ontlader en koelschacht hoe te maken?

hallo
Ik ben van plan om een ontlader te maken voor mijn accu's van mijn auto.
Ik heb al veel gehoort over auto lampen en dat het niet veilig maar ik wil toch zo iets gaan maken maar ik weet niet wat ik er nou allemaal tussen moet solderen relais?? weerstanden?? wat is het beste ik wil het lieftse niet hoeven op te passen dus zoiets als een relais is wel handig.
heeft iemand misschien een schemaatje?? of een link.

En ten tweede wil ik een koelschacht maken van een computer koeler alleen weet ik niet hoe ik aan de stroom kom van de koeler, de lader hangt aan een 12 volt accu ik weet niet wat voor een stroom zo'n koeler trekt?? het is wel een hele oude. heeft iemand hier een schemaatje voor of een link?

hallo
Ik ben van plan om een ontlader te maken voor mijn accu's van mijn auto.
Ik heb al veel gehoort over auto lampen en dat het niet veilig maar ik wil toch zo iets gaan maken maar ik weet niet wat ik er nou allemaal tussen moet solderen relais?? weerstanden?? wat is het beste ik wil het lieftse niet hoeven op te passen dus zoiets als een relais is wel handig.
heeft iemand misschien een schemaatje?? of een link.

waarom ontladen... dat is nu het laatste waar ik aan denk als ik aan het vliegen ben. :lol: zit je dan messchien nog met oude accu's :?

nee hoor maar het zijn wel nicd's en als ik met een accu ga rijden die een dag heeft gelegen heeft hij haast geen power en als ik hem dan aan de lader leg komt hij op de een of andere manier helemaal niet vooruit dus moet ik hem eerts leegrijden.

bij mijn vliegtuig accu's doe ik ook niet ontladen daar vlieg ik de accu altijd helemaal leeg 8) dat zijn ook nimh's

Wartexx zei:
nee hoor maar het zijn wel nicd's en als ik met een accu ga rijden die een dag heeft gelegen heeft hij haast geen power en als ik hem dan aan de lader leg komt hij op de een of andere manier helemaal niet vooruit dus moet ik hem eerts leegrijden.

bij mijn vliegtuig accu's doe ik ook niet ontladen daar vlieg ik de accu altijd helemaal leeg 8) dat zijn ook nimh's
Eerst even een opmerking van mij. Beste mensen, ook jij Harm, schrijf alstublieft duidelijk Nederlands en gebruik de leestekens waar ze nodig zijn. Ik val niet over type foutjes (zoals dese) dat kan iedereen gebeuren, mij ook. De eerste alinea van Harm hierboven lijkt één zin maar zonder hoofdletters, komma´s, punten of wat dan ook. De hele alinea is daardoor lastig te lezen.

Nu naar het probleem van Harm. Als ik zijn stukje goed begrijp heeft hij een accu die niets meer presteerd als hij een dag heeft gelegen. Wanneer hij dan geladen is doet hij nog maar weinig maar wanneer hij hem eerst helemaal leeg maakt en weer gaat laden gaat hij weer werken.
Dit is nu een tekstboek voorbeeld van wat er met je accu gebeurt als je hem mishandeld. De accu wordt te ver leeg getrokken, te snel geladen en waarschijnlijk ook nog eens met te grote stroom ontladen. De accu is naar de haaien, dat is zeker. Hij kan nog wat gebruikt worden voor zolang het nog duurt maar de zelfontlading is al zo groot dat de accu binnen een dag al zo goed als leeg is. Over niet al te lange tijd is het over en uit voor deze accu.

Nee nee Ernst je begrijpt het verkeerd(punt :wink: ).
Mijn accu die doet het gewoon goed maar als ik eerst een beetje heb gereden maar dan om een of andere reden moet stoppen(regen :evil: ) en ik laat de auto staan.
Dan zit er de volgende dag niet meer de power in die hij eerst had.
Als ik de accu, zonder hem eerst leeg te rijden, meteen de volgende dag aan de lader leg, zit er op de een of andere manier helemaal geen put meer in.
Maar als ik hem dan weer een keer goed ontlaad en oplaad doet hij het weer.
Beetje vreemd verhaal maar ik hoop dat je het snapt.

Dit gaat trouwens helemaal niet over het onderwerp.
En wat Ernst zegt van je accu mishandelen is dat je hem moet ontladen en weer helemaal opladen.
Dit probeer ik te doen met die ontlader.
Dus einde discussie zeg maar hoe ik een ontlader maak :wink: .

Kijk dat is dus het communicatie probleem. Je tweede verhaal is veel duidelijker en nu begrijp ik het ook! Probeer zo door te gaan met schrijven dat maakt het voor iedereen duidelijker dan krijg je ook sneller het goede antwoord of antwoorden.
Oké, nu jou probleem.
Je accu is wel slecht aan het worden maar het is nog niet zo erg als ik in m´n eerste antwoord schreef. De oorzaak heb ik al aangegeven en als je jou accu´s zo blijf gebruiken zullen ze allemaal vrij snel dezelfde symptomen gaan vertonen en maar kort mee gaan. Het schijnt normaal te zijn in de auto wereld dus misschien kan of wil je niet anders omgaan met je accu dus zal je er mee moeten leren leven dat je accu’s maar hooguit een jaar mee zullen gaan. In sommige gevallen kan dat zelfs nog wel korter zijn.
Een ontlader maken is niet zo erg moeilijk het is al enkele keren ter sprake gekomen op dit forum. Ik heb met de zoek functie de volgende draadjes voor je gevonden.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=14520
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6447
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=681
Er zijn er nog veel meer maar dit zijn wel de meest interessante denk ik. Wil je de anderen ook weten zoek dan zelf even met de zoekfunctie en gebruik de woorden accu AND ontlader.
Succes.

Back