Ontlader voor mini-accupack

• Topicstarter Topicstarter Demoniac
  • Startdatum Startdatum
D

Demoniac

Guest
Ik ga overstappen van een Mini-T naar een RC18T. Dit betekent dat ik mijn accu's moet omsolderen.
Nou was ik van plan er side-by-side packs van te maken. Ook wil ik ze wat beter gaan verzorgen door er een ontlader voor te bouwen. Omdat het side-by-side packs worden zou ik per cel kunnen ontladen, maar het is natuurlijk makkelijker en goedkoper om een ontlader voor het gehele pack te bouwen.
Het gaat om GP1100 cellen, niet gematched. Ik ga er ook geen wedstrijden mee rijden maar wil gewoon dat de accu's lang meegaan.

Wat raden jullie mij aan?

EDIT: ik wil dus iets in elkaar solderen met vermogensweerstanden en zenerdiode's.

Demoniac zei:
Ook wil ik ze wat beter gaan verzorgen door er een ontlader voor te bouwen.............Het gaat om GP1100 cellen, niet gematched. Ik ga er ook geen wedstrijden mee rijden maar wil gewoon dat de accu's lang meegaan.

Als je accu's beter wil verzorgen en ook wil, dat ze langer meegaan kun je het idee van een ontlader beter vergeten. Accu's gaan nu eenmaal een x aantal ontlaad- en laadcycli mee. Elke cyclus kost dus levensduur en ontladen doe je al vaak genoeg in het model.
Alles over NiCd-accu's: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=41
Alles over NIMH-accu's: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=44.

Demoniac zei:
Ik ga overstappen van een Mini-T naar een RC18T. Dit betekent dat ik mijn accu's moet omsolderen.
Nou was ik van plan er side-by-side packs van te maken. Ook wil ik ze wat beter gaan verzorgen door er een ontlader voor te bouwen. Omdat het side-by-side packs worden zou ik per cel kunnen ontladen, maar het is natuurlijk makkelijker en goedkoper om een ontlader voor het gehele pack te bouwen.
Het gaat om GP1100 cellen, niet gematched. Ik ga er ook geen wedstrijden mee rijden maar wil gewoon dat de accu's lang meegaan.

EDIT: ik wil dus iets in elkaar solderen met vermogensweerstanden en zenerdiode's.
Als dit echt is wat je wilt zou ik dus inderdaad niet beginnen aan het ontladen van je pakket. De winst die je met deze bewrking zal kunnen behalen is zo klein dat jij er bijna zeker niets van zal merken. Wedstrijdrijders kunnen er misschien een klein beetje sneller door optrekken of net een paar tiende van een seconde sneller zijn. Dat kan net het verschil tussen winnen of verliezen zijn.
Overigens ontlaad je de accu al als je er mee rijdt dus waarom zou je dan nog verder gaan? Leeg is leeg en te ver ontladen is echt niet goed voor de levensduur van je accu.l

Back