Ontlastventiel zelfbouw compressor

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door eagle89, 8 feb 2013.

  1. eagle89

    eagle89 Guest

    Zoals vele heb ik ook een zelfbouwcompressor gemaakt van een oude koelkast en brandblusser. Met prestostaat, overdrukventiel en olie afscheider.

    Alleen heb ik nog geen ontluchtventiel met ontlastklep er tussen zitten. Ik heb wel een ventiel bij mijn condor prestostaat gekregen. Dit is een ventiel die normaal open is en bij genoeg druk deze dichtslaat. Volgens mij heb ik hier niet wat aan.

    Kan iemand mij vertellen hoe ik dit wel kan maken zodat mijn compressor het niet snel gaat begeven?

    Mijn opstelling is:

    Ingaande kant: Compressor-->terugslagklep (festo een in en een uit)-->tank
    uitgaande kant: Tank-->prestostaat (met manometer en overdrukventiel)-->olieafscheider met drukregelaar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2013
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Waarom wil je die er op hebben?
    Ik heb wel compressoren gehad die meteen aan het net gingen leveren en dus nooit druk gingen opbouwen omdat die stomme klep open bleef en het net alle lucht vroeg die er gemaakt werd.
    Compressor was door de klant (zonder verstand van lucht) aangezet en was dus na 3 uur draaien meteen rijp voor de oudijzer bak.

    Heb hier ook een hobby compressor en dat ventiel heb ik meteen afgedopt.
    Totaal overbodig.
     
  3. eagle89

    eagle89 Guest

    Ik heb gehoord dat het slecht voor de compressor is, omdat hij dan op een bepaalde slag kan staan waardoor hij bij het opstarten druk moet leveren. Hij staat dan uit en moet dan moeite doen om over die slag te komen.

    Voor de beeldvorming ik heb ongeveer een gelijke situatie gemaakt als het onderstaande

    eigenbouw-compressor-van-brandblusser

    Deze persoon heeft ook een ontlastklep en ventiel zelfgemaakt. Ik heb deze persoon ook gevraagd zijn kennis te delen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik heb een timer op de vulleiding van cilinder naar terugslagklep die gedurende 5 sec een afblaasklep open houdt, zodat de motor inderdaad onbelast kan aanlopen.
    Zo'n sis-ventieltje (weet niet hoe je dat wil noemen) dat jij bedoelt zit normaal ( dat is wat ik denk dat jij bedoelt) op de tank, bij een lege tank loopt de compressor aan en gaat druk leveren, door dat sis ventiel lekt ca de helft van de pompcapaciteit weg en wordt in de tank langzaam druk opgebouwd tot de luchtstroom door dat sis-ventiel zo groot wordt dat het sluit.
    Met druk in de tank maakt het dus niets uit of dat dat ventiel er wel of niet op zit.Dat ventiel is dan toch al dicht.
    Met de tank leeg heb je toch al geen tegendruk, dus is dat ventiel mijnsinziens volslagen zinloos.

    Wat je wel zou kunnen doen is dat ventiel in de vulleiding (tussen de pomp en de terugslagklep in de tank zetten.
    De pomp moet dan even draaien voordat de druk in die leiding groot genoeg is om dat ventiel te sluiten.
    Dan heb je er wel elke keer dat de motor start plezier van.

    Op sommige drukschakelaars zit ook een ventieltje dat bij het op druk komen van de tank ten eerste de motor wordt uit geschakeld en ten tweede dat ventieltje open gaat en de vulleiding (pomp naar tank) leeg laat lopen.
    Bij het weer opstarten is dan de pomp drukloos.
    Let op dat je op je tank dan wel een terugslagklep hebt.
     
  5. krissiecrash

    krissiecrash

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    IJmuiden
    Dat ontlast ventieltje wat jij op de prestostaat hebt zitten is precies dat gene wat je nodig hebt.
    Deze maakt de persleiding drukloos zodat de compressor niet tegen de restdruk staat aan te duwen bij een volgende opstart. Een seconde is al voldoende om de motor op toeren te laten komen.
    Aangezien jij een koelkast compressor gebruikt zou ik ook een kleine hysteresis in stellen op je prestostaat.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Klopt, zo'n ventiel op een drukschakelaar hoort dicht te zijn bij lage druk en gaat pas open als de ingestelde druk is bereikt.

    Wat heb je zitten veranderen om 11:50?????
     
  7. eagle89

    eagle89 Guest

    Dat ventieltje die ik dus (zat bij de condor prestostaat), die staat normaal open. Na mijn inzien ging dit niet werken omdat de luchtopbrengst van een koelkast compressor relatief laag is en kan deze hem nooit sluiten. Maar ik heb er helemaal niet aangedacht dat hij toch eerst druk moet opbouwen op door de terugslag klep te komen.

