Ontladen van de batterij?

Ik heb een vraagje aan jullie,

Zelf heb ik de Ultramat 10, maar zoals al eerder bekend was, zit hier geen ontlader op.
Is er iemand die weet hoe ik nu het beste mijn batterijen kan ontladen?

Alvast bedankt.

Wat bedoel je precies?
Dat als ze leeg zijn, door het vliegen, dat de batterij dan leeg genoeg is?

Maar het is toch beter, om je batterijen zo af en toe eens te ontladen, zodat je de maximale capiciteit eruit kunt halen?

Ik hoor het nog wel

hmm, nou eigenlijk is het helemaal niet meer nodig om je accu's te ontladen.
Het geheugen effect, wat jij waarschijnlijk bedoelt, bestaat niet/nauwelijks meer.

Je kan er gewoon vanuitgaan dat het niet bestaat.
Dus een ontlader is gewoon niet nodig.

Gewoon even laden voor je gaat vliegen.

Toch zou ik graag mijn batterijen eens willen ontladen.

Is er misschien iemand die een trukje weet, zodat ik mijn batterij eens kan ontladen.

Alvast bedankt :wink:

Je kan je batt volledig ontladen door 2 auto lampen in serie te plaatsen ze zijn dan binnen een paar seconden ontladen :wink:

gr. Lawrence

Enig idee hoe kolossaal groot de stroom dan is Lawrence? Gaan we uit van 1Ah (1 Ampèr * uur) cellen. Dat is dus 1Ampère gedurende 3600 seconden of 900Ampère gedurende 4 seconden. Dat lukt dus niet en zou levensgevaarlijk zijn. Afgezien daarvan, met twee lampen in serie gaat het echt niet zo hard.

Ik heb nu een knipperlicht lampje gebruikt van de auto, en hij brand idd.

Nou maar afwachten of ik hem leeg ga krijgen :?

dat is dus de slechtste manier van ontladen die ik ken. :(
En dat lampje ga je zeker weer loskoppelen als het lichtje helemaal uit :?:
Zo gaat je accu dus veeel eerder kapot. :cry:
De spanning van je accu mag niet te laag worden, 0,8V per vel dacht ik.

Maar het beste is nog altijd niet speciaal ontladen.

En dan nog even een Quotje van Ernst:
Ernst Grundmann zei:
Het geheugeneffect waar we echt last van hadden is iets dat 10 tot 15 jaar terug nog wel voorkwam. De cellen die nu in de winkel liggen hebben vrijwel geen last meer van een geheugeneffect. Eens per jaar of bij heel veel gebruik eens per half jaar ontladen tot 1V minimaal 0,8V per cel is alles wat nodig is. Mijn zender en ontvanger accu's ontlaad ik maximaal eens per jaar en zelfs dat vergeet ik nog wel eens. Tijdens dat ontladen wordt bijgehouden hoeveel energie er nog uit de kan worden gehaald zodat ik dan ook weet of de accu aan vervanging toe is of niet. Mijn huidige zenderaccu zit er nu ruim 3 jaar in en heb ik alleen vorige winter een keer ontladen en gemeten. Het zijn gele sanyo cellen van 1800mAh. De gemeten capaciteit was toen nog ruim 1900mAh dus die accu kan nog wel even mee.

hobby zei:
Ik heb een vraagje aan jullie,

Zelf heb ik de Ultramat 10, maar zoals al eerder bekend was, zit hier geen ontlader op.
Is er iemand die weet hoe ik nu het beste mijn batterijen kan ontladen?

Alvast bedankt.
Er zijn bij de modelbouw FAQ een drietal stukjes te vinden over de accu's die heel veel gebruikt worden.
Een stukje over LOODACCU'S.
Een stukje over NiCad's.
Een stukje over NiMH.
Hieruit zou je alle nodige info moeten kunnen halen. Zijn er dan nog meer vragen zoek dan even op het forum want ook daar is heeeeeeel erg veel hierover te vinden.

Een tip voor mensen die NiMH net zo willen behandelen alsof het Nicads zijn:

Honda heeft een hybride auto die bij het remmen energie opslaat in een accupack.
Voor deze accus hebben ze NiMH gekozen - niet te duur, niet te zwaar, en er kan toch flink wat energie in.

Normaal heeft NiMH een levensduur van zo'n 500 laad/ontlaad cycli.

Dat vond Honda niet genoeg; de accu's moeten net zo lang meegaan als de auto.

Ze hebben dit opgelost door de cellen elke keer tot ongeveer 80% vol te laden en slechts tot 20%-30% te ontladen.

Ze worden dus niet volledig door de mangel gehaald; de reden hiervoor is onder andere dat er aan de bovenkant en de onderkant van het laad/ontlaadproces ongewenste chemische reacties plaatsvinden.

Het volledig ontladen van NiMH is dus niet zoiets als fitness; NiMHs zijn geen Nicads en bij volledig ontladen is het middel mogelijk erger dan de kwaal.

ik vraag me af hoe ze weten dat de accu's 80% vol zijn? Aan de spanning kun je het niet zien en alleen bij een constante laadstroom zou je het eventueel aan de laad curve kunnen zien. Hebben ze dan een boord computer die dat in de gaten houdt? En het calibreren dan? Altijd leuk zulke techniek maar voor ons nooit bruikbaar :(

Tadango zei:
ik vraag me af hoe ze weten dat de accu's 80% vol zijn? Aan de spanning kun je het niet zien en alleen bij een constante laadstroom zou je het eventueel aan de laad curve kunnen zien. Hebben ze dan een boord computer die dat in de gaten houdt? En het calibreren dan? Altijd leuk zulke techniek maar voor ons nooit bruikbaar :(

Hoe ze het precies doen is natuurlijk het geheim van de smid;
Ik kan me wel iets voorstellen bij een constante monitoring die eventueel zichzelf calibreert (misschien laadt-ie wel eens een keer tot 100% op om te kijken waar de 100% zit, en doet-ie dan laad-cycli tot 80% - ik fantaseer maar wat).
In elk geval is er ruimte, gewicht, geld en kennis genoeg om zoiets in een
auto te bouwen.

Voor ons is het uiteraard niet nodig (wij kopen wel een keer nieuwe cellen), te duur, te complex, en niet gewenst: wij willen 100% van onze cellen benutten en geen 60%.

Back