Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ernst Grundmann zei:Het geheugeneffect waar we echt last van hadden is iets dat 10 tot 15 jaar terug nog wel voorkwam. De cellen die nu in de winkel liggen hebben vrijwel geen last meer van een geheugeneffect. Eens per jaar of bij heel veel gebruik eens per half jaar ontladen tot 1V minimaal 0,8V per cel is alles wat nodig is. Mijn zender en ontvanger accu's ontlaad ik maximaal eens per jaar en zelfs dat vergeet ik nog wel eens. Tijdens dat ontladen wordt bijgehouden hoeveel energie er nog uit de kan worden gehaald zodat ik dan ook weet of de accu aan vervanging toe is of niet. Mijn huidige zenderaccu zit er nu ruim 3 jaar in en heb ik alleen vorige winter een keer ontladen en gemeten. Het zijn gele sanyo cellen van 1800mAh. De gemeten capaciteit was toen nog ruim 1900mAh dus die accu kan nog wel even mee.
Er zijn bij de modelbouw FAQ een drietal stukjes te vinden over de accu's die heel veel gebruikt worden.hobby zei:Ik heb een vraagje aan jullie,
Zelf heb ik de Ultramat 10, maar zoals al eerder bekend was, zit hier geen ontlader op.
Is er iemand die weet hoe ik nu het beste mijn batterijen kan ontladen?
Alvast bedankt.
Tadango zei:ik vraag me af hoe ze weten dat de accu's 80% vol zijn? Aan de spanning kun je het niet zien en alleen bij een constante laadstroom zou je het eventueel aan de laad curve kunnen zien. Hebben ze dan een boord computer die dat in de gaten houdt? En het calibreren dan? Altijd leuk zulke techniek maar voor ons nooit bruikbaar![]()