Ontlading setup accu meten.

Als ik wil meten hoeveel Amp ik uit mijn accu,s trek.

Dan meet ik dit het beste op de 2 draden van de accu?
Of moet je dit meten bij de draden van de motor?

Ik heb b.v een 2200Mah 18C/23C 3 cell lipo.

Dat is als ik het goed begrijp.
Dan kan ik continu 39,6A uit mijn accu trekken: (2.2Ax18
en max 50,6A (2.2Ax23)

Maar waar zet je de multimeter tussen?

Als ik nu een setup neem en 60A trek dan gaat mijn lipo dood toch?

Laatst bewerkt:
en met 60A gaat je multimeter ook zwaar dood... Max 10A (20A bij voltcraft).

Dit meet je met een Ampere clamp tang. voor grotere stromen.

Stroomtang (DC) of shuntweerstand(1mOhm) zijn beide geschikt.
Er zijn verschillende merken in de modelbouw die zulke dingen maken.

Er moet altijd gemeten worden tussen accu en regelaar. Dat is namelijk gelijkstroom.

Je kunt meten over je shuntweerstand.....

Oke.

Heb het ding niet bij de hand maar dan moet ik dus de pin draden op die andere aansluiting zetten.

Met welke waarde meet ik dan?

echte Ampere?

Die gaat niet werken, die meet geen ampère in bij gelijkspanning.

Dat is dus niet waar wat je daar schrijft.
Ik heb hier een shunt van 50 milivolt.
Dat houd in als ik er 50 ampere door jaagt dan staat er op de uiteinde van de shunt 50 milivolt.
Alle amperemeters op de scheepvaart die met gelijkstroom werken werkt dat zo hoor.
Dus als hij een shunt van 60 milivolt heb.
En hij zet dat tussen de plus draad dan is elke milivolt 1 ampere hoor en niet anders
mvg
Frederik:D :D :D

Frederik ik had het niet over de shunt maar over de ampèretang in de link die volgens de specs daar gegeven geen stroom kan meten tenzij het wisselspanning is.

Een shunt zal wel werken natuurlijk.

Die meet ook Ah.

Wat houd dat precies in?

indien een apparaat 1A trekt gedurende 1 uur dan heb je in dat uur 1Ah verbruikt.

Theoretisch kan jou accu in je eerste post dus 2.2A gedurende 1 uur leveren....(=2200mAh)

Praktijk hou je 80% aan dus die 2.2A trek je dan gedurende 48min....om je lipo te sparen ^^

mvg, Z

Laatst bewerkt:
Frederik ik had het niet over de shunt maar over de ampèretang in de link die volgens de specs daar gegeven geen stroom kan meten tenzij het wisselspanning is.

Een shunt zal wel werken natuurlijk.

Ho wacht eens even ze hadden het toch over een multimeter
Dat hij bij 10 of 20 ampere de geest zou geven :lol: :lol: :lol:
mvg
Frederik:D :D :D

Die meet ook Ah. Wat houd dat precies in? ...
A = Ampère = stroom

1Ah = capaciteit van de accu = 1 Ampère gedurende een hour = 0,5A gedurende twee uur = 250mA gedurende vier uur = 6A gedurende 10minuten = 300A gedurende 12 seconden enz.enz.

Op de accu moet dus xxxxmAh staan of yyyyyAh

'Gedurende' en niet 'per'!

... 14.1A =0.443Ah ...
Dit is daarom onjuist, gevalletje appels en peren. Er staat zoiets als "liter per seconde = liter".

Laatst bewerkt:
Ebay Duitsland, altijd weer een aardige bron voor spulletjes.
Anders vanuit de USA.

De ampèremeter zet je bijvoorbeeld tussen regelaar en motor tussen de + of de -, in het verlengde van de ene of de andere kabel. Let wel op de stroom richting. Van plus > naar > min. Ingang staat op het metertje standaard aangegeven.

Celsa Voltmeter + AEG Amperemeter + Shunt 60mV/60A bei eBay.de: Mess- Prüftechnik (endet 04.09.08 19:30:00 MESZ)

Even als voorbeeld, zowaar met shunt!

Ik heb 3 jaar geleden iets van 10x ampèremetertjes gekocht. (nee die leen ik niet uit, verkoop ook niet)

Verschillende waarden. nog geen 5 euro per stuk. Nu zie ik deze niet staan. Maar ze borrelen van tijd tot weer op.
Die van Conrad waren toen flink wat duurder.

Kijk ook een bij OKAPHONE ELEKTRONIKA die hebben ook een hoop aan elektronica!

Laatst bewerkt:
Back