

Je kunt nog steeds geen 5A energie uit je accu halen. A staat voor stroomsterkte en niet voor energie. Je kunt ook nog steeds geen 5Ah energie uit je accu halen. Ah staat voor capaciteit.

Energie bereken je in Joules! Wie is ook al weer de forumer (behalve Ron), die dit met verve hier op het forum weet te vertellen? Leo?

Ook al heb je tijdens de natuurkundelessen nooit op zitten letten, je moet het natuurlijk niet te gek gaan maken.

L A U R E N S zei:
... met 5A geef je dus een hoeveelheid aan (aantal A dat uit de accu gehaald is) en geen snelheid...
Ampère is een soort snelheid of sterkte namelijk "hoeveelheid lading per seconde" oftewel Coulomb/seconde, vergelijk het met liters per seconde. 1 Coulomb zijn 6.250.000.000.000.000.000 elektronen, tel ze maar na. Ampère is geen maat voor energie, evenmin als Ah (= Ampère*uur, product van stroom en tijd) dat is. (Hoewel de laatste wel een indicatie van energie kan geven bij een bekende spanning).

L A U R E N S zei:
... Je kan een accu dus met 5Ah ontladen. Dan gaat er per uur 5A energie uit de accu ...
Nee, je kunt er 5Ah (= 5*3600Coulomb) aan lading uithalen. Vergelijk capaciteit met liters of aantal zitplaatsen. Als je schrijft 5A per uur heb je het over een verandering in de stroom, tijdens dat uur stijgt of zakt de stroom met 5A t.o.v. de beginwaarde van de stroom.

L A U R E N S zei:
... om even op de vergelijking met jou km/uur terug te komen...
Ernst's voorbeeld met km/uur is beetje onhandig omdat dat gaat over iets dat verandert PER tijdseenheid (een verandering in de tijd) terwijl het bij capaciteit gaat om stroom maal tijdseenheid met andere woorden, GEDURENDE een bepaalde tijd.

Corrien, Ernst en ik hebben een elektro achtergrond. Als jij het niet snapt, leggen wij het niet goed uit. (Ik verdeel de schuld maar even ;) )

Corrien zei:
Energie bereken je in Joules! Wie is ook al weer de forumer (behalve Ron), die dit met verve hier op het forum weet te vertellen?

Een van mijn stokpaardjes, inderdaad.

Ernst Grundman zei:
5Ah is 5 Ampére uur, dat is een maat voor de energie die in een accu opgeslagen is.

Vervang het woord "energie" door "capaciteit" en mijn opgekrulde tenen vinden weer hun normale plek in mijn schoenen. :D

@ ron van sommeren

Als ik na het lezen van jouw bericht mijn post nog eens doorlees, snap ik al dat ik niet goed heb opgelet :oops: nu je het zecht komt me jou uitleg vaag bekend voor :D , Maar het was ook al laat toen ik dat bericht poste :wink:

ron van sommeren zei:
Corrien, Ernst en ik hebben een elektro achtergrond. Als jij het niet snapt, leggen wij het niet goed uit. (Ik verdeel de schuld maar even ;) )
Laat mij er even lekker buiten :evil: :wink: ! Ik heb trouwens geen elektro achtergrond, alleen een ernstig uit de hand gelopen hobby!

Bert zei:
Een van mijn stokpaardjes, inderdaad.
:oops: Ik zal het niet meer vergeten :oops: !

@L A U R E N S,
Ik zei het al: vergeet die posting maar zo gauw mogelijk. Dan zal niemand er schande over spreken. Behalve dan, dat Ron wel een beetje laat met een goede uitleg kwam natuurlijk :lol: !

Corrien, Ron en Bert jullie hebben voor de volle 100% gelijk. :yes:
Ik wilde het een beetje simpel houden. Ik heb enkele keren een beetje geklaag gekregen dat ik regelmatig te lange verhalen schreef. Daarom wilde ik het niet zo uitgebreid gaan uitleggen en heb de benamingen gebruikt zoals die door vrijwel iedereen (niet elektronica kenner) gebruikt worden.
Het is dus eigenlijk een beetje TE simpel geworden. :oops: ('T is ook nooit goed. :cry: )

Back