    Dus dat ventiel zou eerder dicht moeten gaan dan dat mijn terugslagklep open gaat.

    dus compressor-->t-stukje 1 naar het ontlastventiel en die andere naar de terugslagklep-->tank
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    heb je een plaatje van dat ventiel, of een verwijzing naar dat onderdeel op het net?
     
  9. eagle89

    eagle89 Guest

    Een typefout en erbij gezet dat ik ook geen ontlastklep heb. Maar met dit ventiel bedoel ik niet de prestostaat zelf maar het ontlastventiel.
     
  10. eagle89

    eagle89 Guest

    heb ik. Ik zou even kijken

    http://www.condor-benelux.nl/nederl...rs_wissel/mdr1/info_mdr1.pdf/mdr1_2010_gb.pdf

    op pagina 3.03 staat Unloader valves / Delayed unloader valves
    Ik geloof dat ik de AEV 1 S heb want dat pinnentje is normaal dicht bij mij. Als ik er zelf doorheen blaas komt aan de andere kant de lucht uit.

    Dus wat ik in mijn vorige bericht zei dat het misschien wel gaat werken tussen de compressor en de terugslag klep. want ik denk dat hij gewoon de lucht eruit blaast.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2013
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG]
    dit is een condor ontluchting.

    Steek je in de drukschakelaar, vastzetten met imbus 1.5 geloof ik.

    Dat witte ding links is een indrukbaar ringetje (pushin koppeling) waarin je een 6mm slang kan steken die je koppelt met een uitgang op de terugslagklep VOOR de klep.
     
  12. eagle89

    eagle89 Guest

    Mijn afslag druk staat op 7.5bar en wanneer die weer begint is bij 6 bar. Wordt dit met hysteresis bedoeld?
     
  13. eagle89

    eagle89 Guest

    Waar steek ik deze dan in? Want mijn terugslag klep, heeft een ingang en een uitgang. Dus dit is niet het zelfde als wat ik erbij heb gekregen(zoals in de bovenstaande sheet).
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat ligt aan het type condor dat je hebt. daar zijn er vele van (was meestal maar gokken welke er in zat/ moest, had toen gelukkig van alles een paar in de bus)

    mijn plaatje hoort de volgende text bij:

    CONDOR.ONTLASTVENTIEL.EV3S..............

    - afblaasventiel
    - voor drukschakelaars condor serie MDR3
    - gewicht 100 gr
    - voor slang 6 mm kunststof of koper leiding


    Die slang naar de terugslagklep past natuurlijk alleen als die klep daarvoor een extra aansluiting heeft.

    [​IMG]
     
  15. eagle89

    eagle89 Guest

    Ik zal straks als ik thuis ben wel even foto's maken wat voor materiaal ik nog thuis heb en hoe de ik de situatie heb.

    EDIT:

    Ik heb een mdr1 drukschakelaar en deze heeft dus een aanloop ontlastventiel type: AEVS

    De mdr 3: Ontlastventiel voor onbelast aanlopen AEV 3

    Dus ik moet in mijn geval een terugslagklep hebben met een aansluiting voor het ontluchten en een EV 1S ontluchtventiel met het pinnetje naar boven?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 feb 2013
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    op pagina 3.03 zie je een plaatje met "dimensions / circuit diagrams MDR 1"

    daar zie je maten 87 60 en 19,7
    bij het pijltje dat bij 19.7 staat en naar links wijst, heb je een lijntje naar boven : daar zit dat ventieltje.

    edit: is tegenwoordig uiteraard allemaal plastic. ben er al weer een jaar of 6 uit.

    (ik ben ook even weg, tot vanavond)
     
  17. krissiecrash

    krissiecrash

    Lid geworden:
    2 nov 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    IJmuiden
    Ja klopt.
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    zo'n ontlastklep zat op mijn pressostaat ook, deze maakt de leiding die van de compressor komt, tot de terugslagklep drukloos.(het sissende geluid bij afslag van de compressor)
    Probleem is echter dat je een bepaald luchtvolume moet hebben ok deze klep weer dicht te krijgen als de compressor weer opstart, en dat volume haalt een koelkastpomp niet... :-(
    Ik heb dat opgelost door het klepje in de ontlastklep (volg je het nog ;-) ) te vervangen door een binnenventiel van een autoband, deze zijn zelfsluitend en werkt perfect!

    Succes!
    Nico
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als dat zo was zat er vuil in dat ventieltje en liep het te zwaar.
    Ik weet niet meer of er een veertje in zat.
    Zo'n ventiel hoort zelf te sluiten, daar is echt niet veel druk voor nodig.
    Als de drukschakelaar de motor weer spanning geeft gaat ook de pal die de ontluchter indrukt naar binnen en komt dus die ontluchter vrij en moet sluiten.
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Volgens de persoon waar ik de klep van heb gekregen was dat normaal (had er meerder gekregen, ze deden dat allemaal), en er zat idd geen veer in.
    Met een normale compressor geen probleem, deze geeft voldoende luchtvolume, maar een koelkastpomp redt dat niet.
     

Deel Deze Pagina